De Mercedes-Benz GLC is de opvolger van de GLK en komt er aan. Dat weten we, omdat we zelf bij de introductie van de nieuwe Geländewagen aanwezig waren. En dat Mercedes-Benz met deze SUV hoge ogen gaat gooien, daar zijn we van overtuigd.

We moeten nog even op de GLC wachten, want hij staat pas vanaf september bij de dealer. En we weten ook al wat de prijs ongeveer zal zijn. In Duitsland staat ie voor 44.500 euro in de showroom. De CLG-voorloper en ‘oude’ GLK begint in Nederland bij 48 duizend euro. We gaan er gemakshalve dus maar van uit dat de GLC hetzelfde basisprijskaartje zal krijgen. In juli weten we meer. In ieder geval gaat de GLC er qua uiterlijk flinke stappen op vooruit. Waar de GLK nog een vierkante koets had, heeft Mercedes-Benz de GLC een stuk ronder gemaakt. Daardoor past hij mooi in de huidige designtaal van Mercedes-Benz en vult hij de markt aan waarin zich onder andere ook de Volvo XC60 en Audi Q5 zich begeven.

Mercedes-Benz-GLC-DrivingDutchman MercedesNieuwe richtlijn in zijn klasse

Erg opvallend is de GLC niet, maar dat maakt hem niet minder mooi, integendeel. Het is een nette auto waar je prima mee voor kan komen rijden zonder dat je scheef aangekeken wordt omdat je patserig bent. Verder is de GLC naar eigen zeggen de nieuwe richtlijn in zijn klasse. En dan met name op het gebied van veiligheid en brandstofefficiency. De GLC zit volgepropt met allerlei assistentiesystemen die ervoor zorgen dat je bijna geen ongeluk meer kunt krijgen. En mocht het toch fout gaan, dan zijn er gigantisch veel systemen die letsel proberen te voorkomen. En het brandstofverbruik is volgens Mercedes-Benz gedaald met maar liefst 19 procent.

Ten opzichte van de GLK is de afstand tussen de voor- en achterwielen bijna 12 centimeter groter geworden.

Mercedes-Benz benadrukt dat deze GLC uitblinkt op de openbare weg én in het terrein. Zo worden de oneffenheden gladgestreken door de Air Body Control luchtvering. Er zijn vijf rijprogramma’s en permanente 4Matic vierwielaandrijving aan boord om het de inzittenden zo aangenaam mogelijk te maken. Ten opzichte van de GLK is de afstand tussen de voor- en achterwielen bijna 12 centimeter groter geworden. Dit zorgt in de regel voor een comfortabeler rijgedrag, maar vooral voor meer ruimte binnenin de auto.

Mercedes-Benz-GLC-DrivingDutchman2Diesel, benzine en plug-in hybrid

De haaievin antenne heeft in de GLC plaatsgemaakt voor antennes in de buitenspiegel. Je kunt optioneel voor 20 inch wielen kiezen waardoor de auto nog stoerder wordt. De voor- en achterlichten zijn optioneel in volledig LED beschikbaar. Uiteraard is –net als de rest van de auto- ook het interieur aangepakt waarbij Mercedes-Benz goed naar de grotere GLE gekeken en details van overgenomen heeft.

Motorisch is er keuze uit twee diesels met 170 en 204 pk, twee benzinemotoren met 211 em 306 pk en in januari 2016 volgt de GLC 350 e plug-in hybrid met een gecombineerd vermogen van 327 pk. Alle uitvoeringen zijn (alleen) verkrijgbaar in combinatie met 4Matic vierwielaandrijving en automatische versnellingsbak. De diesels en conventionele benzinemotor krijgen een nieuwe 9-traps automatische versnellingsbak en de hybrid krijgt een speciaal voor deze configuratie softwarematig aangepaste bestaande 7-traps automaat.

Mercedes-Benz-GLC-DrivingDutchman3Zoals we al eerder melden staat de GLC volgens Mercedes-Benz ook zijn mannetje in het terrein. Als je echt ruig gaat doen adviseert Mercedes om de auto uit te rusten met het offroad techniekpakket. Dit pakket optimaliseert het Air Body Control dat de wielen zo optimaal mogelijk contact hebben met de ondergrond. Hiervoor wordt de wagenhoogte 50 millimeter groter en het demping van de schokdempers zacht in te stellen. Bijkomende voordelen van het pakket zijn minder overhellen in bochten, automatische niveauregeling en laaddrempelverlaging. Allemaal super-de-luxe extra’s dus.

Er rest ons nu nog maar een ding en dat is rijden met de Mercedes-Benz GLC SUV Geländewagen. En dat gaan we doen zodra die beschikbaar is in de pers-pool. Voor nu kunnen we alleen nog maar dromen van de auto. Gelukkig is het een mooie droom.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: