Dat Fransman Ludovic Lazareth een extreme customizer van motoren is, wisten we al van de LM847, een motorfiets met vier wielen en een 4,7-liter V8 Maserati motorblok. In dit artikel kijken we naar een beschaafdere, maar zéker niet minder fraaie gecustomisde neo classic, de Suzuki RG400.

De Suzuki RG400 was in Japan een van de populairste en snelste lichte motoren van de jaren 80. De 400 cc viercilinder tweetakt met uitlaatkleppen, roterende inlaat en vier dikke Mikuni zijcarburateurs sprak tot de verbeelding van veel Aziaten. Reden voor Lazareth om er iets speciaals mee te doen en er een neo classic voor zichzelf van te maken.

Yamaha R1, Öhlins en Brembo

Aan het motorblok heeft Lazareth niets gewijzigd, maar verder is er niet veel van de originele RG400 overgebleven. Monseigneur Lazareth maakte een compleet nieuwe achterkant passend bij de gemodificeerde originele tank. Het frame werd vervangen door een slank en elegant buizenframe.

Het nieuwe frame is gekoppeld aan de deels gemodificeerde wielophanging van een Yamaha YZF-R1. De 17 inch wielen hangen in Michelin superbike rubber en Öhlins schokdempers en Brembo remmen met 340 millimeter voorremschijven maken het plaatje compleet.

Lazareth kan in zijn eigen fabriek bijna alles maken wat hij wil, zo ook het uitlaatsysteem met aangepaste expansiedempers en een paar eenvoudige cilindrische dempers. Volgens Lazareth lijkt het geluid van de uitlaten op dat van vier motoren in één. Hoe dan ook, wat ons betreft mag Ludovic Lazareth voorlopig, net als met de Suzuki RG400, nog lekker even doorgaan met neo classic’s bouwen.           

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: