Even starten met een paar belangrijke zaken. De nieuwe Mazda MX-5 is World Car of the Year 2016 geworden. De jury bestond uit 73 journalisten uit 23 verschillende landen. De verkiezing werd in 2004 in het leven geroepen door een internationale groep automotive journalisten. En de Mazda MX-5 SKYACTIV roadster is als derde geëindigd in de Europese auto van het Jaar 2016 verkiezing.

Mazda MX-5 1.5 SKYACTIV-G GM-T, de nieuwe benchmark_1Deze onderscheiding werd toegekend door een internationale jury van 58 autojournalisten uit 22 landen. Ik had dus geen kinderachtige auto mee voor Driving-Dutchman. En ik kan nu al verklappen dat de uitverkiezing tot World Car of the Year volledig terecht is, wat een fijne auto! De nieuwe MX-5 heeft de zware taak, om zijn voorgangers, dit is de vierde generatie, te overtreffen. Van die voorgangers zijn er bijna één miljoen verkocht. Daarmee is de Mazda MX-5 de best verkochte roadster ter wereld.  Om dat succes te overtreffen, moet de nieuwe MX-5 dus van goede huize komen. Met een gewicht van ongeveer 950 kilo inclusief de bestuurder (voor de 1.5-liter) en een heerlijke motor, moet dat wel goed komen.

Complimenten over de dakconstructie

Instappen is eenvoudig, deuren openen, je been naar binnen steken en je kunt je laten vallen in de diepe sportstoelen. De hoogte van de MX-5 is namelijk 1.225 millimeter. Met andere woorden: je zit erg laag en bijna met je achtwerk op het asfalt. Het zwaartepunt van de auto ligt derhalve ook erg laag, wat weer ten goede komt van het weggedrag.

Mazda MX-5 1.5 SKYACTIV-G GM-T, de nieuwe benchmark_7Nog even over de stoelen, die ‘pakken’ je goed vast en met een draaiknop kan je de hoek van de zitting goed instellen. Ben je wat langer, zeg richting de 1 meter 90, dan staat de stoel al gauw in de achterste stand en kom je met je kruin tegen het canvas dak aan. Hier moet ik Mazda een compliment geven over de dakconstructie. Met een simpele handbeweging open en sluit je het in enkele seconden (zie Facebook filmpje!).

De 1.5 liter SKYACTIV motor maakt niet heel veel geluid, maar het geluid dat er is klinkt, met dak open of dicht, erg lekker. De versnellingspook is kort en met korte schakelbewegingen kies je de versnellingen. De 131 pk in combinatie met het lage gewicht van de auto, zorgt voor voldoende vermogen. Langzaam is de MX-5 dan ook beslist niet. Helemaal tot z’n recht komt de auto op bochtige wegen.

Mazda MX-5 1.5 SKYACTIV-G GM-T, de nieuwe benchmark_5Hij stuurt direct, de voorwielen doen precies wat je wil als je aan het fijne stuurwiel draait. Wendbaar is hier een understatement. Doordat je bijna tegen de achterwielen aanzit, voel je duidelijk dat het vermogen via de achterwielen naar het wegdek gaat. Opschakelen, terugschakelen, gas geven en toeren maken, dak open en genieten van het speelse rijgedrag zorgt voor een grijns op je gezicht die vaak, lang nadat de zon is ondergegaan, van je gezicht verdwijnt.

Carbon en leder

De gebruikte materialen in het dashboard zijn -zoals we van Mazda gewend zijn- zonder meer goed. Her en der zijn er carbon accenten te vinden, maar in ‘mijn’ MX-5 was het toch voornamelijk leder dat de toon sloeg. Klein minpuntje vond ik het navigatiesysteem dat me nog wel eens over een carpoolstrook wilde sturen in de buurt van Almere. Bijzonder: in de hoofdsteunen van de stoelen zit een Bose speaker systeem, waar o.a. het geluid uitkomt als je aan het bellen bent.

Mazda MX-5 1.5 SKYACTIV-G GM-T, de nieuwe benchmark_3Heel veel bergruimte is er niet in de MX-5, een handschoenenkastje ontbreekt, aanwezig is wel een klein afsluitbaar opbergvakje tussen de beide rugleuningen. En achter iedere rugleuning zit een klein vakje voor spulletjes, ‘onvindbaar’ als je het niet weet. De kofferbak is behoorlijk diep, twee sporttassen kan je er wel in kwijt, meer heb je ook niet nodig voor een roadtrip naar bijvoorbeeld  Zuid-Frankrijk.

Conclusie

Zelden heb ik zo’n fijne auto gereden. Met een lengte van bijna vier meter is de MX-5 beslist niet lang, maar het gezegde ‘klein is fijn’ geldt zeker voor deze Mazda. Met een bijzonder speels rijgedrag, laag gewicht, en een aansprekend design gekoppeld aan een prettige SKYACTIV 1.5-liter benzinemotor, doet Mazda de voorgangers van de nieuwe MX-5 vergeten. Met dit nieuwe model heeft Mazda weer een nieuw icoon in handen. Dit is de nieuwe benchmark!

Mazda MX-5 1.5 SKYACTIV-G GM-T, de nieuwe benchmark_2Plus
+ Weggedrag
+ Uiterlijk
+ Snelheid dak open en dicht

Min
– Weinig bergruimte interieur
– Lange mensen met kruin tegen dak

Mazda MX-5 1.5 SKYACTIV-G GM-T, de nieuwe benchmark_6Informatie:
Merk: Mazda
Model: MX-5
Type: 1.5 liter (1.496 cc)
Prijs vanaf: € 29.790,-
Prijs testauto: € 33.685,-
Motor: viercilinder,  131 pk
Versnellingsbak: Handgeschakelde zes versnellingsbak
Brandstof: Benzine
Opgegeven verbruik: 6.0 L /100km
CO2-uitstoot:  139 g/km
Energielabel: E
Euro NCAP sterren: vier volgens de nieuwe normen
Topsnelheid:  201 km/h
Carrosserie: roadster
Aantal zitplaatsen: 2
Laadvolume:  130 liter

Foto’s Rick Marsman

Deel.

Over de schrijver

Driving-Dutchman

Cars, Bikes and Life. Auto-en motornieuws, gave reviews met (ont)spannende video’s en mooie foto’s van auto’s en motorfietsen. Driving-Dutchman is er voor mannen en vrouwen die van auto’s, motoren, lifestyle en techniek houden en hier graag meer over willen lezen.

Laat een reactie na: