Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Mercedes-Benz introduceert 4.0-liter V8 biturbomotor voor AMG GT

    Auto 30-07-2014Geen reacties

    Acht cilinders in V-vorm, bijna vier liter cilinderinhoud, 510 pk vermogen, 650 Nm aan trekkracht, Euro 6 en 209 kilo. Dit is volgens Mercedes-Benz “het jongste technologische meesterstuk voor de nieuwe nog te introduceren Mercedes-AMG GT-auto”.

    De AMG M178 V8 heeft twee turbo’s die tussen de in 90 graden geplaatste cilinderbanken zijn gemonteerd. Deze constructie wordt door experts aangeduid als ‘hot inside V’. Door de turbo’s op deze plek te monteren, kan het motorontwerp compact gehouden worden en zijn volgens Mercedes-Benz de gasresponse beter en de uitlaatgasemissies lager.

    Mercedes-Benz-4-liter-V8-biturbomotor-AMG-GT

    Door dry sump-smering (droog cartersysteem) toe te passen, komt het motorblok 55 millimeter lager in de motorruimte te liggen. Dat is gunstiger voor het zwaartepunt van de auto en de basis voor een hogere bochtensnelheid. Mercedes-Benz claimt dat ze de eerste autofabrikant zijn die hot inside V in combinatie met dry sump-smering in een sportwagenmotor toepassen. In de M178 bestaat de dry sump-smering uit een zuigpomp, een drukpomp en een extern oliereservoir met een inhoud van twaalf liter.

    Nanoslide technologie

    Het onderblok van de AMG M178 V8 is van aluminium en wordt geproduceerd met behulp van zandgietseltechnologie. Deze techniek kenmerkt zich door het ‘closed deck’ ontwerp waarbij de ruimte tussen de cilinderbanken gesloten is. Door toepassing van closed deck wordt het motorblok volgens Mercedes-Benz extreem sterk en het gewicht zo laag mogelijk. De constructie kan hogere inspuitdrukken tot naar eigen zeggen 130 bar aan.

    De cilinderwanden van de M178 zijn twee keer zo hard als conventionele gietijzeren wanden door toepassing van Nanoslide technologie. Daimler heeft de technologie vermindert de interne wrijving van de onderdelen en verlaagt daarmee het brandstofverbruik. Mercedes-Benz heeft Nanoslide technologie sinds 2006 toegepast in zo’n 200 duizend motoren waaronder de Formule1 V6 turbomotor van 2014.

    Mercedes-Benz-4-liter-V8-biturbomotor-AMG-G_1

    Een andere maatregel om de wrijving en het brandstofverbruik te verlagen is ‘spectacle honing’. In dit proces worden de cilinderwanden mechanisch bewerkt als ze al op het motorblok gemonteerd zijn. Op het onderblok wordt een mal gemonteerd op de plek waar later de cilinderkop wordt aangebracht. Iedere mogelijke vervorming in de cilinder die tijdens de eindmontage zou kunnen ontstaan, wordt hierbij ontdekt en tijdens het honen van de cilinders weggewerkt.

    Sportuitlaat met variabele uitlaatkleppen

    De cilinderkoppen van de AMG 4.0-liter V8 biturbo zijn gemaakt van een zirkoniumlegering. De legering zorgt voor de maximale weerstand tegen hoge temperaturen en een goede thermische geleiding. Vier bovenliggende nokkenassen bedienen in totaal 32 kleppen. Verstelbare nokkenassen aan in- en uitlaatzijden zorgen voor een directe respons en optimaliseren de verbrandingscyclus voor iedere afzonderlijke cilinder. Door klepveren en de kleppentrein met klepstoters te optimaliseren heeft Mercedes-Benz extra brandstofbesparing kunnen realiseren.

    Bij Mercedes-AMG is het motorgeluid naar eigen zeggen een belangrijk onderdeel binnen het ontwikkelingstraject. De nieuwe GT heeft een sportuitlaatsysteem met variabele kleppen waarmee de bestuurder variatie in het motorgeluid kan realiseren. Je kunt daarbij kiezen voor comfort of meer emotie met een autosport geluid.

    Mercedes-Benz-4-liter-V8-biturbomotor-AMG-G_2De motoren worden in het Affalterbach gebouwd op basis van de ‘one man, one engine’ filosofie. Daarbij assembleren volgens Mercedes-Benz hooggekwalificeerde monteurs de high-performance motoren met de hand op basis van strenge kwaliteitsnormen.

    De handtekening van de monteur op de AMG motorafdekplaat vormt het bewijs van deze exclusieve motorproductiemethode.

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleMercedes-Benz sociaalste automerk op Facebook
    Next Article BMW actiefst, Mercedes grootste bereik op Twitter

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?