KTM heeft tijdens de EICMA motorshow in Milaan de nieuwe 1050 Adventure onthuld. Het lijkt er op dat de Oostenrijkers hierbij gekozen hebben voor de minder-is-meer filosofie.

Maar hoe kan je meer hebben met minder pk? Nou simpel..  Meer is in dit geval meer motorrijders die de gelegenheid hebben om op een KTM te stappen om diverse redenen.

Goedkoper en bereikbaarder

Ten eerste is de knip niet onbelangrijk. Het huishoudpotje kan met de deksel erop in de kast blijven staan want deze Adventure is goedkoper dan zijn grote en nog grotere broer, de 1190 Adventure (15.855,- euro) en de 1290 Super Adventure (20.903,-euro). Het klinkt dan toch beter in de oren als er op het prijskaartje 14.698,- euro staat, wat volgens de website van KTM de prijs in Nederland is.

Ten tweede zal ook de zithoogte een vergroting van het aantal potentiële berijders tot gevolg hebben. De hoogte van het zadel van de 1050 Adventure zit op 850mm in tegenstelling tot de verstelbare hoogte van de 1190 Adventure die begint op 860mm. Mensen met kortere benen zullen wel een halleluja uitslaan dat er door KTM rekening gehouden is met den kleinere mensch. De KTM’s staan er immers om bekend dat ze best hoog zijn (wat met lange benen natuurlijk wel super is).

Ten derde valt de 1050 Adventure na een officiële aanpassing door een KTM dealer precies mooi in de A2 rijbewijscategorie. Voor deze rijders was de keuze zeer beperkt en nu is er een echte volwassen motorfiets toegevoegd die de keuze vergroot én leuker maakt. Mag je dan met  een A rijbewijs verder door het leven, dan laat je gewoon de restrictie er weer afhalen door de dealer.

KTM-1050-2

Goede travel partner

Met 95 pk is de KTM 1050 Adventure een serieuze speler in het travel segment. Hij heeft dan wel een kleinere cilinderinhoud, maar volgens KTM heeft hij meer dan genoeg acceleratievermogen en is hij niet (te) agressief. Een topsnelheid van 200 kilometer per uur moet je kunnen halen en dat zou toch inderdaad wel zat moeten zijn voor de gemiddelde reiziger. Met de KTM Ride Mode Control kun je verschillende mappings kiezen, er zit uitschakelbare ABS op (offroadstand) en natuurlijk ontbreekt ook de Tractioncontrol niet.

KTM heeft natuurlijk wel een bepaalde filosofie en alles wat er uit de Oostenrijkse stal komt, is volgens dat geloof gebouwd. En als de 1050 Adventure ook met dat concept gebouwd is, zou het best een prima reisgenoot kunnen zijn.

 

Deel.

Over de schrijver

Driving-Dutchman

Cars, Bikes and Life. Auto-en motornieuws, gave reviews met (ont)spannende video’s en mooie foto’s van auto’s en motorfietsen. Driving-Dutchman is er voor mannen en vrouwen die van auto’s, motoren, lifestyle en techniek houden en hier graag meer over willen lezen.

Laat een reactie na: