Kia is de rijzende ster tussen de Europese automerken en staat in Nederland qua verkoopaantallen op de vijfde plaats. Om deze positie te verbeteren, heeft Kia nu de Stonic, een crossover in het populaire en snel groeiende B-segment. Ik was bij de introductie van de Kia Stonic, reed ermee en vind er het volgende van.

Veel automerken hebben inmiddels een B-crossover. Zo reden we bijvoorbeeld al met de Renault Captur, Peugeot 2008, Nissan Juke en Mazda CX-3. Auto’s die beginnen bij een prijs van minimaal 19 duizend Euro. En toen kwam Kia met de Stonic die daar met een paar honderd euro onder blijft. En dat prijsverschil moet ergens vandaan komen, toch?

In ieder geval heeft de best blits uitziende Stonic die ook nog eens opvallend ruim is. Je krijgt nog steeds zeven jaar garantie en daardoor een vrijwel zekere relatief hoge inruilwaarde. Hierom hoef je de Stonic in elk geval al niet te laten staan.

Coole kleuren en combinaties

 De kans dat Kia hoge ogen gaat gooien met de Stonic is redelijk groot. Het is een goed gelukt model. Zijn design is stoer en omdat hij hoog op z’n wielen staat, krijgt hij zelfs iets avontuurlijks, alsof je er zo mee de rimboe in kan rijden. Wat ik overigens afraad, want deze Kia zal alleen met voorwielaandrijving geleverd worden.De Stonic krijgt een extra jeugdig karakter omdat hij in 20 (coole) kleurencombinaties gepersonaliseerd kan worden. 

Binnenin de Stonic ziet het er ook prima uit. Het interieur is strak en heeft een rustige uitstraling. Ook voor de binnenkant kun je kiezen uit verschillende kleuren en kleuraccenten. Die accenten kun je terug laten komen in de stiksels van het stuur, de stoelen en op het dashboard. De stoelen zitten overigens prima en kan ik precies op mijn persoonlijke wensen instellen. Geholpen door de goed instelbare stuurpositie, is de Kia Stonic een auto die zich prima leent voor korte en lange ritten.

De lekker schakelende versnellingsbak en 1.0-liter turbobenzinemotor en 1.6-liter diesel zijn prettige combinaties. Er is ook nog een 1.25-liter viercilinder benzinemotor zonder turbo met 84 pk beschikbaar. Maar de kleinste benzinemotor van Kia moet je hebben, die heeft 120 pk en dat maakt de auto erg fijn om mee te rijden.

De driecilinder sleurt je met gemak naar gemiddelde snelheden en als je wil tot rond 200 kilometer per uur. Hierbij hoor je de motor binnenin de auto nauwelijks. Wat je wel hoort bij die snelheid is wat windgeruis rond de voorramen. Fijn is ook het onderstel, dat zelfs op topsnelheid geen krimp geeft. De auto blijft prima in balans en doet precies wat je van hem wil.

Het robuuste onderstel heeft echter ook een nadeel, want het maakt de Stonic wat stug. Dat is op de vlakke en goed onderhouden Nederlandse wegen geen probleem. In Berlijn zijn de wegen echter een stuk slechter en dan is de stevige demping minder fijn. Verder stuurt de Stonic lekker direct, maar zijn de remmen een beetje bijterig, al wen je daar snel aan en kun je de remkracht goed doseren. Wie niet wil schakelen, moet nog even geduld hebben. In 2018 komt er een Stonic met zeven automatische versnellingen en dubbele koppeling.

Conclusie

De Kia Stonic maakt bij mij een frisse indruk. Ik voelde me direct goed in de auto en ik denk dat dit voor heel veel mensen zal gelden. De Stonic is van binnen nog ruimer dan hij er aan de buitenkant uitziet en dat maakt ‘m multifunctioneel. Door zijn brede kleurenpalet, personaliseringsmogelijkheden en vanafprijs, is de Kia Stonic klaar om door jong en oud omarmd te worden. Waarom duurder doen dan nodig is? Maak eens een proefrit. 

Informatie

Merk: Kia
Model: Stonic
Type: 1.0 T-GDi 120 pk
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 998 cc driecilinder
Vermogen: 120 pk
Koppel: 172 Nm
Topsnelheid: 184 km/h (200 km/h gereden op Duitse Autobahn)
0-100: 10,3 seconden
Versnellingsbak: 6 v., handgeschakeld
Gewicht: 1.085 kg
Prijs vanaf: 18.995,- euro
Prijs gereden model: 24.595,- euro (DynamicLine)
Duurste uitvoering: 27.995 (Business DynamicLine 1.6 CRDI diesel)

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: