Land Rover introduceerde in 2015 de Discovery Sport als opvolger van de Freelander. De Freelander was een ruime suv die ook prima zijn mannetje stond als trek- en terreinauto. De Discovery Sport is een stuk chiquer, maar heeft nog wel steeds een sterke drang naar een carrière als werkpaard. Dat voel je, dat zie je en dat hoor je.    

Nette heer in casual kleding

De Discovery Sport ziet eruit als een nette heer, maar dan wel ééntje die niet bang is zijn luxe schoenen vies te maken en is de ideale balans tussen dagelijks vervoer doordeweeks en fun in het weekend. Dat de Discovery Sport ontworpen is voor alle omstandigheden, zie je ook terug in het interieur.

Op voetenhoogte hebben de Engelsen harde kunststoffen gebruikt zodat ze minder snel beschadigen en makkelijker schoon te maken zijn. Met moddervoeten de auto instappen zal ‘m dus niet deren. 

De chique kant van de Discovery Sport is vooral te zien bij alle direct in het oog vallende details op en in het dashboard. De digitale cockpit met alle informatie die je nodig hebt, geeft de Sport een technologische moderne uitstraling.

Het snel reagerende en intuïtief werkende entertainmentsysteem is mooi in het dashboard weggewerkt, maar zit misschien net iets te ver bij de bestuurder vandaan. Voor-, achterin en voor de bagage is er veel ruimte aan boord en door de hoge daklijn zitten zelfs lange mensen ruim.  

Perfecte balans tussen terrein en weg

De Discovery Sport is ondanks zijn -in het terrein zeer welkome- stijve carrosserie een zeer comfortabele auto. Het onderstel strijkt oneffenheden op asfalt en in het terrein glad als een biljartlaken. Land Rover heeft hierin een perfecte balans gevonden. De voorwielen reageren snel en direct op stuurbewegingen.

Dit maakt ‘m wel een beetje gevoelig voor stuuraanrakingen. De Discovery Sport zit echter vol met technologie om het rijden veiliger en zo comfortabel mogelijk te maken.

De systemen werken goed en geven je zowel on- als offroad een gevoel van degelijkheid. De moderne viercilinder diesel heeft voldoende vermogen en trekkracht en is binnenin de goed geïsoleerde auto nauwelijks hoorbaar.

De motor en de vrijwel naadloos schakelende 9-traps automatische versnellingsbak maken de auto niet alleen heel soepel, maar ook zeer comfortabel.      

Conclusie

Misschien is het niet handig dat Land Rover de Discovery Sport zo mooi gemaakt heeft. Je verwacht niet dat je al voor 46 duizend euro in een ruime auto rijdt waarmee je zonder nadenken van de snelweg af kunt duiken en hem flink de sporen kunt geven op alles wat geen openbare weg is. De sportieve Discovery is een echte avonturier, of auto voor mensen die dat zijn of dat imago willen hebben.

De Land Rover Discovery Sport ziet er chique uit, maar heeft een sterke drang om een werkpaard te zijn. Je gebruikt misschien niet alles, maar het gevoel dat je het bezit maakt je rijk. Vanaf bovengenoemd bedrag rij je in een Land Rover Discovery Sport met benzinemotor en automatische versnellingsbak. Wil je met de hand schakelen? Dan kan dat alleen met een diesel.  

Informatie

Merk: Land Rover
Model: Discovery Sport
Type: TD4 150 4WD Urban Series SE Automaat   
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 1.999 cc viercilinder
Vermogen: 150 pk
Koppel: 380 Nm
Topsnelheid: 180 km/h
0-100: 10,3 seconden
Versnellingsbak: Automatische 9-versnellingsbak
Gewicht: 1.785 kg
Laadvermogen: tot 720 kilogram
Trekvermogen: 2.200 kg
Prijs vanaf: 46.180 euro
Prijs gereden model: 72.000 euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: