Halverwege de jaren tachtig werd in Nederland de apk ingevoerd, een jaarlijkse, onafhankelijke keuring voor personen- en bedrijfswagens. Het doel was het verhogen van de verkeersveiligheid: de apk ziet erop toe dat zaken als remmen en verlichting werken en de kritieke delen van de auto niet doorgeroest zijn.

Want vooral dat laatste was zo’n dertig jaar geleden best een puntje, zoek maar eens op YouTube naar ‘Tros Kieskeurig – Wrak van de weg.’ In de loop der jaren is ook het milieuaspect een belangrijke rol gaan spelen binnen de apk. Overmatige olielekkage en een te hoge uitstoot zijn tegenwoordig eveneens afkeurpunten.

Een band met twee millimeter profiel is écht glad

De apk heeft zondermeer bijgedragen aan een veilig wagenpark. Toch is de apk geen garantie voor een probleemloze auto. De keuring, die ongeveer een half uur in beslag neemt, richt zich namelijk alleen op verkeersveiligheid en milieu.

Met een distributieriem die op knappen staat komt een auto gewoon door de apk. Ook als er al drie jaar geen olie ververst is en de koppeling slipt dat het een lieve lust is mag een keurmeester de auto niet afkeuren. En geloof me, een band met twee millimeter profiel is écht glad en allerminst veilig, terwijl 1,6 millimeter pas tot afkeur leidt.

Stempel vergroot kans op goede auto

Lachwekkend vind ik daarom de bewering die vaak gedaan wordt in advertenties van wat goedkopere occasions. ‘Nieuwe apk, dus goed voor een jaar zorgeloos rijden’. Of: ‘Al onze auto’s zijn voorzien van een nieuwe apk, dus in topstaat.’ Het kan natuurlijk, maar is niet vanzelfsprekend.

De apk is geen onderhoudsbeurt, en juist regelmatig onderhoud is de sleutel tot het in goede staat houden van een auto. Kijk dus even verder dan die nieuwe apk bij aankoop van een auto en check het onderhoudsboekje. Als ook daar keurig elk jaar een stempel aan is toegevoegd is de kans op een goede auto al een stuk groter.

Gijs Bosman adviseert bedrijven en consumenten over de aan- en verkoop van een gebruikte auto, caravan of camper en ondersteunt ze in de onderhandelingen over de prijs. Ga voor meer informatie naar website Gijs Bosman Advies.

Deel.

Over de schrijver

Gijs Bosman

Gijs Bosman speelde nog voordat hij kon praten met auto’s, boetseerde van klei auto’s met caravans erachter en herkende het merk van een voorbijrijdende trekker aan het geluid. Hij las liever autojaarboeken dan de Donald Duck en zijn fiets zag hij als ondergeschikt vervoermiddel, want hij had ook een door zijn vader gebouwde skelter. Gijs verkocht, kocht en repareerde auto’s en nu helpt hij mensen met het vinden van de juiste occasion.

1 reactie

  1. Dieseltje op gas op

    In iedergeval heb je wel goede remmen.
    Stel je koopt een gebakje voor €100,– met 1 jaar apk, en na 1000 km begeeft de motor het, dan heb je wel een beetje pech.
    Vervelender word het als je occasion van €4000,– na 1000 km het zou begeven.

    Wel horen dit soort stukken thuis bij automagazines die een groter berijk hebben. Zelf weet ik enorm veel af van auto’s, en ik vermoed dat iedereen die deze site bezoekt ook veel af weet van auto’s.

    Ergerlijk is dat autobedrijven zo positief adverteren met de apk. Een volledig afgestempeld onderhoudsboekje is uiteraard een betere indicatie hoe met een auto omgegaan is, al kan je zoiets ook wel faken, dus de consument moet altijd kritisch zijn bij de zoektocht naar een keurig gebruikte auto.

Laat een reactie na: