De Alfa Romeo Giulietta draait al wat jaartjes mee, maar is wat mij betreft nog steeds één van de mooiste modellen in het C-segment.

Er zijn verschillende uitvoeringen van deze Italiaanse schone, zoals de snelle Quadrifoglio Verde, maar ditmaal ben ik op stap geweest met de Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm (150 pk) Exclusive met het QV Sportiva pakket, één van de meer verkochte modellen.La bella Alfa Romeo Giulietta back driving-dutchmanMooie lijnen

Er is in de loop der jaren al heel veel gezegd en geschreven over het uiterlijk van de Guilietta, die de opvolger was van de eveneens mooie en al lang van het toneel verdwenen 147. Je valt dan ook al snel in herhaling als je de lijnen beschrijft, die prachtig over de flanken lopen, of als je vertelt over de typische Alfa Romeo neus met de mooie grill.

Ook de achterkant is een feest om naar te kijken met de bijzondere vorm van de achterlichten en het stoere kontje. De dubbele uitlaten op de testauto zien er goed uit en de kleur Perla Moonlight maakt het geheel af. Het is natuurlijk erg persoonlijk, maar kom je met de Alfa voorrijden, dan straal je toch iets anders uit dan met bijvoorbeeld een Golf of een A3 en ik laat aan jullie hoe je dat ‘anders’ invult.

La bella Alfa Romeo Giulietta dashboard driving-dutchmanItaliaanse stijl

Ook het interieur van de Giulietta zit goed in elkaar en ziet er Italiaans mooi uit. Voor je zie je mooie sportieve tellers, lekkere grote knoppen voor de airco bediening en een multimediascherm. Her en der vind je wel wat hard plastic, zoals op het dashboard en de deurgreep aan de binnenkant. Vooral dat laatste is erg jammer, want die heb je vaak in je handen en voelt wat goedkoop aan. De elektrisch bedienbare stoelen in deze QV Sportiva uitvoering (inclusief stoelverwarming) zien er daarentegen prachtig uit en – niet onbelangrijk – zitten goed. Ze geven goede zijdelingse steun en ook op langere afstanden blijven ze comfortabel.

Het multimedia systeem is uitgebreid en werkt prima. Het Touch screen en het menu werken intuïtief en je hebt alles snel door. Je telefoon aansluiten is een peulenschil en er zijn volop mogelijkheden om je muziek af te spelen, zoals het tegenwoordig eigenlijk ook wel hoort. Ook de navigatie werkt naar behoren. Ik denk dat je in het interieur weinig te klagen hebt in deze Giulietta.

La bella Alfa Romeo Giulietta front driving-dutchmanSportief maar niet keihard

Alfa heeft natuurlijk een naam hoog te houden als het gaat om sportieve rijeigenschappen en de Giulietta maakt die ook zeker waar. Ik weet niet hoe ze het voor elkaar krijgen daar in het zuiden, maar het stuurgevoel van Alfa’s is heerlijk. Het is niet zo dat de auto messcherp is, maar het sturen geeft gewoon een erg fijn en sportief gevoel.

De diesel met 150 pk is geen racemonster, maar gaat aardig vooruit.

Bochten zijn een feestje met de Giulietta, zeker met het sportonderstel. Je gaat er bijna voor op zoek naar klaverbladen, maar ook langzamere bochten voelen goed aan. Opvallend daarbij is dat de auto niet oncomfortabel wordt en je zelfs – en dat is bijzonder voor een Alfa – gewoon met een normale snelheid over verkeersdrempels kan.

DNA

De diesel met 150 pk is geen racemonster, maar gaat aardig vooruit. Het toerenbereik waarbinnen je volop kracht hebt, is echter wel wat aan de korte kant. Hogere toeren maken heeft totaal geen zin. Daarentegen heb je altijd onderin een lekkere duw in je rug, je moet alleen snel weer opschakelen.

Zoals alle Alfa’s heeft de Giulietta ook de bekende DNA-knop, waarmee verschillende instellingen in de auto worden aangepast. D staat voor Dynamic, N voor Normal en A voor All Weather. Hiermee pas je zaken aan als de power en de felheid van de motor, de traction control en zelfs de eerste bijtkracht van de remmen. Bij mij stond de knop natuurlijk altijd in de meest krachtige D stand, maar daarmee is de diesel niet heel zuinig. Ik reed 1 op 14 maar moet zeggen dat ik ook flink door gereden heb. Zet je de auto in de N dan is hij veel zuiniger met nog steeds voldoende power.

La bella Alfa Romeo Giulietta chairs driving-dutchmanConclusie

De Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm (150 pk) Exclusive is wat mij betreft een heerlijk wagen, zowel voor sportief rijden als voor langere afstanden. Het uiterlijk en het interieur zien er goed uit, vol Italiaanse flair en stijl. Goed de wagen heeft ook wat minpuntjes, maar perfectie is sowieso een beetje saai, toch?

De prijs van de testauto kwam inclusief het QV sportiva pakket op 37.338,70 euro, maar je rijdt al een Alfa Romeo Giulietta vanaf 22.950 euro.

Technische gegevens
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 1956 cc
Vermogen: 150 pk
Koppel: 380 Nm
Acceleratie 0-100 km/h: 9 sec.
Topsnelheid: 210 km/h
Versnellingsbak: 6 versnellingen handgeschakeld
Gem. opgegeven verbruik: 1 op 14
Gewicht: 1.295 kg
Prijs: vanaf: € 22.950

Plus
+ Prachtig uiterlijk
+ Mooi interieur
+ Sportieve rijeigenschappen
+ Goed multimedia system

Min
– Niet echt zuinig
– Her en der wat goedkope materialen in het interieur

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: