Mercedes-AMG maakt Formule 1-technologie beschikbaar voor de openbare weg: de Mercedes-AMG ONE. Een tweezits supersportwagen met naar verwachting meer dan 1.000 pk en een topsnelheid van meer dan 350 kilometer per uur.  

De ONE moet volgens Mercedes-Benz het hoogtepunt van het vijftigjarige jubileum van AMG worden. De ontwikkeling van de hypercar vindt plaats in nauwe samenwerking met de Formule 1 specialisten van Mercedes-AMG High Performance Powertrains en Mercedes-AMG Petronas.

Turbomotor en vier elektromotoren

De high-performance plug-in hybrid-aandrijving van de Mercedes-AMG Project ONE is rechtstreeks afkomstig uit de Formule 1. De aandrijving bestaat uit een geïntegreerde en intelligent gekoppelde unit met een hybride-turbomotor en vier elektromotoren. Eén is er ingebouwd in de turbocompressor, één bevindt zich direct bij de verbrandingsmotor en is verbonden met de krukas en twee motoren drijven de voorwielen aan.

De 1,6-liter V6-hybride-benzinemotor met directe inspuiting en elektrisch ondersteunde single-turbocompressie stamt rechtstreeks uit de Mercedes-AMG Petronas Formule 1-racewagen. De vier bovenliggende nokkenassen worden aangedreven door recht vertande tandwielen. Om een hoog toerental te realiseren zijn de mechanische klepveren vervangen door pneumatische. De centraal voor de achteras ingebouwde krachtbron bereikt daardoor moeiteloos een toerental van 11.000 toeren per minuut. De elektromotoren aan de vooras bereiken eveneens opzienbarende toerentallen tot wel 50.000 toeren per minuut.

Ultieme rijmachine

De Mercedes-AMG Project ONE wordt naar eigen zeggen niet alleen een ultieme rijmachine die actuele Formule 1 Hybrid-technologie direct op de weg brengt en circuitprestaties met probleemloos dagelijks gebruik combineert. Hij dient ook voor het opdoen van ervaring op het gebied van performancegeoriënteerde plug-in hybrid-aandrijvingstechniek, doorontwikkelde onderstel-setups en een omvangrijke voertuigelektronica, waarvan toekomstige standaard AMG-modellen zullen profiteren. Het Project ONE-team werkt er hard aan, deze visie succesvol op de weg te brengen.

 

 

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: