Er zijn maar weinig auto’s zo zinloos maar tegelijk zo ongelooflijk gaaf als de Mercedes G 63 AMG. Een auto ontworpen om zo goed mogelijk door de modder te rijden, maar dan met een 5,5 liter V8 blok van AMG met bijna 600 pk!!

Korte historie

De G-klasse, ofwel de Geländewagen, werd in 1979 geïntroduceerd als een militair voertuig. Geroemd om zijn betrouwbaarheid en robuustheid doet hij al meer dan 30 jaar dienst in verschillende legers, waaronder ons eigen. Sindsdien is er vrij weinig aan het uiterlijk veranderd. Zo zitten de scharnieren van de deuren nog altijd aan de buitenzijde.

Het gehele ontwerp van de G is gericht op offroad rijden. Maar net zoals zijn Britse tegenpool, de Landrover Defender, won deze pure terreinwagen ook de harten van hen die de modder zelden opzoeken, maar wel als een blok vallen voor zijn no-nonsense stoere uitstraling. Het interieur werd door de jaren heen luxer, de rijervaring comfortabeler, maar nooit zonder in te leveren op de machtige prestaties offroad.
AMG gekkies

In 2004 kwamen de gekkies van AMG (ze bestaan dit jaar 50 jaar) op het idee om 5,5 liter V8 met bijna 500 pk in deze terreinwagen te stoppen. Dit leidde tot een  gestoorde maar waanzinnige hybride: prestaties van een sportwagen in een vierkante offroad-doos. 

De laatste creatie, de G 63 AMG doet daar nog even een flinke schep insanity bovenop. De 5,5 liter biturbo V8 produceert nu 571 pk en een bijna ongelooflijk 760 Nm (!!) aan kracht, die via een AMG automatische 7-versnellingsbak op alle vier de wielen wordt overgebracht. Mocht dat overigens niet genoeg voor je zijn, Mercedes biedt ook nog een G 65 AMG aan met een biturbo V12 met 630 pk en 1000 Nm. Het is lastig te bedenken wat er in die koppies rondgaat bij onze oosterburen, maar ga zo door!Een salon

Als je een G-klasse ziet staan met uitlaten aan de zijkant, dan weet je dat je te maken hebt met de krachtigste van het stel. Als je dat al niet zag aan de enorme roosters aan de voorkant waarachter een waar leger aan radiotoren schuil gaat. Zoveel power creëert veel hitte en die moet goed weg kunnen.

Verder vallen de enorme brede wielkasten meteen op, net als de grote velgen waarachter een stevig setje remmerij schuilgaat. Het interieur is ook niet meer dat van een terreinwagen, je waant je in een ware luxe salon met al dat prachtig gestikte leer, carbon en metalen accenten, waarin alle luxe en comfort verwerkt is dat je je maar kan voorstellen.
Grrrrrr

Al die luxe is leuk, maar het draait om het beest in het vooronder. Met een druk op de knop worden de acht cilinders wakker met een diepe grom. De hele auto schudt zodra je het gas maar even beroert, hintend naar de enorme kracht die op je ligt te wachten. Rustig wegrijdend in de G AMG is al een bijzondere ervaring. Met een donker geborrel uit de vier uitlaten (twee aan iedere zijde) rijdt je in alle rust door het verkeer.

Maar zodra je een leeg stuk weg hebt, de bak in Sport hebt gezet en je voet naar beneden drukt, verandert je gezicht in één grote verbazingwekkende lach. De G 63 doet er iets meer dan 5 seconden over om de 100 kilometer per uur te bereiken,een prima prestaties voor een sportauto, maar dat iets zo groot en vierkant zo snel optrekt, hou je niet voor mogelijk.

Een grizzly van 2550 kilo

Het heerlijke geluid dat alleen een V8 kan produceren, draagt ook sterk bij aan de beleving. Van grommend als een mopperende grizzlybeer tot fullout T-rex bij hoge toeren, het werkt verslavend. Als een junkie op zoek naar z’n volgende shot, blijf je gas geven om aan deze nieuwe verslaving toe te geven.

Gelukkig zijn de remmen van de G AMG op hun taak berekent, want de auto weegt wel 2.550 kilogram. Dat merk je ook in bochten, waar de auto eerste even in z’n veren moet zakken, voordat hij de grip krijgt die je met 600 pk wilt hebben. Maar dan gaat hij ook beter dan welke terreinwagen dan ook. Sowieso is het zeer indrukwekkend hoe goed de G zijn kracht op de weg overbrengt.  
Conclusie

De G 63 AMG is niets meer of minder dan een gestoorde wagen, maar dan wel zeer prettig gestoord. De kracht, het geluid, de acceleratie, je kunt er niet genoeg van krijgen. Alle luxe aan boord is fijn, maar deze auto koop je voor de combinatie van zijn uiterlijk en die immense V8. Voordat je echter direct naar de dealer toe rent, hij kost wel 236.530 euro. Dat is veel geld, maar door zijn niet geheel zuinige verbruik (1 op 4) en daar aan gekoppelde uitstoot, gaat daarvan niet minder dan 112.000 euro naar de Nederlandse Staat. 

Informatie:

Merk: Mercedes-AMG
Model: G 63
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 5.461 V8 biturbo
Vermogen: 571 pk
Koppel: 720 Nm
Acceleratie tot 100 km/u: 5,4 seconden
Topsnelheid: 210 km/u (230 km/u met de AMG Driver’s Package)
Versnellingsbak: Zeventraps automaat
Gewicht: 2.550 kg
Prijs: 236.530 euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

1 reactie

  1. Doe er maar direkt 2! Want geloof het of niet, mijn vrouw wil er zelf ook zo een. Ziet er lekker no nonsense uit vindt ze. 600 pk en zo zegt haar niks.
    Wel even naar Duitsland verhuizen, van de BPM die we niet hoeven te betalen daar kopen we er een huis.

Laat een reactie na: