Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    KTM Super Duke R, Beauty and The Beast…

    Motor 27-08-2015Geen reacties

    De KTM Super Duke R, oftewel The Beast… Ben ik dan “the beauty”? Het was bij de introductie van de KTM Super Duke R al liefde op het eerste gezicht vanaf de foto’s in het persbericht. Zou hij ook rijdend een grote liefde kunnen zijn?

    [grwebform url=”http://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]

    Ik steek mijn voorliefde voor KTM nooit onder stoelen of banken. Ik ben daar tenslotte jaren voor werkzaam geweest en het gezegde klopt absoluut: oude liefde roest niet. De fabrikant die groot is geworden in de motorcross en endurosport maakt tegenwoordig hele volwassen, mooie straatmotoren, maar ze blijven de eigenwijze en brutale genen goed doorvoeren en daar hou ik van. Het mag wel een tikkie anders dan anders, dat is een motorrijder toch ook?

    KTM Superduke R, Beauty and The Beast...Dat de KTM Super Duke een beetje anders dan anders is, heeft iedereen wel gezien. Zijn uiterlijk is bruut en de technische specificaties beloven ook nogal wat. Hij kreeg tenslotte niet voor niets meteen zijn bijnaam The Beast. Is het in de praktijk ook echt een beest? En is beest eigenlijk positief of negatief? Ik bracht de KTM met pijn in het hart terug naar de importeur dus ik zeg: positief!

    Ondanks compacte uiterlijk best een grote motor

    Soms moet je eventjes aan het (stuur)gedrag wennen als je op een nieuwe motor stapt, maar dat was in dit geval totaal niet aan de orde. Bij het wegrijden merkte ik direct dat het wel goed zat en het beest en ik zouden wel vriendjes worden. Wat me ook meteen opviel was het formaat van de motor. Ik ben met 1 meter 83 vrij lang en de Super Duke is, ondanks zijn compacte uiterlijk, eigenlijk best een grote motor. De zitpositie is fantastisch, niet te rechtop, niet te ver naar voren… Het klopt gewoon allemaal.

    KTM Superduke R, Beauty and The Beast...Onderweg naar huis kon ik het niet laten om wat extra op- en afritten van de snelweg te pakken. De Super Duke vraagt er gewoon om en een nieuw werkwoord is geboren. Je gaat niet een lekker stukje motorrijden maar je gaat fijn even ‘SuperDuken’! De snelheid die je rijdt op de naked bike ligt niet echt heel erg hoog door het gebrek aan windbescherming, maar je hebt toch de snelheidsbeleving direct te pakken zonder dat je rijbewijs in het gevaar komt.

    Snoeihard rijden helemaal niet leuk

    Tuurlijk kun je er snoeihard mee rijden maar dat is helemaal niet leuk. Het spelen met het gas en het horen brullen van de uitlaat is het mooiste wat er is als je met de Super Duke op pad bent. Daar waar je met een andere motor langer het gas openhoudt en doorrijdt tot een kruising of een rotonde, in de remmen gaat en instuurt, laat je de Super Duke lekker al terugschakelend aan de andere weggebruikers horen dat je er aan komt. Dit alles met het besef dat je die grijns onder je helm voorlopig niet van je gezicht kunt krijgen…

    KTM Super Duke: you love it or you hate it. 

    Ergens stoppen of stilstaan is ook een feestje. Je voelt en ziet constant de ogen gericht op het beest. Commentaar krijg je ook genoeg onderweg, het is echt een hele verschijning. You love it or you hate it. Er is geen middenweg denk ik. Het overgrote deel vindt de Super Duke een “bruut ding” dus dat past prima bij zijn bijnaam.

    KTM Superduke R, Beauty and The Beast...Bruut of als een beest rijden doet hij eigenlijk niet. Het is een motor waar het grootste motorrijdende dros mee overweg zou kunnen. Hij doet precies wat je van hem vraagt en als je het allemaal iets te heftig vindt, switch je gewoon tussen de drie programma’s Sport, Street en Rain. Het verschil tussen die drie is duidelijk voelbaar en mijn favoriet was de Street. Lekker smeuïg op het gas maar present als er gereageerd moet worden.

    Als je eigenaar bent of wordt van het beest zul je uiteindelijk de sportstand wel opzoeken denk ik, maar daar was het weekje (met helaas heel veel slecht weer) dat ik op stap mocht met de Super Duke net te kort voor. Tractioncontrol, wheelycontrol en ABS. Daar waar de KTM RC8 in der tijd nog een motorfiets was die puur was zonder alle technische controledingetjes, is KTM een paar jaar geleden toch met de tijd meegegaan en aan de techniek begonnen. Op zijn KTM’s natuurlijk, want het is gelukkig allemaal instelbaar.

    KTM Superduke R, Beauty and The Beast...Conclusie

    Met deze naked zou ik naar Frankrijk willen rijden. KTM claimt de sterkste naked in het segment te hebben en ondanks zijn berg vermogen en bijnaam The Beast is het een super berijdbare motorfiets die je op en top laat genieten van elke meter die je er mee op pad bent. Is de KTM Super Duke R The beauty and the beast… Ik voorzie een “And they lived happy forever”!

    Technische gegevens
    Brandstof: Benzine
    Cilinderinhoud: 1.301 cc
    Cilinders: 2
    Vermogen: 180 pk
    Versnellingsbak: 6 versnellingen
    Gewicht: 189 kilo
    Prijs: 17.952

    Plus
    + Zitpositie
    + Rijdbaarheid
    + Design
    + Fun
    + Gasrespons

    Min
    – ?

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleVolvo V40 D4 Carbon Edition, met recht een unieke V40
    Next Article Subaru Outback, Puur genieten

    Related Posts

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    By Driving-Dutchman

    Rijders review Zero DSR/X (deel 2)

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?