Er is al een Land Rover Range Rover Sport 3.0 TDV6 vanaf 54 duizend euro. Onze overheid doet daar 11 en 27 duizend euro btw en bpm bovenop. De motorrijtuigenbelasting en bpm gaan tot 2020 respectievelijk twee en 12 procent omlaag. En dán wordt een grote SUV financieel ineens een stuk interessanter. Ik reed met de HSE uitvoering van de Range Rover Sport en ga proberen je mijn enthousiasme over te brengen.

Range Rover Sport 3.0 TDV6 HSE Driving-Dutchman voorkantWant op de door de overheid gedreven prijs na, kan ik niets anders dan blij, enthousiast, vrolijk en gelukkig worden als ik naar de Range Rover kijk en er mee rij. Ik hou ervan: dikke grote wielen, een hoge koets en het liefst in het zwart. Bijna iedereen die ‘m ziet heeft er wel iets mee en vindt de Range mooi. Ik heb me dan ook een week lang de koning van de weg gevoeld.

Omdat de Range Rover veel meer te bieden heeft dan we in deze review kunnen laten zien, hebben we er een korte video van gemaakt. 

Heritage en cultstatus

Met de Range Rover Sport onder je kont, dwing je automatisch respect af bij je omgeving. Mensen nemen nog net niet hun petje voor je af, maar ze geven je wel de ruimte, blijven even staan als ze ‘m zien en draaien zich vaak nog even om. Als je met iemand over de Range Rover praat, is er niemand die hem lelijk vindt.

Range Rover Sport 3.0 TDV6 HSE Driving-Dutchman zijkantVoor mij is de Range Rover Sport heritage en heeft hij allang de cultstatus bereikt. De eerste Sport werd in 2005 gelanceerd en de auto is sinds zijn introductie alleen maar populairder geworden. Dit komt omdat de Engelsen er bij iedere modelupdate weer iets aan finetunen, waardoor klanten voor de Range in de rij gaan staan. Het zijn de kleine dingen die het doen. De updates zijn altijd minutieus, maar maken de Rover altijd weer moderner en gedetailleerder.

Groot, ruim en comfortabel

Als je de buitenkant van de Range Rover ziet, ben je al onder de indruk. Doe de deur open en er gaat een wereld van luxe en designweelde voor je open. De Rover is bruut, groot en grof, maar tegelijkertijd ook heel stijlvol en elegant. Hij heeft (bijna) het beste van meer werelden. De designers en fabriek lijken op alle details gelet te hebben. Hij klopt design-technisch helemaal.   

Range Rover Sport 3.0 TDV6 HSE Driving-Dutchman interieurDe Range Rover Sport is groot, ruim en comfortabel. Het drieliter V6 dieselblok is wel sterk, maar moet heftig aan de rollende kolos sleuren. Je voelt dat de motor het zwaar heeft, maar toch trekt hij de massa rap naar cruisesnelheden. Het rijden in de reus der reuzen voelt ook zeker niet lomp aan.

Easy to drive

Hoewel de Range Rover groot is, voelt hij als je ermee rijdt niet zo aan. De draaicirkel is opvallend kort en inparkeren is een peulenschil omdat de ruimte rondom de auto zo overzichtelijk is. Hierdoor krijg je al snel een goed gevoel in de SUV, ben je er snel mee vertrouwd en geeft de auto je de rust die je in het drukke en gestreste Nederlandse verkeer goed kunt gebruiken. Dit alles geholpen door een heel fijn en soepel onderstel, een fluweel schakelende automatische versnellingsbak en fors vertragende remmen.

Range Rover Sport 3.0 TDV6 HSE Driving-Dutchman ruimte achterinAls je heel comfortabel en rustig wil rijden, aanhangers mee wil zeulen, op wil vallen en graag met mensen over jouw auto praat én er de centen voor hebt, dan is de Land Rover Range Rover Sport 3.0 TDV6 HSE wellicht dé perfecte auto voor jou. Ik hou van veel soorten en maten auto’s, maar in de Range Rover Sport voel ik mij onder alle in mijn leven voorkomende omstandigheden misschien wel het beste thuis, het meest op mijn gemak én de koning van de weg. Maar goed, er is nog zo veel ander moois te koop voor bijna een ton. Al is de vraag of je dan de heritage en cultstatus die de Rover heeft, ook hebt.

Plus
–  Imago
– Comfort
– Rijprestaties

Min
– Prijs (en belasting)
– Gewicht

Range Rover Sport 3.0 TDV6 HSE Driving-Dutchman close-upInformatie
Merk: Land Rover
Model: Range Rover Sport             
Type: 3.0 TDV6 HSE  
Prijs: vanaf € 92.250,-
Prijs testauto: € 104.250,-
Motor: 3.0-liter V6
Brandstof: Diesel
Vermogen: 258 pk 
Koppel: 600 Nm
Acceleratie 0 – 100 km/h: 7,6 seconden
Topsnelheid: 210 km/h
Versnellingsbak: 8 v., automatisch
Gewicht: 2.136
Opgegeven verbruik: 6,9 l/100km
CO2-uitstoot: 182 g/km
Energielabel: E
Garantietermijn: 3 jaar, 100.000 km
Carrosserie: 5-deurs, SUV
Aantal zitplaatsen: 5
Bagage laadvolume: 784 – 1.761 liter
Laadvermogen: 885 kilo

Range Rover Sport 3.0 TDV6 HSE Driving-Dutchman ruimte achtzijde

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: