Ik had de eer om als een van de eerste Nederlanders te rijden met de Mercedes-Benz C 350 e. Mijn conclusie: hier word ik blij van en ik zal proberen uit te leggen waarom. 

De Mercedes ziet er mooi uit! Het lijnenspel komt door tenorietgrijze metallic lak in het zonlicht heel mooi tot uiting en geeft de auto wat mij betreft een klassiek uiterlijk zonder oubollig te worden. De kofferbak oogt wel een beetje kort en is dat in wezen ook. Je kunt er goed je boodschappen in kwijt, maar veel is het door het formaat van het accupakket niet.

Niet te patserig, precies goed 

Sinds de introductie van de huidige A-klasse voel ik mij steeds meer door Mercedes-Benz aangetrokken. De Duitsers bouwen tegenwoordig echt een auto om de bestuurder heen, waardoor het voor mij voelt als een maatpak waarin ik mij comfortabel en vrij kan bewegen. Ik voel me in de C 350 e op mijn gemak en wordt daarbij verwend met een grote hoeveelheid luxe en comfort.

Mercedes-Benz-C-350-e-DrivingDutchman-DashboardIn het midden van het dashboard vind je een soort iPad, die wel even wennen is. Het formaat is prima en je kunt er alle informatie vinden die je maar nodig hebt waaronder voertuiginformatie, audio, navigatie, het energieverbruik en de energiestroom en de bediening van de klimaatcontrole. Het duidelijk afleesbare display met mooie grafische weergaven is nogal prominent aanwezig en ook niet weg te klappen of iets dergelijks. De een zal het geweldig vinden, ik hanteer persoonlijk een clean dashboard policy.

De optionele lederen stoelen zijn voor het grootste deel elektrisch en goed instelbaar. Ik was een beetje verrast dat het voor- en achteruit schuiven nog met het handeltje onder de stoel gedaan moest worden. Zowel voor- als achterin is er voldoende ruimte voor mensen van gemiddelde lengte. Voorin zit je prima, achterin als een vorst.

Mercedes-Benz-C-350-e-DrivingDutchman-MotorZeven procent bijtelling = top

De belangrijkste reden dat de Mercedes-Benz C 350 e in Nederland veelvuldig te zien zal zijn is de zeven procent bijtelling voor zakelijke rijders. Dit zal dan ook de grootste groep gebruikers zijn. Particuliere rijders zullen nauwelijks voordelen van de deels elektrische aandrijving hebben. Gedurende de dagen dat ik met de Mercedes reed, had ik geen laadpas. Om die reden bedacht ik me te gaan gedragen zoals de meeste plug-in hybrid-rijders en heb alleen op de benzinemotor en de elektromotor, die door regeneratie werd opgeladen, gereden.

De Mercedes-Benz C 350 e grenst tegen het perfecte.

Het brandstofverbruik van 6,9 liter per 100 kilometer viel best mee voor de tweeliter turbo met een gecombineerd vermogen van 279 pk en een koppel van 600 Nm. Dit kan natuurlijk zuiniger (volgens de New European Driving Cycle wel 2,1 liter per 100 kilometer). Maar degene die dat voor elkaar krijgt is een held. Het praktijkverbruik als je de accu niet oplaadt zal gemiddeld veel hoger liggen. Daar ligt dus een taak voor leasemaatschappijen en werkgevers om iets aan te doen.

Mercedes-Benz-C-350-e-DrivingDutchman-CockpitOnder de meest efficiënte omstandigheden kun je met de C 350 e volgens Mercedes 30 van de 100 kilometer elektrisch rijden zonder brandstof te verbruiken. In de praktijk is dit natuurlijk bijna onhaalbaar, maar misschien leuk om een keer te proberen als je niets anders te doen hebt. Zie het als een persoonlijke uitdaging.

In 5,9 seconden van nul naar honderd!

De C 350 e accelereert in 5,9 seconden van nul naar 100, waarbij de motor een geluid maakt als dat van een moderne sterke diesel en zelfs een beetje neigt naar een kleine V6. Het geluid is niet storend, maar wel meer hoorbaar dan ik van Mercedes had verwacht en gewend ben. Mercedes-Benz heeft de automatische 7G-Tronic voor de plug-in een Plus upgrade gegeven. In het kort komt het er op neer dat er minder weerstand in de bak is en dat hij efficiënter schakelt. In de praktijk werkt dat heel fijn en bijna onmerkbaar, daarbij geholpen door de elektromotor natuurlijk.

Mercedes-Benz-C-350-e-DrivingDutchman-AchterinRijden doet de C 350 e zoals een Mercedes rijden moet. In de comfort modus is de auto lekker stil en soepel. In de sport stand is de schokdemping iets stugger, maar nog steeds niet oncomfortabel. In totaal zijn er vijf rijmodi: Individual, Sport, Sport+, Eco en Comfort. Ik heb vooral in de comfort modus gereden, waar ik de auto het beste tot zijn recht vond komen. Om zoveel mogelijk elektriciteit voor de tractiebatterij op te wekken heeft Mercedes een ingenieus regeneratiesysteem ontwikkeld. Dit systeem zorgt ervoor dat er zo weinig mogelijk brandstof verbruikt hoeft te worden. En dit resulteert weer in een heel soepel en efficiënt rijdende auto.

Conclusie 

De Mercedes-Benz C 350 e grenst tegen het perfecte. Het is een zeer fijne auto om lange afstanden mee te rijden. Door de verschillende rijmodi is er voor iedere berijder, omstandigheid en ondergrond wel een goede setting te vinden. De auto voelt heel degelijk en betrouwbaar aan en geeft een gevoel van veiligheid.

Mercedes-Benz-C-350-e-DrivingDutchman-AchterzijdeZakelijke rijders kunnen met de Mercedes-Benz en zeven procent bijtelling hun hart ophalen. Ze rijden in een mooie, zakelijke, degelijke, veilige en betrouwbare auto. Particulieren zullen de C 350 e niet snel aanschaffen. Het levert ze namelijk niets extra’s op in vergelijking met de C 350 zonder e.

Bekijk meer (detail)foto’s op onze Facebook pagina

Technische gegevens
Cilinderinhoud: 1.991 cc
Cilinders/kleppen: 4/16
Systeemvermogen: 279 pk
Systeemkoppel: 600 Nm
Acceleratie 0-100 km/h: 5,9 sec.
Topsnelheid: 250 km/h
Versnellingsbak: 7 versnellingen, automaat
Gem. Verbruik: 2,1 l/100 km
Gewicht: 1.680 kg
Prijs: vanaf: € 57.995

Plus
+ Design
+ Rij-eigenschappen
+ Bijtelling
+ Comfort

Min
– Kofferruimte

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: