Een paar weken geleden was ik al bij de statische introductie van de nieuwe Kia Picanto, maar er kon toen niet gereden worden. Nu wel en wat blijkt:  de ‘kleine’ Picanto is een verrassend aardige auto en zijn puberteit volledig ontgroeid.   

Mensen kopen een auto in het A-segment volgens Kia allereerst om zijn compacte formaat, daarna om zijn uiterlijk en op de derde plaats om zijn prijs. Rijdynamiek en praktische functionaliteit staan op de vierde en vijfde plaats in de lijst.

Compact is de nieuwe Picanto nog steeds. Toch is de hoofd-, been en schouderruimte voorin iets groter geworden. Achterin levert de Picanto twee millimeter hoofdruimte in, maar daar voelt een mens met gemiddelde lengte niets van. Wat je wel voelt, is dat de achterbankleuning schuiner is gemaakt. Hierdoor heb je net iets meer (bewegings)ruimte en zit je iets comfortabeler. De Picanto is er in vier- en in vijfzits-uitvoering. Comfortabel zijn ook de voorstoelen waar je nu in, in plaats van op zit zoals bij de ‘oude’ Picanto. Bijzonder is de kofferruimte van 255 liter die na het neerklappen van de 60/40 achterbank volledig vlak en  1.010 liter wordt.  

Leuke auto om te zien

De nieuwe Kia Picanto heeft een nieuwe en agressievere neus gekregen. Door reliëf in de wielkasten te maken, ziet de zijkant er sportiever, jonger en speelser uit dan zijn voorganger én bijvoorbeeld een concurrent als de Hyundai i10. Ook achter is de auto er met nieuwe achterlichten een stuk jonger op geworden. De GT-Line voegt aan dit alles een extra agressief en sportief tintje toe met contrasterende kleuren, multifocus bi-projectie koplampen, LED stadslicht en metaalkleurige of chromen omlijsting van de grill. 

De binnenkant van de Picanto heeft ook een flinke opfrisbeurt gekregen. Het ziet er allemaal mooi uit en met het ‘zwevende’ zeven inch infotainmentdisplay is de Picanto ook hier een stuk volwassener geworden. Door slim te ontwerpen heeft Kia de Picanto als eerste in dit segment (optioneel) een verstelbare armsteun met daaronder één liter bergruimte gegeven. En ook qua prijs zit de Picanto goed want je hebt er rijklaar al één voor 11.725 euro.    

Volwassen prestaties

Ik reed met de 84 pk 1.2-liter viercilinder benzinemotor zonder turbo. En hoewel deze motor de Picanto lekker met het andere verkeer laat meekomen, mis je soms toch wel de extra power van een turbo. Je moet wat vaker schakelen om de auto in bochten en heuvelachtig landschap op gang te houden en andere auto’s in te halen. Er is ook een 1.0-liter driecilinder met 67 pk zonder turbo en eind 2017 komt er een 1.0-liter turbomotor met 100 pk. Alle motoren hebben een prettig schakelende handgeschakelde versnellingsbak. Voor de 1.0- en 1.2-liter zonder turbo is er ook een automatische versnellingsbak.

Het onderstel van de Picanto heeft een dubbel karakter. Op slechte wegen met kuilen en oneffenheden en een snelheid tot rond 50 kilometer per uur voelt hij flink stug aan. Als de weg wat glooiender wordt en de snelheid hoger dan 50 ligt, is demping een stuk zachter. De Picanto is lekker wendbaar, heeft een korte draaicirkel en reageert prettig op stuurbewegingen. Door de stijvere stabilisatorstangen en carrosserie in combinatie met een elektronisch systeem dat de auto in bochten begeleid, is de Kia voelbaar stabieler en veiliger geworden.

Conclusie

De nieuwe Kia Picanto is een compacte auto gebleven, maar ruimer, volwassener en praktischer geworden. Je voelt niet dat je in een kleine auto rijdt. Dit komt mede omdat de Picanto tot snelheden boven de 100 kilometer per uur binnenin ook lekker stil is. Motorgeluid en windgeruis zijn nauwelijks.       

De Kia Picanto is handig in de stad, maar je kunt er ook probleemloos flinke afstanden mee op de snelweg afleggen. De auto voelt van binnen groter en als je ‘m in de showroom ziet en ermee rijdt, zul je verbaasd zijn over zijn aansprekende prestaties. De Kia Picanto is zijn puberteit volledig ontgroeid.    

Informatie

Merk: Kia
Model: Picanto GT-Line
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.248 cc viercilinder
Vermogen: 84 pk
Koppel: 122 Nm
Acceleratie tot 100 km/u: 12 seconden
Topsnelheid: 173 km/u
Versnellingsbak: handgeschakelde vijfversnellingsbak
Gewicht: 976 kg
Prijs vanaf: 11.725 euro
Prijs gereden model: 17.075 euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: