Bijna 49 duizend euro, dat is de instapprijs van de nieuwe Kia Sorento. Er zijn vier uitvoeringen, allen hebben ze een 2.2-liter dieselmotor, er is een handgeschakelde uitvoering met voorwielaandrijving, twee uitvoeringen met een automaat en één met een automaat in combinatie met permanente vierwielaandrijving. En met die laatste heb ik gereden.

Laat ik daar ook meteen mee beginnen. De twee opvallendste zaken in de Sorento zijn de zeer soepel en fluweelzacht schakelende automatische zesversnellingsbak en de kleine draaicirkel. Niks dubbele koppeling of whatsoever, gewoon goed schakelen. Maar wel pas als de bak na ongeveer vijf minuten opgewarmd is. Tot dat moment is het fluweelzachte er nog even niet. En dan de draaicirkel, die is voor een auto met deze afmetingen een opvallend klein. En als ik dan toch met het rijden bezig ben dan meteen ook dat maar even benoemen. De viercilinder diesel is een fijne motor met veel koppel die zich heel goed zal lenen voor het trekken van last.

Autotest-Kia-Sorento-2015-DrivingDutchman-dashboardKwaliteit, ruimte en accessoires

Kia is mijns inziens hard bezig om met betaalbare modellen een belangrijke en grote groep nieuwe klanten aan zich te binden. En zeker niet onterecht. In de kleinere segmenten biedt de Koreaanse fabrikant al veel kwaliteit, ruimte en standaard accessoires. En in dit SUV-segment doet Kia daar nog een paar flinke scheppen bovenop. De kwaliteit van alle materialen in de auto is premium. En alles is perfect op elkaar afgestemd en in elkaar gezet.

Alles is perfect op elkaar afgestemd en in elkaar gezet en dat mag ook wel voor 49 duizend euro.

Dat mag ook wel, want je stapt in een Sorento vanaf bijna 49 duizend euro. En de 2.2 CRDi 4WD ExecutiveLine waar ik mee heb gereden staat op je oprit voor net iets minder dan 65 duizend. Dat is een flinke bom duiten, maar je krijgt er ook echt heel veel voor terug. Je kunt namelijk niets bedenken wat er niet in de auto aan opties zit. Ook Kia heeft de term value for money opgepikt en weet er zeer goed mee om te gaan.

Autotest-Kia-Sorento-2015-DrivingDutchman-passagiers1Het onderstel van de Sorento is een perfecte balans tussen comfort en stabiliteit. Je voelt tijdens het rijden dat je een echte en flinke auto onder je kont hebt. En dat geeft zelfvertrouwen en een prettig gevoel. Mensen kijken naar de auto omdat het een bijzondere verschijning is. Je kan er goed mee voor de dag komen en onderscheid je van de Mitsubishi Outlander en Duitse SUV rijders. Gewoon omdat hij er heel anders uitziet. Dat gevoel wordt versterkt als je de Sorento aan anderen laat zien. Op een enkeling na, is iedereen positief gestemd over de Koreaanse verschijning.

Onbekend maakt onbemind

Onbekend maakt onbemind en Kia is onbekend. En dat is jammer. Maar ook voor degenen die niet met Kia’s rijden. Ik ken het merk al heel lang, lang genoeg om te weten dat de kwaliteit super is. Vandaar dat ze ook lachend zeven jaar garantie op de auto geven. Het feit dat Kia onbekend is, zorgt ook dat het merk amper imago heeft. Terwijl de Koreanen qua techniek, luxe, degelijkheid, comfort en veiligheid makkelijk met bekende merken meekunnen. En in de meeste gevallen voor een lagere prijs. Zo bewijst ook de Sorento.

Autotest-Kia-Sorento-2015-DrivingDutchman-zevendezitrijDe Kia Sorento geeft mij veel rijplezier. Het woord plezier kun je met veel leuke dingen combineren. Mijn plezier bij de Sorento is onder andere de prijs en wat je daarvoor terug krijgt in de vorm van luxe, comfort, ruimte, veelzijdigheid, wegligging en een gunstig brandstofverbruik. Over het uiterlijk kun je een leven lang discussiëren.

Ik ken Kia lang genoeg om te weten dat de kwaliteit super is en ze lachend zeven jaar garantie op de auto kunnen geven.

Aan de Kia Sorento heb je een goede

De Kia Sorento is een mooie, grote, degelijke, veilige en betrouwbare auto. Maar 64 duizend euro is veel geld en daar kun je een boel andere leuke dingen van doen. Toch verkoopt Kia de nieuw Sorento in Nederland naar verwachting 200 keer per jaar. Als je niets geeft om het imago van een dikke Duitse SUV, maar wel in minimaal net zoiets goeds en luxe te rijden heb je aan de Kia een goede, heel goede. Helaas krijgt de Sorento volgens Kia Nederland vooralsnog geen benzinemotor.

JPEG-afbeelding-11E1F4E90A50-1Technische gegevens Kia Sorento 2015

Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 2.199 cc
Vermogen: 200 pk
Koppel: 441 Nm
Acceleratie 0-100 km/h: 9,6 sec.
Topsnelheid: 203 km/h
Versnellingsbak: 6 versnellingen automaat
Gem. opgegeven verbruik: 6,7 l/100 km
Gewicht: 1.801 kg
Prijs: vanaf: € 48.995

Plus
+ Ruimte
+ Kwaliteit
+ Waar voor je geld
+ Draaicircel

Min
– Geen benzine-uitvoering

Bekijk meer foto’s van de Kia Sorento op onze Facebook pagina.

 

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: