Kawasaki is momenteel marktleider in Nederland. Dit succes is volgens de importeur met name te danken aan de nieuwe Z900 die in de Benelux de best verkochte naked bike is. Ik reed er mee en zocht voor je uit waarom deze motorfiets zo populair is.

Al vanaf de eerste meters wordt het duidelijk, de 900 is een allemansvriend. Iedereen past er op en je rijdt er mee weg alsof het een lichte brommer is. Maar draai je de gashendel open, dan wordt je getrakteerd op een brok power waar je u tegen zegt. De zwarte Kawa met zijn gifgroene frame en Akrapovic demper op deze Performance Edition is dan listig, zeg maar gerust giftig. Het maximale vermogen van 125 pk voel je het beste rond de 9.500 toeren per minuut. Het hoogste koppel van bijna 99 Nm is er al bij iets meer dan 7.500 toeren.

Je zit op de 900 vrij laag -een hoger zadel is optioneel te koop- en vrij dicht op het voorwiel. De motor voelt kort en dat is hij ook. Maar de zitpositie en zijn formaat maken ‘m ook enorm wendbaar. Je zit lekker rechtop en leunt nooit op je polsen. Opvallend is hoe weinig rijwind je ondanks het miniscule spoilertje boven de koplamp vangt. Bovenop die koplamp zit ook het digitale display met rij-informatie. De grafische weergave is meervoudig instelbaar. De informatie is, ook in direct zonlicht, goed af te lezen.   

Scherp als een scheermes

Door zijn compacte afmetingen en de goede zitpositie -je zit meer in dan op de motor- is het enorme vermogen, dat al bij lage toeren beschikbaar is, prima te doseren. De watergekoelde 948 cc viercilinder zal je nooit onverwacht verrassen met rare uitspattingen. En mocht je toch onverhoopt en onbedoeld toch iets te hard een bocht ingaan, dan zorgen de dubbele 300 millimeter semi-zwevende remklauwen en vierzuiger remklauwen en 250 millimeter schijf met twee zuigers achter er wel voor dat je in no time op de juiste snelheid zit.

Mocht je middenin een bocht er nu toch achter komen dat je te snel gaat, dan laat de Z zich met speels gemak omgooien. De Japanners hebben die gecombineerd met een trellis frame waar het motorblok onder opgehangen is. Het blok zorgt voor extra stijfheid en dat voel je. De Z900 stuurt zo scherp als een nieuw scheermes dat je net uit zijn verpakking hebt gehaald

Conclusie

De Kawasaki Z900 raakte mij vanaf de eerste meters en is op dit moment wat mij betreft een van de leukste motoren die er rond 10 duizend euro te koop is. De zitpositie is goed voor het sportieve werk, maar ook voor de langere afstanden. De Z900 stuurt scherp en remt perfect.

In principe hoef je nooit bang te zijn dat de Kawasaki Z900 iets zou doen wat jij niet wil. Mits je ‘m met respect behandelt. Het listige van de Z900 is dat hij jou uitdaagt om steeds dat metertje later te remmen, net iets eerder op je gas te gaan en net even wat sneller door die bochtencombinatie. Laat je niet gek maken door ‘m, want hoe goed hij ook voelt en is, er zijn grenzen. Aan alles. Maar tot die grens is de 900 op alle vlakken een topper.

Informatie

Merk: Kawasaki
Model: Z900 Performance Edition
Motortype: Vloeistof gekoelde, 4-cilinder 4-takt lijnmotor
Cilinderinhoud: 948 cc
Overbrenging: Ketting
Vermogen: 125 pk
Koppel: 98,6 Nm
Gewicht: 210 kg (rijklaar)
Prijs vanaf: 9.999,- euro 
Prijs gereden model: 10.998,- euro inclusief kosten rijklaar maken

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

2 reacties

  1. Ik ga niet schrijven hoeveel motoren ik al heb gehad, maar dat zijn er voor aardse bedrippen belachelijk veel. Sinds drie maanden een Kawasaki Z900 en wat een supermachine is dit. Ik dacht dat ik kon motorrijden, maar eigenlijk kan ik het pas drie maanden echt.Vandaag weer op pad geweest en genoten van de dijken rondom Culemborg. Daar waar het vrij was van wandelaars, fietsers en woningen, heb ik de buitenste randen van mijn Pirelli’s {ja, wel gekozen voor andere banden) gepoetst. Jemig, wat een fiets is dit, niet normaal wat je met deze fiets kan doen. Alles gaat super strak en zeker, de enige beperking is je hart, die moet groot, heel groot zijn als je de grenzen van deze fiets wilt ontdekken. Ik heb de grens nog niet mogen ervaren en misschien wil ik dat ook niet!

    Kortom; zoek je een fiets ontwikkeld voor en gemaakt in 2017, dan nu kopen. Hij stuurt snaarscherp en levert prestaties van een superbike, zeker met de uitlaat die er bij mij onderzit. Wauw wat een snerpend geluid. Want, dat was wel een beetje lafjes met de standaard demper 😉

    Oh ja, en al die technische hulpmiddelen als esp en instelbare mappings voor o.a. regenachtige omstandigheden zitten gelukkig niet op deze motor. Waarom niet? Deze motor heeft dit soort geneuzel niet nodig en de motorrijders die deze motor kopen en rijden ook niet 😉

    Groeten Remko Ebbeling

Laat een reactie na: