De meningen over het uiterlijk van de nieuwe Mazda3 2017 die sinds december vorig jaar op de markt is, zijn zeer verdeeld. De één vindt hem niet mooi, de ander wordt er enthousiast over. Ik vind het uiterlijk van de 3 geslaagd, maar was vooral benieuwd naar de prestaties van de C-segmenter.

Zoals we van Mazda gewend zijn, is de afwerking aan de buitenkant en binnenin de auto hoog. Je ziet dit aan details zoals de naden tussen bodywork en interieurdelen. Alle onderdelen zijn van goede en mooie kwaliteit en perfect passend op elkaar afgestemd.

Het lijnenspel van de 3 geeft ‘m een krachtige en sportieve uitstraling. Binnenin de auto zijn de cockpit en het dashboard mooi en vloeiend vormgegeven. Samen geven ze de bestuurder een ruime en rustige indruk. Het infotainmentscherm is compact en staat vrij ‘ver’ van de bestuurder waardoor je ‘m -als je wat verder van het stuur af zit- wat lastiger kan bereiken. Een absolute aanrader is het optionele Bose premium audiosysteem. Hoewel ik Bose in auto’s niet altijd geweldig vind klinken, is de akoestiek van dit systeem in deze Mazda3 geweldig.

De voorstoelen geven goede steun aan bovenbenen, lende en rug en het stuur heeft een fijne grip. Deze combinatie maken de Mazda een fijne rijdersauto. Ondanks zijn  compacte formaat, is er veel ruimte voor- en achterin en kan er ook flink wat bagage meegenomen worden. Hoewel het niet irritant is, is er wel wat windgeluid rond de zijruiten. Er zijn auto’s in dit segment -zoals de Hyundai i30 en Kia Niro, maar ook Mazda’s eigen CX-3- die hoorbaar stiller zijn. 

Leuk rijden

Zodra je met de Mazda3 wegrijdt, merk je hoe degelijk de auto is. De besturing is direct, met een kleine beweging stuur je al een bocht door, wat ‘m lekker sportief maakt. Deze directheid zorgt er echter ook voor dat de 3 op de snelweg wat gevoelig is voor stuurbewegingen en daardoor ietwat nerveus aan kan voelen. Het sportieve onderstel heeft de Mazda te danken aan harde rubbers voor de wielophanging. Leuk rijden, maar hierdoor worden bandengeluid, hobbels en andere korte kleine oneffenheden in de weg wel duidelijk hoorbaar aan het interieur doorgegeven.

De tweeliter viercilinder benzinemotor met 120 pk en een koppel van 210 Nm is sterk en soepel. Echter lijkt hij zijn trekkracht niet goed kwijt te kunnen. De automatische zesversnellingsbak schakelt tijdens het rijden en plotseling accelereren zowel in de eco- als sportstand naar mijn idee te langzaam terug. Na het terugschakelen lijkt het of de motor meer toeren maakt, dan voor de maximale trekkracht nodig is.

Conclusie

De Mazda3 balanceert tussen comfortabel en sportief rijden. Het compromis is goed, mits je de directe besturing en rijgeluiden op de koop toe wil nemen. Ben je een rustige rijder, overweeg dan de automaat. Wil je toch iets sportievers, dan is de handbak waarschijnlijk een betere keuze voor je. De kwaliteit van de Mazda3 is hoog en degelijkheid is hét sleutelwoord bij deze auto. Optisch onderscheiden doet de 3 zichzelf echter niet. De concurrentie in dit segment is groot en als je op wil vallen, dan kom je al snel bij de Franse concurrentie zoals de Renault Mégane en DS3 uit. 

Informatie

Merk: Mazda
Model: 3
Type: GT-M  
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.998 cc viercilinder
Vermogen: 120 pk
Koppel: 210 Nm
Topsnelheid: 194 km/h
0-100: 10,4 seconden
Versnellingsbak: Automatische 6-versnellingsbak
Gewicht: 1.230 kg
Laadvermogen: 1.215 kilogram
Prijs vanaf: 22.490 euro
Prijs gereden model: 33.735 euro incl. speciale lak Soul Red

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

2 reacties

  1. Dieseltje op gas op

    @Rob, kijk eens naar het gewicht. 2230kg kan niet.
    Ik denk eerder rond de 1200kg.

    Qua prestaties is het geen auto voor mij.
    In 10 seconden naar de 100, dat kan de saaie Opel Astra van de buren ook.

    • Rob Blom

      Hoi Dieseltje,

      Bedankt voor je opmerkzaamheid. Het gewicht moest natuurlijk 1.230 kilo zijn. 🙂

      Als je top acceleratie wil, heb je toch echt een andere auto nodig. 😉

      Groet,

      Rob

Laat een reactie na: