Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Mercedes-Benz SL al 25 jaar tijdloos

    Auto 29-03-2014Geen reacties

    Waarschijnlijk is de Mercedes-Benz SL de belangrijkste nieuwkomer van autojaar 1989. De tweezits roadster, die ook wel R 129 wordt genoemd, laat zien waartoe Mercedes-Benz op dat moment op technologisch gebied in staat is.

    En daarmee wat er in de eerste helft van de jaren negentig op de standaard modellen verwacht kan worden. Na 25 jaar is de SL nog steeds een tijdloze verschijning, die zonder enige twijfel een geliefde klassieker wordt.

    Mercedes-Benz SL al 25 jaar tijdloos Driving-DutchmanOntwerp uit 1973

    De R 129 wordt in maart 1989 op de autosalon van Genève gepresenteerd. Geen verrassing, want in voorgaande jaren is de auto tijdens geheime testritten talloze keren door spionagefotografen betrapt. De allereerste schetsen (er is zelfs over een SL met middenmotor nagedacht) stammen zelfs al uit 1973, maar het definitieve ontwerp wordt in 1985 gekozen. De SL is voorzien van een dikke gevoerde softtop, die via een elektrohydraulische pomp, 15 drukcilinders, 11 elektromagnetische kleppen en 17 schakelaars wordt geopend en gesloten – een zeer complex systeem. Standaard wordt de SL geleverd met een hardtop voor de wintermaanden.

    Mercedes-Benz is het aan zijn stand verplicht om van de SL een uitermate veilige auto te maken. Een rolbeugel achter de stoelen is een voorwaarde, maar uit esthetisch oogpunt wordt gekozen voor een beugel die bij gevaarlijke situaties in 0,3 seconden automatisch opklapt.

    Mercedes-Benz SL al 25 jaar tijdloos Driving-DutchmanOok de elektrisch verstelbare stoelen, die een magnesium frame hebben, zijn ware kunststukjes. De veiligheidsgordel is geïntegreerd en de hoogte van het bovenste ophangpunt beweegt mee als de hoofdsteun in hoogte wordt versteld. Airbags in het stuur en in het dashboard zijn in 1989 nog optioneel te bestellen.

    Een sportwagen? Nee …

    De SL is in eerste instantie verkrijgbaar met drie verschillende motoren: twee V6’en en een V8. In de basis zijn beide zescilinders identiek, maar de versie met 24 kleppen heeft een geheel nieuw ontwikkelde cilinderkop met variabele kleptiming aan de inlaatzijde. Het vermogen begint bij 190 pk voor de 300 SL. De motor van de 300 SL-24 levert 231 pk en de V8 uit de 500 SL piekt bij 326 pk. Een 395 pk sterke V12-motor wordt in 1993 aan het programma toegevoegd.Mercedes-Benz SL al 25 jaar tijdloos Driving-DutchmanMet dergelijke motoren is de SL uiteraard een zeer snelle auto, maar van een pure sportwagen kan toch niet worden gesproken. Daarvoor is de auto te zwaar: de 300 SL-24 brengt 1690 kilo op de weegschaal. Bovendien is het onderstel te nadrukkelijk op comfort afgestemd. Voor het eerst biedt Mercedes-Benz de mogelijkheid van een adaptief onderstel, waarbij de schokdemping elektronisch wordt aangepast op de gesteldheid van het wegdek. ASR (anti-slipregeling) en ASD (automatisch sperdifferentieel) staan op de optielijst.

    In 1993 gooit Mercedes de typecodering om

    In 1993 gooit Mercedes-Benz de typecodering om. De 500 SL bijvoorbeeld, heet voortaan SL 500. In 1995 ondergaat de auto zijn eerste facelift. De uiterlijke veranderingen blijven beperkt tot iets andere bumpers, kleurloze knipperlichtglazen voor en een grille met zes in plaats van zeven lamellen. Veel belangrijker nieuws is de komst van twee nieuwe zescilindermotoren. In de SL 280 wordt een 2,8-liter motor met 193 pk ingebouwd, de SL 320 heeft een 3,2-liter zes-in-lijn met 231 pk. Daarnaast krijgen de SL 500 en 600 een nieuwe vijftraps automaat, terwijl de reeks ook leverbaar wordt met ESP (standaard op de V12).

    Mercedes-Benz SL al 25 jaar tijdloos Driving-DutchmanIn 1998 ondergaat de SL opnieuw een update. V6- en V8-motoren met dubbele ontsteking en driekleppentechniek uit de S-klasse vervangen de zes- en achtcilinders die sinds 1989 in de SL geleverd werden. Ook uiterlijk wordt de SL weer bijgepunt, maar de veranderingen – ovale uitlaten, ‘vollere’ bumpers, gedraaide zijskirts – krijgen lang niet elke SL-liefhebber op de banken.

    Aankloppen bij AMG

    Uiteraard verschijnen er ook verschillende AMG-versies van de SL. In 1993 wordt de SL 60 AMG gepresenteerd, die wordt aangedreven door een tot zes liter opgeboorde V8-motor met 381 pk. Daarmee accelereert de auto in 5,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. De SL 55 AMG met de 354 pk sterke 5,4-liter V8-motor uit de E 55 AMG wordt nooit officieel in de Mercedes-prijslijsten vermeld, net zo min als de SL 70 AMG (7,1-liter V12, 496 pk) en de SL 73 AMG (7,3-liter V12, 525 pk). Voor deze speciale modellen moet de clientèle rechtstreeks contact opnemen met AMG.

    Mercedes-Benz SL al 25 jaar tijdloos Driving-Dutchman

    In 2001 wordt de productie van de R 129, na 204.940 exemplaren, gestaakt. De R 230 neemt het stokje over. De nieuwe SL is weer groter en zwaarder dan zijn voorganger en wordt onder meer standaard geleverd met een elektrisch bediend aluminium vouwdak. Het ABC-onderstel (Active Body Control) is optioneel.

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleSkoda 50 jaar geleden: 1000 MB van voor naar achter
    Next Article Autotest Mercedes-Benz C 200

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?