Om BMW hangt een intense zweem van begeerlijkheid, passie, kwaliteit, sportiviteit en betrouwbaarheid. Ik reed met de 420i Coupé en zocht uit of deze BMW rijden ook geweldig maakt.

En we hebben weer een nekkendraaier. Want dat is de BMW 420i Coupé, zeker in de kleur Snapper Rocks Blue. Een ding is zeker, opvallen doe je met deze kleur. Wil je dat niet of iets minder, dan zou ik een wat neutralere kleur kiezen. Maar mooi blijft ‘t.

Het is niet alleen de kleur die de 4-serie opvallend maakt. Z’n agressieve doch vergevingsgezinde voorkant, fraaie coupé-lijn en voor velen tot de verbeelding sprekende kont zijn design-staaltjes waar veel autofabrikanten een puntje aan kunnen zuigen. Ze maken de 420 wat mij betreft een van de mooiste moderne coupé’s die er op dit moment rondrijden.

Uitzonderlijk hoog afwerkingsniveau

Ook binnenin de auto ziet alles er geweldig uit. Ze mogen bij Lexus dan Takumi hebben, wat ze bij BMW hebben weet ik niet, maar de afwerking is minimaal van hetzelfde niveau als die van de Japanners. Zoals je van Duitsers mag verwachten, zit ook de BMW 420i perfect en fraai in elkaar.

Een viercilinder met 183 pk in een auto van 1.570 kilo moet hard werken. En dat voel en hoor je dan ook als je hem de sporen geeft. Enorm veel gang zit er niet in en je wordt bovendien getrakteerd op een hoogtoerig motorgeluid. Daarbij heeft de automatische versnellingsbak af en toe moeite om te bepalen of hij nou wel of niet over moet schakelen. En als hij dan schakelt, gaat dat ook niet zo snel als je zou verwachten van een BMW.

Briljante wegligging

Nee, de 420i Coupé moet het motorisch niet hebben van de race aspiraties die we van veel andere BMW’s kennen. Bij deze auto draait alles om schoonheid, luxe en comfort. Al is dit laatste weer iets minder dan in de sedans of tourings van de Beierse autofabrikant. De Coupé is namelijk best stevig afgeveerd. Wat dan weer wel goed is voor de briljante wegligging.

De 420 ligt namelijk -ook als het zeiknat is- als een blok beton op de weg. En als je toch over de schreef gaat of wil gaan, dan is hij heel eenvoudig weer in het juiste spoor te krijgen. Deze auto gaan we in de toekomst vaak terug zien als driftauto, want daar lijkt hij voor gemaakt te zijn. Wat een lol kun je met deze auto hebben!

Conclusie

Ik vroeg me af of deze BMW 420i Coupé rijden net zo geweldig maakt als andere BMW’s zoals bijvoorbeeld de 530i xDrive sedan of 740LE iPerformance waar ik mee reed. Dat doet hij grotendeels, maar niet helemaal. Het design is fantastisch, de luxe overweldigend, de kwaliteit subliem en de wegligging is geweldig, ook al zorgt dat laatste wel voor iets minder comfort op minder strakke wegen. Maar als je sportief wil rijden -en daar koop je een BMW vaak voor- dan is een grotere motor echt aan te raden. En neem dan ook meteen de handbak. Wil je echter gewoon lekker relaxt toeren, dan zul je met de 420i meer dan tevreden zijn.

Informatie

Merk: BMW
Model: 420i
Type: Coupé
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.998 cc viercilinder
Vermogen: 183 pk
Topsnelheid: 235 km/h
0-100: 7.5 seconden
Versnellingsbak: 8 v., sequentiële automaat
Gewicht: 1.470 kg
Prijs vanaf: 44.738,- euro
Prijs gereden model: 66.968,- euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: