Hoe ik het ook wend of keer, als ik in een Mercedes-Benz rij word ik bevangen door rust. Zo ook in deze GLC 250 4MATIC die in juni 2015 geïntroduceerd werd en die vanaf 54 duizend euro in de prijslijst staat.

De GLC is de opvolger van de GLK en is sinds afgelopen september op de markt. Op dit moment zijn er twee dieselversies, een 2.1-liter 220 d met 170 pk en een 250 d met 204 pk en, de auto waar ik mee reed en het populaire model voor Nederland, een 250 benzine met 211 pk. Alle uitvoeringen hebben vier cilinders, standaard vierwielaandrijving en een negentraps automatische versnellingsbak. Een achterwiel aangedreven versie is er niet. Vanaf begin 2016 wordt er een GLC 350 e plug-in hybride, eveneens vierwielaangedreven, aan de prijslijst toegevoegd.

Mercedes-Benz GLC 250 4MATIC Driving-Dutchman kopieOpvallend stil

Het is opvallend hoe stil en sereen het binnenin de GLC is. Op veel fronten krijgt Mercedes het voor elkaar om een auto net even iets beter te maken dan haar meeste concurrenten. Zo hoor je de zomerbanden en motor tijdens normaal rijden door de goede geluidsisolatie helemaal niet. Rijden in de Mercedes-Benz is vooral heel luxe en chique. De beleving met een auto en het autorijden zelf kun je gerust aan Mercedes toevertrouwen. Dat concept hebben ze al lang geleden in het leven geroepen en passen ze consequent toe op al hun modellen.

In het donker verwelkomt bijvoorbeeld het optionele nightpakket je met zijn blauwe led-verlichting die opgloeit als je de portieren van een afstand ontgrendelt. Vervolgens gaat de led-verlichting uit en ontbrandt het led-dimlicht. Binnenin de SUV straalt een aangename verlichte gloed en zijn de details op het dashboard en rond de binnenverlichting voor de bestuurder en passagier voorin gedetailleerd verlicht en mooi zichtbaar. In de Mercedes-Benz GLC stap je niet in, maar kom je thuis.

Mercedes-Benz GLC 250 4MATIC Driving-DutchmanIk ben niet de enige die zo positief over de Mercedes-Benz GLC is. Bij het langsrijden kijken mensen, jong en oud, man en vrouw je met goedkeurende blikken en soms zelfs wijzende vingers na. Een enkele keer werd er zelfs snel een smartphone bijgepakt om een foto van de auto te nemen. De Mercedes-Benz is een stijlvolle en chique ogende SUV. Een echte klasse-bak die niet te opzichtig, maar ook zeker niet onopvallend is.

Ook in het terrein

Een prettige bijkomstigheid van de GLC 250 is de vierwielaandrijving. Uiteraard heb ik die even getest en ik kan zeggen dat de auto in ieder geval prima geschikt is voor het eenvoudige terreinwerk. Hobbeltjes en hellinkjes in mul zand worden zelfs met de standaard banden eenvoudig verorberd. Voor het echte ruwe terreinwerk is de GLC naar mijn mening echter net iets te laag om zonder schade aan de bodem van de auto na een ruig ritje thuis te komen.

Mercedes-Benz GLC 250 4MATIC Driving-Dutchman kopie 2Lydia Altena van Mercedes-Benz vertelt dat wie meer van de offroad eigenschappen van de GLC gebruik wil maken, er het optionele offroad exterieur is. “Daarin zitten onder andere een voorbumper met grotere hellingshoek, 18 inch vijfspaaks lichtmetalen velgen en een chroompakket. Voor wie echt met de GLC offroad wil gaan is er het offroad techniekpakket met daarin onder andere Downhill Speed Reduction (DSR) voor gecontroleerde afdalingen, vijf offroad programma’s die de schakelmomenten van de versnellingsbak en gaspedaalkarakteristiek aanpassen, bodembescherming en  een 20 millimeter verhoogd onderstel.”

Veilig, veiliger, veiligst

Maar stel nou dat je nooit in het terrein komt, dan kan de 4MATIC zijn diensten altijd nog bewijzen tijdens heftige stortregens en tijdens het trekken van een caravan, aanhanger of paardentrailer. Die je dan ook nog eens met gemak door het gras of de blubber heentrekt. Voor de wintersport, de rit er naartoe en tijdens het verblijf is de GLC een ideale metgezel.

Mercedes-Benz GLC 250 4MATIC Driving-DutchmanMercedes claimt dat de GLC 19 procent minder brandstof verbruikt dan zijn voorganger de GLK. Ze hebben dit naar eigen zeggen voor elkaar gekregen door de aandrijflijn, aerodynamica te optimaliseren en het gewicht te verlagen. Door het lagere brandstofverbruik is ook de CO2-uitstoot minder geworden, terwijl anderzijds de prestaties zijn toegenomen. En dat voel je tijdens het rijden.

Beetje harder kan ook

De Mercedes-Benz GLC zit, hoe kan het ook anders, boordevol met veiligheidsopties. Ze geven mij het ultieme gevoel van controle, veiligheid en rust. Belangrijke redenen om mij het rustige gevoel te geven. Als ik in de GLC stap en mijn gordel om doe, krijg ik het gevoel dat niets mij meer kan overkomen. Daardoor ga ik rustiger rijden en kan meer genieten van de tijd die ik in de auto doorbreng. Een paar kilometertjes of uurtje meer of minder is geen straf meer.

Zitten er dan helemaal geen minpuntjes aan de GLC? Ja toch wel, heel af en toe kreeg ik het gevoel dat de gasrespons in de (C)omfort modus rond de 1.700 toeren per minuut iets later kwam dan dat ik het pedaal indrukte wat resulteerde in een klein schokje. In de (E)co-, (S)port- en (S)portPlus-modus heb ik het hikje niet gevoeld.

Mercedes-Benz GLC 250 4MATIC Driving-Dutchman Conclusie

Als je genoeg centen hebt en op zoek bent naar een superieur vervoermiddel van topkwaliteit, dan heb je aan de Mercedes-Benz GLC 250 4MATIC een briljante auto. Het enige waarmee de GLC nog op een auto lijkt, is het rijden. Maar verder zit je minimaal net zo comfortabel als in de fijnste luie stoel waarin je ooit gezeten hebt. De Benz laat mij onthaasten, ik hoef niet meer snel ergens naartoe. Van mij mogen de ritjes in deze auto veel langer duren. Lang leve de files.

Technische gegevens:

Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.991 cc
Vermogen: 211 pk
Koppel: 350 Nm
Topsnelheid: 222 km/h
Versnellingsbak: 9G-TRONIC PLUS
Gewicht: 1.635 kg
Prijs vanaf: 54.795 euro
Prijs gereden model: 70.012 euro

Plus
+ Uitstraling
+ Veiligheidsgevoel
+ Rustgevend

Min
– Betaalbaarheid
– Inhouden rond 1.700 toeren

[grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]
Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: