Met de SsangYong Tivoli is iets vreemds aan de hand. Het is de eerste SsangYong die volledig ontwikkeld is onder de nieuwe Indiase eigenaar Mahindra & Mahindra. En het is meteen een trendbreuk: waar SsangYong voorheen met modellen kwam waarvan je op voorhand wist dat het smaakgevoelige design tot problemen zou leiden, is de Tivoli duidelijk een meer middle-of-the-road ontwerp.

Iedereen die ik het vraag, herkent wel iets van een ander merk of model in de Tivoli. Wat voorbeelden: Mini, Suzuki Swift, Citroën C4 Cactus en Subaru Forester. SsangYong lijkt dus te kiezen voor een minder onderscheidend ontwerp om zo de verkoopcijfers een duwtje in de rug te geven. Het blijft echter zo dat je in een SsangYong de aandacht trekt. Deze Tivoli is met zijn 18 inch aluminium velgen en uitgevoerd in flaming red ook zeker geen onopvallende verschijning, dus dat zorgt voor nog iets meer gedraaide nekken. Mensen herkennen de auto niet direct, maar bij een nadere kennismaking zijn ze veelal onder de indruk. Ook degenen bij wie het merk al bekend was, zijn hun initiële scepsis na even proefzitten veelal kwijt.

Ssangyong-Tivoli-Onbekend-maakt-bemind-01Tussen segmenten in

SsangYong haalt met de Tivoli een truc uit die tot op heden was voorbehouden aan Skoda: modellen maken die net tussen segmenten in zitten en daardoor meer ruimte bieden dan directe concurrenten. De Tivoli is een compacte SUV, of crossover zo je wilt, maar met 430 liter biedt hij meer bagageruimte dan een Ford EcoSport, Mazda CX-3 of Skoda Yeti. Op de achterbank kun je dankzij het hoekige design met een lengte van 1.85 meter prima zitten achter een bestuurder van gelijke proporties.

Hierbij aangetekend dat een deel van de extra ruimte achterin gecreëerd wordt doordat het stuur niet axiaal verstelbaar is, waardoor mensen met relatief lange benen noodgedwongen dichter op het stuur zitten. De prettig hoge zit zorgt echter dat dit niet tot grote problemen leidt, maar het is wel een punt dat SsangYong moet aanpakken. De afwezigheid van deze tegenwoordig bijna als vanzelfsprekend aangenomen functie is toch wat vreemd in een auto die verder werkelijk voorzien is van alle luxe, tot stoelventilatie en stuurwielverwarming toe. Voor veel auto’s in zijn segment zaken die niet eens op de optielijst voorkomen, bij SsangYong standaard bij het hoogste uitrustingsniveau.

Ssangyong- Tivoli-Onbekend-maakt-bemind-02Schoenmaker blijf bij je leest

De Tivoli is vanaf het tweede uitrustingsniveau al uitgerust met een achteruitrijcamera, hoewel het zicht rondom als gevolg van het al genoemde hoekige ontwerp uitstekend is. De camera heeft net als het perfect functionerende TomTom navigatiesysteem een bijzonder hoge resolutie. Wat mij betreft zouden dan ook nog meer fabrikanten het devies schoenmaker blijf bij je leest mogen naleven en dergelijke systemen in nieuwe modellen moeten integreren, in plaats van de vaak halfbakken merkeigen alternatieven. Het gehele infotainmentsysteem is intuïtief te bedienen via zowel touchscreen als met de eronder en op het stuur geplaatste knoppen.

Helaas is het niet alleen maar hosanna. Het schakelen in de Tivoli kon me minder bekoren. De bak schakelt stroef-hakerig en het samenspel met de koppeling is niet feilloos, wat helaas afbreuk deed aan het rijplezier. Ad de Bruijn van SsangYong Motors Nederland heeft op basis van mijn kritiek over het schakelgedrag de auto laten controleren. “De werkplaats heeft de schakelkabels opnieuw afgesteld en het euvel verholpen zodat de auto nu weer schakelt zoals dat hoort”, aldus De Bruijn. Het materiaalgebruik in het interieur is kwalitatief ruim voldoende, afgezien van een paar aluminium-look plastic panelen die wat meegeven bij aanraking. In de knoppen voor de raambediening zit wat speling, wat ze minder solide doet aanvoelen.

Ssangyong-Tivoli-Onbekend-maakt-bemind-03Geen turbo

Ook motorisch wijkt SsangYong af van gebaande paden. Geen turbo en gewoon vier cilinders met een inhoud van 1.6 liter. Het zorgt voor een prettig rijdende auto en rust in de cockpit, mits je de motor niet in de toeren jaagt. En afgezien van de bij snelwegsnelheden behoorlijk aanwezige rijwind en bandenruis. De keerzijde van het niet meegaan in de downsizing trend is dat deze SsangYong ruimschoots de grenzen voor een gunstig bijtellingspercentage overschrijdt. Het testverbruik van 7,3 liter per 100 kilometer (1:13,7) viel me daarentegen zeker niet tegen en hoeft voor de particuliere koper dus zeker geen reden te zijn om de Tivoli links te laten liggen.

Dat geldt net zo voor het rijgedrag. De Koreaan verwerkt oneffenheden op een wat bruuske wijze en voelt zich duidelijk het meest thuis op effen wegdek. Dat treft dus in ons van asfaltbiljartlakens doortrokken land. De luxe die de Tivoli al in standaarduitrusting biedt, maar in het bijzonder in de wat rijkere uitrustingsniveaus, is ongeëvenaard in zijn segment.

Ssangyong Tivoli-Onbekend-maakt-bemind-04Conclusie

Als je niet schuw bent van wat bekijks tijdens je dagelijkse ritjes en je graag in een auto rijdt die je niet op elke straathoek ziet én die voorzien van alle luxe die je je kunt wensen, dan is de SsangYong Tivoli geen slechte keuze. 

Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.597 cc
Gem. opgegeven verbruik: 6,4 l/100 km
Vermogen: 128 pk
Koppel: 160 Nm
Acceleratie 0-100 km/h: 12,0 sec.
Topsnelheid: 181 km/h
Versnellingsbak: zes versnellingen handgeschakeld
Gewicht: 1.270 kg
Prijs vanaf: € 21.950 

Plus
+ Ruimte
+ Zitpositie
+ Zicht rondom

Min
– Ontbreken diepteverstelling stuurwiel

[grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]
Deel.

Over de schrijver

Koen Zweers

Koen Zweers is global IT business process manager bij Jacobs Douwe Egberts (iets met koffie) en getrouwd met een Amerikaanse die hem klassieke muscle cars heeft leren waarderen. Daarnaast is hij een niet onverdienstelijke thuisbarista. Koen heeft een voorliefde voor (bijna) alles wat Italiaans is. Behalve voor goede koffie geldt dat ook voor de keuken en perfect gesneden maatshirts/-pakken. En niet in de laatste plaats voor Italiaanse carrosseriebouwers en autodesign. Rijdt momenteel Zweeds, en daarvoor Duits, uit frustratie over het alsmaar uitblijven van een waardig alternatief uit Arese. En hoopt privé nog altijd op dat ene en unieke (lees: betaalbare) exemplaar van de Maserati Granturismo te stuiten.

Laat een reactie na: