Een aantal artikelen uit mijn hand bevatten soms een negatieve ondertoon, waaruit kan worden afgeleid dat ‘Het Nieuwe Rijden’, downsizen en veel te lange onderhoudsintervallen mijn gezicht soms vullen met rimpels en bedenkelijke blikken.

Dat het ook anders kan, wil ik graag met u delen via een positieve ervaring om het jaar mee af te sluiten. Het betreft een Ford S-MAX bouwjaar 2011 met motorcode T1WB, een 1.6 TDCi en voor insiders ook bekend onder de naam DV6.

Ford TDCi S-MAX Driving-DutchmanDe auto stond bij een autohandelaar die deze recent via een autoveiling had aangeschaft. De auto had last van een trilling door een defect vliegwiel, maar zag er van binnen en buiten prima uit. Niets wees in de richting dat deze auto mij zeer veel positieve tijdsinvulling op zou leveren. De trigger ontstond pas toen ik een tellerstand van 600.525 kilometer noteerde waarbij mijn Facebook-vrienden veronderstelden dat het reeds de vierde motor of een softwarefout zou moeten betreffen.

Geen slechte score

Dergelijke kilometerstanden laat je niet ongemerkt voorbij gaan, dus voor mij een goede reden om te onderzoeken hoe deze uitzondering kon ontstaan. Middels het onderhoudsboekje bleek de auto deels te zijn onderhouden door Ford dealer Crum Autobedrijven. Zij meldden dat de vorige eigenaar Voet Personenvervoer B.V. in Culemborg was. Om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen, besloot ik het bedrijf te bellen om zodoende het leven van de S-MAX te kunnen optekenen. Dit resulteerde in een afspraak met Marc Gremmen, die zijn positie bij Voet als ondefinieerbaar omschreef, maar zeer gepassioneerd over zijn werk en het wagenpark vertelde.

Kilometer-vretende Ford S-MAX TDCi Driving-DutchmanDe hele onderhoudshistorie van de auto werd keurig bijgehouden en naar boven gehaald. Hieruit bleek dat, buiten het reguliere onderhoud, geen schokkende werkzaamheden werden uitgevoerd. De duurste reparatie vond plaats bij een tellerstand van 542.714 kilometer waarbij de motor werd vernieuwd. Voorwaar geen slechte score! Maar zelfs deze kilometervreter werd nog overtroffen, en wel door eenzelfde auto. Dus ook een S-MAX, in dit geval met bouwjaar 2010 met een 2.0-liter TDCi-motor met motorcode UFWA aan boord.

716 duizend kilometer met eerste motor!

Deze auto is op moment van schrijven nog steeds in bedrijf en noteert inmiddels 716.259 kilometer. Tsjakka! Ook deze historie is om door een ringetje te halen, enkel een versnellingsbak-revisie bij kilometerstand 518.345, maar nog steeds met de originele motor. Dus bij deze trek ik al mijn uitgesproken twijfels over de kwaliteit en betrouwbaarheid van de huidige generatie auto’s terug, de huidige problemen van vervuiling et cetera horen kennelijk meer thuis bij de berijders of berijdsters van de auto’s dan bij de makers ervan.

Ford TDCi S-MAX Driving-DutchmanDus wat ik niet terugneem, is de stelling dat de huidige generatie auto’s meer vraagt van hun berijders, qua liefde, inzet en berijders-gevoel. Saillant detail, de laatst besproken Ford S-MAX TDCi wordt hoofdzakelijk gereden door een vrouw. Ik word blij van de onlangs opgedane wetenschap dat kilometervreters nog steeds worden gemaakt en van de trigger dat er nog veel werk aan de winkel is om berijder/sters wegwijs te maken in de moeilijke materie van auto-onderhoud. Voorwaar een mooi streven voor 2016 waarin ik u heel veel veilige, gelukkig en goedkope kilometers toewens!

[grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]
Deel.

Over de schrijver

Bert Pennock

Bert Pennock is sinds 1976 werkzaam in de automotive branche en verricht technische expertises aan auto’s met zijn bedrijf 'Techspertise'. Techspertise is een samenwerkingsverband van vier technische experts. In 2012 startte Bert 'Flush Service Europe' op. Flush Service Europe importeert en verkoopt motorflush machines. Op Driving-Dutchman schrijft Bert sinds 2013 artikelen over opvallende technische expertises waar hij mee in aanraking komt.

Laat een reactie na: