De Kia Rio is in Nederland een vaste waarde en forse concurrent in het drukbezette B-segment geworden en de verkoopcijfers groeien gestaag. Eind januari 2017 presenteerde Kia de vierde generatie van de Rio.

Hoewel de nieuwe Rio in vergelijking met zijn voorganger op veel punten vernieuwd is, is het design niet onderscheidender geworden dan dat van zijn voorganger. Echter, door zijn langere motorkap, nieuw vormgegeven voorbumper en zijkanten, minder rond en schuin aflopende achterkant en nieuwe compacte koplampen is hij wel een stuk moderner en stoerder geworden.

Instappen en wegwezen

Kia heeft bij de nieuwe Rio wat maten veranderd. Zo is de wielbasis iets langer geworden en werd ook de auto zelf 15 millimeter langer en vijf millimeter breder. Dat klinkt misschien niet als veel, maar binnenin is zowel voor- als achterin de hoofd-, been- en schouderruimte van de Rio toegenomen. De bagageruimte is maar liefst 37 liter groter geworden. De interieurmaterialen zien er premium uit en voelen ook zo aan.   

Zitten deed de ‘oude’ Rio al lekker, maar Kia heeft daar ook nog een positief schepje bovenop gedaan. Vooral de met stof beklede stoelen zitten heerlijk zacht en comfortabel, maar geven desondanks goede steun waar je het nodig hebt. De zittingen zijn daarbij lekker lang waardoor ze ook de bovenbenen goed ondersteunen. In de nieuwe Kia Rio is het nog steeds instappen en wegwezen zonder dat je lang op zoek moet naar een fijne zitpositie.

Zijdezacht schakelen

Als je een Kia Rio koopt, kun je kiezen voor een 1-liter driecilinder benzinemotor met 100 pk en handgeschakelde vijfbak of 120 pk met handgeschakelde zesbak, een 1.400 cc benzine met 100 pk en viertraps automaat of een 1.400 cc diesel met 100 pk en handgeschakelde zesversnellingsbak.

Met de 100 pk versie kun je op vlakke wegen goed uit de voeten, maar in heuvelachtig landschap moet je flink gas geven in de toeren rijden om er een beetje kracht te krijgen. De 120 pk benzinemotor geeft de Rio voldoende pit en maakt ‘m lekker sportief. De diesel is veruit de sterkste en soepelste motor, het fijnst om mee te rijden en relatief stil en rustig.   

Rem- en uitwijkproef

Je hoopt dat het nooit zal gebeuren, maar ook een auto-ongeluk zit in een klein hoekje. Naast het wettelijk verplichte Elektronische Stabililiteits Programma ESC, heeft Kia de Rio vanaf het instapmodel EconomyLine uitgerust met het Voertuigstabilisatiesysteem(VSM), en dat voel je. Op een afgesloten circuit heb ik een slalom en rem- annex uitwijkproef kunnen testen. Met 80 kilometer per uur vol remmen en tegelijkertijd uitwijken voor een obstakel is een eitje voor het geavanceerde systeem.

De Rio blijft perfect het pad volgen waar jij de auto wilt hebben en helt daarbij zelfs nauwelijks over. Door de hulpsystemen geeft hij je ook op de weg veel vertrouwen. Op de bochtige smalle bergweggetjes rondom de Portugese hoofdstad Lissabon, toverde de Kia af en toe zelfs een glimlach op mijn gezicht. De besturing is direct en sportief. Vanaf de ComfortLine heeft hij een telescopisch verstelbare stuurkolom, waarmee je de stuurpositie nog idealer in kunt stellen en altijd de fijnste zithouding achter het stuur kunt hebben. 

Conclusie

De Kia Rio is geen onderscheidend model in het volle B-segment, maar je krijgt wel waar voor je geld. Hij is volwassener en completer dan zijn voorganger en leuk om mee te rijden. Als je in de auto stapt, zit je direct goed en voel je de degelijkheid en kwaliteit. De optielijst van de Rio is enorm en te veel om hier helemaal te noemen, maar leuke opties zijn: Android Auto en Apple CarPlay connectiviteit, verlichte make-up spiegels, USB aansluitingen achterin en TomTom Live Services.

Je kunt het zo gek niet bedenken of Kia levert het. Een redelijk complete Kia Rio koop je vanaf 15.735 euro inclusief afleveringskosten. Voor dat geld heb je een complete, fijn zittende en goed rijdende auto met zeven jaar overdraagbare garantie en een hoge restwaarde. De nieuwe Kia Rio staat met ingang van februari bij de dealers.

Informatie

Merk: Kia
Model: Rio
Prijs vanaf: 15.735 euro
Aandrijving: Benzine
Cilinderinhoud: 998 cc driecilinder
Vermogen: 100 pk / 120 pk
Acceleratie tot 100 km/u: 10,7 / 10,2 seconden
Topsnelheid: 189 / 190 km/u
Versnellingsbak: handgeschakeld 5 / 6

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: