Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Mercedes-Benz CLA Shooting Brake, hip en zakelijk

    Auto 25-05-2015Geen reacties

    Stel je bent jong en je mag een leaseauto uitkiezen of je wilt samen met je partner een nieuwe, maar wel een hippe wagen aanschaffen. Waar ga je dan kijken? 

    Je zou bijvoorbeeld kunnen kijken bij Mini, maar voor gezinsuitbreiding op termijn veel te klein en zakelijk misschien een beetje te frivool. Zou je denken aan een Mercedes-Benz? Dat is toch voor mensen die al carrière hebben gemaakt en gesetteld zijn, toch?

    8-5-Mercedes-CLA-shootingbrake-2853Knap staaltje design

    Daar zou je je dus best wel eens in kunnen vergissen! Mercedes heeft de laatste jaren een enorme stap gemaakt met hun ‘compacte’ modellen, zoals de A-, de B-, de CLA en de GLA-klasse. En natuurlijk de geheel vernieuwde C-klasse. Stuk voor stuk knappe staaltjes design en helemaal bij de tijd! De Mercedes-Benz CLA 200 CDI Shooting Brake is ook zo’n vlotte wagen, waar ik het geluk mee had lekker te kunnen sturen.

    Het plaatje klopt

    Het plaatje van de CLA Shooting Brake klopt helemaal. De auto heeft in mijn ogen de juiste proporties, is niet te groot en niet te klein. Hij ziet er gelikt en hip uit en door de aflopende lijn van de zijruiten, zonder omlijsting, heeft de CLA een beetje de looks van een coupe, en ik hou van coupés.

    Stationwagen of Shooting Brake, what’s in a name!

    Mercedes-Benz noemt het een Shooting Brake, maar in de basis is het natuurlijk een stationwagen. Ach, stationwagen of Shooting Brake, what’s in a name! Ik mocht er lekker mee sturen, het is gewoon een mooie wagen

    8-5-Mercedes-CLA-shootingbrake-2856Drie motoren

    De CLA Shooting Brake is leverbaar met drie benzine en twee viercilinder diesel motoren met een handgeschakelde zes bak en een zeven traps DCT automaat. Ook leverbaar is een 4MATIC, vierwielaandrijving,  en natuurlijk de AMG. De motoren liggen onder een lange motorkap met powerdomes, in lengte gerichte lange smalle bulten, die erg mooi om te zien zijn. Zowel de benzine- als de dieselmotoren zijn leverbaar met het ECO start/stopsysteem.

    De CLA Shooting Brake waar ik in reed had 136 pk diesel en dat is genoeg om je dagelijks door het Nederlandse verkeer te begeven. Wil je meer power dan kan je voor de 220 CDI kiezen, deze heeft 177 pk. De 7G-DCT automatische transmissie is lekker soepel en schakelt snel, ik vind hem prettig. Afhankelijk in welk rijprogramma je zit, Economy, Sport of Manual gedraagt de automaat zich anders. Waarbij in ‘Sport’ de bak een aantal versnellingen overslaat zodra je je voet naar de bodem drukt. Hierdoor zijn tussensprintjes bij een ‘kick-down’ veel leuker. Het is ook mogelijk om met de ‘flippers’ achter het stuur te schakelen.

    8-5-Mercedes-CLA-shootingbrake-2912De binnenkant

    Aan het interieur is ruime aandacht besteed. De materialen voelen erg fijn aan en qua kleur is alles goed op elkaar afgestemd. Het op een iPad lijkende scherm, wat pontificaal op het dashboard lijkt te zijn geplakt, laat alle informatie aan de bestuurder zien. De stoelen zitten goed, bijzonder is dat de rugleuning uit één stuk bestaat inclusief de hoofdsteunen.

    Het op een iPad lijkende scherm lijkt pontificaal op het dashboard geplakt.

    Enige gelijkenis met Recaro sportstoelen is niet vreemd. Wat me wel opvalt is dat in mijn testauto geen bekerhouders aanwezig zijn, vreemd! Zouden die optioneel zijn? Volgens Mercedes-Benz Nederland kunnen bekers of flesjes in het vak in de middenconsole, naast de COMAND controller, geplaatst worden.

    8-5-Mercedes-CLA-shootingbrake-2896

    Achterin is er genoeg hoofdruimte wat je overigens niet verwacht als je naar de zijkant van de auto kijkt. De daklijn loopt licht af en maar volgt niet de aflopende lijn van de zijruiten. Gevolg: hoofdruimte genoeg. De beenruimte achterin is aanwezig, maar je moet niet bovengemiddeld groot zijn anders raken je knieën de voorstoel. Met standaard 495 liter bagageruimte valt er genoeg mee te nemen en dankzij de optionele Easy-Pack achterklep is de bagageruimte makkelijk toegankelijk.

    Het rijden

    De CLA Shooting Brake gedraagt zich op de snelweg en op de binnenwegen voorbeeldig. Oneffenheden worden goed geabsorbeerd door het onderstel en hij is koersvast. Ik vind de auto goed wendbaar en de stuurbekrachtiging doet zijn werk perfect. De rijeigenschappen zijn eerder gericht op comfortabel dynamisch dan op sportief. Wat betreft de veiligheid zit het wel goed.

    8-5-Mercedes-CLA-shootingbrake-2890Standaard heeft elke CLA Shooting Brake Collision Prevention Assist Plus. Dit systeem waarschuwt de bestuurder met een licht- en geluidssignaal op het dashboard zodra je te dicht op je voorganger zit. Als je niet adequaat reageert, remt de auto automatisch af. En raak je erg vermoeid dan is ook Attention Assist actief, die vermoeidheidsverschijnselen herkent en ook standaard op elke CLA Shooting Brake zit.

    Conclusie

    De Mercedes-Benz CLA 200 CDI Shooting Brake is een hele fraaie en prettige wagen om te rijden. Qua rijeigenschappen vind ik hem eerder dynamisch comfortabel dan sportief. De afwerking is smetteloos en de ruimte voorin is meer dan voldoende. Met de CLA Shooting Brake heb je een hippe stationwagen die in mijn ogen dicht tegen de onderkant van de C-klasse schurkt.

    8-5-Mercedes-CLA-shootingbrake-2867Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina. 

    Technische gegevens:
    Brandstof: Diesel
    Energielabel: B
    Bijtelling: 20 %
    CO2 uitstoot: 111/101 g/km gecombineerd
    Cilinderinhoud: 2.143 cc
    Cilinders: 4
    Max. vermogen: 100 kW/ 136 pk bij 3.200-4.400 t.p.m.
    Max. koppel: 300 Nm. Bij 1.400 – 3.000 t.p.m.
    Acceleratie: 0-100 km/h: 9,9 sec
    Maximumsnelheid: 215 km/h
    Transmissie: 7G-DCT
    Leeggewicht: 1.455 kg
    Prijs basisuitvoering € 42,207,-
    Prijs gereden uitvoering: € 47,927,-
    Gereden test kilometers: 827

    Plus
    +gelikte moderne vormgeving
    +fijne automaat
    +mooi interieur

    Min
    -zicht naar achteren

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleVictory met elektrische racer naar Isle of Man Tourist Trophy
    Next Article Dromen van de Ducati 1299 Panigale S

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?