“Te veel luxe bestaat niet”, een duidelijke uitspraak van de marketingafdeling van Lexus. Hier gaat het hen om, een luxe rijbeleving aanprijzen. Altijd boeiend om dit soort snelle uitspraken van flitsende reclameafdelingen te lezen, maar meer dan eens blijkt het lichtelijk overdreven. Maar met de nieuwe Lexus IS 300h zitten ze er eigenlijk niet ver naast.

Want aan alles van de nieuwe IS ervaar je dat de ontwerpers en bouwers hun uiterste best gedaan hebben de auto zo comfortabel en luxe mogelijk te maken. En dat gaat verder dan je denkt, bleek tijdens een uitgebreide testrit met de IS 300h F-Sport line.
Manga

Al weer een tijd geleden besloot Lexus het design om te gooien. De ontwerpen werden wild met Manga-achtig invloeden, die duidelijk laten zien dat de auto’s uit Japan komen. En ook de nieuwe IS 300h volgt deze trend met zijn imposante trapeziumvormige grille, de Spindle Grille, waarvan de lijnen doorlopen in de motorkap en overlopen in het dak.

Prachtig vind ik ook de lijn aan de zijkant van de auto die bij het achterwiel omhoog draait en feilloos doorloopt in mooi vormgegeven achterlichten. Het totale ontwerp is een gebalanceerd samenspel tussen scherpe hoeken en vloeiende lijnen. Maar -blijkt uit de reacties- voor sommige mensen net even iets te heftig.
Een oase van rust

In de auto is het een stuk bedaarder. Hier heeft men getracht een zo rustig en kalm mogelijke plek te creëren voor bestuurder en passagiers. Wat meteen opvalt zijn de hoogwaardige materialen, die door een afwerking van grote klasse goed tot hun recht komen. Het geheel straalt luxe uit en doet je denken dat je in een auto van een geheel andere (hogere) orde zit.

Een duidelijk infotainmentsysteem is te bedienen met de goed geplaatste Lexus muis, die wel enige gewenning vraagt door zijn fijngevoeligheid. Zeer imposant is het Mark Levinson geluidssysteem, dat een fenomenaal geluid produceert welke muziek je ook opzet. Van Klassiek tot Rock, van Pop tot Deep House, het geluid is kraakhelder, warm en mooi.
Maar wat ik het meest indrukwekkend aan deze auto vind, is dat je het gevoel hebt dat over alles wat je aanraakt is nagedacht hoe dat zo prettig mogelijk aanvoelt. De knopjes van de radio, de handgrepen boven je hoofd, de weerstand van de afdekplaat van het open dak, alles voelt fijn aan. En al deze kleine zaken bij elkaar, maken de kwaliteitservaring groots en nagenoeg ongekend in deze klasse.

De motor
De IS 300h is er in één hybride motorisering, waarbij een 2.494 cc viercilinder benzinemotor met 181 pk gekoppeld is aan een 143 pk sterke elektromotor voor een gecombineerd vermogen van 223 pk op de achterwielen. Door middel van een Continu Variabele Transmissie sprint de IS in 8,3 seconden naar de 100 kilometer per uur en heeft een topsnelheid van 200 kilometer per uur.  

En dit alles gebeurt in grote rust en stilte. Bij vol gas hoor je de motor wel, wat voornamelijk komt door de CVT die de toeren op één plek vasthoudt, maar voor de rest is de auto erg stil. Het enige geluid dat je verder hoort, is afkomstig van de platte banden die op de F-sport uitvoering zitten. Een kleinere maat velg zorgt denk ik voor nog meer rust. Een niet gering bijkomend voordeel van de goed werkende hybride aandrijflijn is het verbruik, want ondanks een gewicht van 1.595 kilogram haalde ik gemakkelijk een gemiddeld verbruik van 1 op 18.

Conclusie
De nieuwe Lexus IS 300h is een erg prettige en bijzonder vormgegeven auto. Het oog voor detail is zeer groot, waardoor de rijervaring bijzonder is. Ben je zoek naar een echte sportieve auto, dan kun je beter even verder kijken. Maar als je wilt genieten van luxe en comfort, als je jezelf gunt in een oase van rust over de weg te zoeven luisterend naar één van de beste geluidssystemen, dan is dit je auto. En mocht je nu denken dat al deze luxe waanzinnig duur is, dan kan ik je blij verrassen. Want de IS is al verkrijgbaar voor net onder de 40.000 euro. Voor de zeer luxe aangeklede F-Sport Line betaal je 47.995 euro, wat ik nog steeds -zeker gezien ook de zuinigheid van de hybride aandrijflijn-  zeer veel value-for-money is.

Informatie
Merk: Lexus
Model: IS 300h
Type: F-sport line
Brandstof: Hybride benzine
Cilinderinhoud: 2.494 viercilinder
Vermogen: 223 pk
Topsnelheid: 200 km/h
0-100: 8,3 seconden
Versnellingsbak: Continu Variabele Transmissie
Gewicht: 1.595 kg
Prijs vanaf: 39.995,- euro
Prijs gereden model: 47.9956,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

2 reacties

  1. Dieseltje op gas op

    Ik wil niet de zeurkous uithangen, maar een top van 200 km/h is op zijn zachts gezegd erg karig.
    Een eenvoudige Skoda Octavia kan daar overheen, mits er een vlotte tsi is toegepast. Maar omdat het hier om een sedan draaid ga ik liever in het segment waar de IS zit kiezen voor een C klasse met een Burmester audiosysteem.

    • Yuri Van Koeveringe
      Yuri Van Koeveringe op

      Een andere mening hebben is natuurlijk nooit zeuren, smaken en voorkeuren verschillen nu eenmaal. De stijl en kwaliteitsbeleving van de Lexus spreken mij meer aan dan die van Mercedes Benz maar objectief is voor beide auto’s (en hun geluidssystemen) veel te zeggen

Laat een reactie na: