Kia is met de nieuwe 1.0-liter T-GDi driecilinder turbomotor ook aan het downsizen geslagen. Vanaf september in de showroom -maar nu al te bestellen- mag de cee’d vanaf bijna 20 duizend euro het spits afbijten.

De 1.0-liter is volgens Kia de eerste in een reeks afgeslankte en zuinigere motoren. Hij komt er in een 100 en 120 pk (74 en 88 kW) versie en zal in de toekomst ook in andere Europese Kia’s geplaatst worden. Zakelijke rijders die de 100 pk versie kiezen betalen 20 procent bijtelling.

Kia cee’d krijgt 1.0-liter driecilinder turbomotorZelf ontwikkelde turbo

De nieuwe 1-liter is een driecilinder met een door Kia zelf ontwikkelde turbo. De 120 pk versie is 172 Nm sterk en zo ontworpen dat hij minder CO2 uitstoot dan de 1.6 direct ingespoten krachtbron GDI in de huidige cee’d. Net als de 1.6 heeft ook de 1.0 Kia’s Stop & Go standaard. De nieuwe turbomotor komt in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak.

Kia cee’d krijgt 1.0-liter driecilinder turbomotorKia bewijst al jarenlang dat ze kwalitatief goede auto’s bouwen en onderbouwen dat met een garantietermijn van zeven jaar. We reden begin dit jaar met de Kia Rio, Kia Picanto en Kia Venga en recent nog met de Kia Sorento.

Kia heeft met deze auto’s stuk voor stuk laten zien value for money te bieden. De Koreanen kennende zal dat ook met de kleinere T-GDi motoren niet anders zijn.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: