Wellicht een rare combinatie, want wat hebben schone velgen nou met het milieu te maken zou je zeggen. Nou, meer dan je denkt!

Remstof is daarbij de boosdoener. Het zorgt er niet alleen voor dat je glimmende velgen na een paar honderd kilometer dof en grijs worden, het is ook een aanslag op het milieu. De Duitse firma Bosch heeft onlangs een nieuwe remschijf gepresenteerd en op hun website claimen ze dat 32 procent van alle schadelijke uitstoot die auto’s produceren toe te schrijven is aan de slijtage van banden en remmen. En daar weer de helft van aan remstof, een aanzienlijke 16 procent dus!

Lees ook: Remvloeistof: het verschil tussen leven en dood.

Liefhebber van milieu en schone velgen? Opgelet!

iDisc

Bosch heeft daarom samengewerkt met de firma Bruderus Guss om tot een nieuwe remschijf te komen, de iDisc. Het bijzondere aan de iDisc is de worlfraamcarbide coating. Deze chemische verbinding van wolfraam en koolstof is na diamant een van de hardste materialen die er op de aarde te vinden zijn, wel tien keer harder dan gietijzer. Bosch claimt dat buiten een grotere slijtvastheid, de iDisc bijna dezelfde prestaties kan leveren als een keramische remschijf, tegen slechts een derde van de kosten. Hij zou ook twee maal zo lang mee moeten gaan dan een standaard gietijzeren remschijf en minder gevoelig zijn voor roestvorming.

In eerste instantie is de iDisc drie keer duurder dan een gewone remschijf en drie keer goedkoper dan een keramische. Bosch acht het waarschijnlijk dat de prijs daalt als de vraag stijgt. Ook denkt Bosch dat de iDisc alles in huis heeft om de huidige remschijven te vervangen en de nieuwe standaard te worden.

De iDisc zou 90 procent minder remstof produceren en dat zorgt naast minder milieubelasting ook voor esthetische voordelen. De gepolijste coating van de schijf zelf ziet er niet alleen mooi uit, ook je lichtmetalen velgen zullen minder snel vuil worden. Van ons mag hij komen, die iDisc!

Deel.

Over de schrijver

Tim Willems

Tim Willems heeft een passie voor snelheid, op twee of vier wielen. Zijn eerste woordje was auto en hij kon al op jonge leeftijd merk en model herkennen aan de koplampen in het donker. In het dagelijks leven is hij IT-er, maar het liefst zou hij fulltime op de weg te vinden zijn.

Laat een reactie na: