Renault heeft de Mégane Estate afgelopen jaren dankzij een gunstige bijtelling goed verkocht. Nu de bijtelling voor de meeste auto’s ongeveer gelijk is geworden, is het de vraag of Renault de klanten van toen bij zich kan houden. Qua design zal dat in ieder geval voor velen geen probleem zijn.

De Mégane heeft namelijk dezelfde voor velen fraaie designkenmerken van onder andere de Captur, Kadjar, Espace en Talisman meegekregen. En ook van binnen heeft Renault heel veel aandacht aan het design geschonken. De gebruikte materialen zijn mooi en geven de auto een moderne en premium look en feel. De mensen die ik over de Mégane gesproken heb, vinden het een mooie auto.  

Premium, moderne en sportieve look en feel

Het dashboard is subtiel ontworpen en vormt een mooi geheel met het uiterlijke van de Mégane. De digitale cockpit geeft het interieur een premium, moderne en sportieve look en feel. De meeste bedieningselementen zijn geïntegreerd in het fraaie en vooral grote en goed zichtbare en afleesbare infotainmentscherm. Hierdoor is het dashboard strak en overzichtelijk. De afwerking van het ex- en interieur in de Renault Mégane is eveneens fraai. De kleur en intensiteit van de interieurverlichting kunnen naar eigen wens en je humeur afgesteld worden.   

Mijn testauto was voorzien van fraaie lederen bekleding en contrasterende gestikte naden en stoelmassage, heerlijk. De zitting had voor mij iets langer gemogen en de rugleuning iets smaller met wat meer steun in mijn lenden. Een nadeel van het leder is dat de gordelhouder er langs schuurt en een piepje veroorzaakt. De beenruimte en vooral hoofdruimte achterin is prima.

Stabiel en comfortabel

Ik reed met 110 pk dCi diesel, een bewezen motorisering die binnenin de auto licht hoorbaar is. Het blok en de fijn schakelende zesversnellingsbak werken goed samen en maken van de Mégane een fijne en soepele auto. De motor hoor je een beetje brommen als je de koppeling op laat komen tijdens bijvoorbeeld inparkeren. Er zijn drie benzinemotoren met 100, 130 en 205 pk. De 100 pk heeft een handbak, de 130 pk heeft een handbak of een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling en de 205 pk heeft een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling. De diesels zijn handgeschakeld of met automatische versnellingsbak met dubbele koppeling. De 110 pk heeft een handbak of een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling, 130 pk heeft een handbak en de 165 pk heeft een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling.

Het stabiele en comfortabele onderstel draagt een flinke steen aan het comfort van de Mégane. De demping is soepel, maar toch degelijk met een sportief tintje. De auto stuurt neutraal en helt in bochten nauwelijks over. Tijdens mijn testrit in koud en vochtig weer hoorde ik wel af en toe een kraakje bij de voorste stabilisatorstangen als ik over een drempel reed.

De Renault Mégane Estate is er vanaf 22.140 euro en dan bezit je een mooie, ruime auto met -naast een hele rits aan assistentiesystemen- handbediende airconditioning, elektrische ramen voor, elektrisch verstelbare buitenspiegels en een digitale radio. Mijn testauto was de Bose uitvoering die 26.840 kost. Je krijgt daarvoor parkeersensoren achter, een ok klinkend Bose audiosysteem, 17 inch lichtmetalen wielen en een bestuurdersstoel met massagefunctie.   

Conclusie

De Renault Mégane Estate is een mooie en comfortabele auto die heerlijk rijdt en je uitnodigt om uren achter elkaar relaxt te cruisen. Qua design gaat de Mégane het zijn directe concurrenten zoals de Peugeot 308 SW, Opel Astra en Seat Leon ST lastig maken. Of de Renault Mégane ook iets voor jou is, kun je het beste bepalen door er zelf een keer mee te gaan rijden. Ik denk dat je positief verrast zult zijn!    

Informatie

Merk: Renault
Model: Mégane Estate
Uitvoering: dCi 110
Aandrijving: Diesel
Cilinderinhoud: 1.461 cc viercilinder
Vermogen: 110 pk
Acceleratie tot 100 km/u: 11,6 seconden
Topsnelheid: 188 km/u
Versnellingsbak: Handgeschakelde zesversnellingsbak
Prijs vanaf: 22.140 euro
Prijs gereden model: 29.590 euro

 

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: