Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Mogelijk oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    By Driving-Dutchman

    Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel

    Techniek 07-09-2022Geen reacties

    De D4D (diesel)motor van de Toyota RAV4 uit bouwjaar 2002 houdt in tijdens het rijden en krijgt de auto niet boven de 60 kilometer per uur. De storing is echter niet permanent en komt en gaat te pas en te onpas, wat de diagnose naar de oorzaak van het probleem bemoeilijkt.

    In de werkplaats leest de monteur met de diagnosetester de motorregeleenheid uit en constateert foutcode P1228 – Brandstof-toemetingseenheid / Regelafwijking. Simpelweg de storing wissen lost het probleem niet op en omdat het probleem zich niet permanent voordoet, besluit de monteur na onderzoek naar mogelijke oorzaken contact op te nemen met de Automotive Techline van onderdelenleverancier Mijngrossier.

    Bekend probleem

    Uit de omschrijving van het probleem door de monteur, herkent de Hotline medewerker een voor dit type auto en motor bekend probleem. De elektromechanische brandstof aanvoer en retour klepjes in de brandstofpomp zijn kwetsbaar, gaan haperen en bewegen uiteindelijk helemaal niet meer. 

    De monteur is ook bekend met dit probleem, maar geeft aan dat de klepjes een jaar geleden reeds vernieuwd zijn en het niet aannemelijk is dat ze na zo’n korte tijd alweer stuk zijn. Omdat de klepjes nog relatief nieuw zijn, besluiten de helpdeskmedewerker en monteur gezamenlijk om wat additionele tests te doen om een en ander uit te sluiten. 

    Zo wordt onder andere de overdrukklep op de hogedruk rail gecontroleerd die in orde blijkt te zijn. Tevens wordt gecontroleerd of er slijpsel in het brandstoffilter zit, maar deze blijkt schoon te zijn. Het advies van de helpdesk om de retourflow te meten kon bij deze auto niet uitgevoerd worden omdat de verstuivers onder het kleppendeksel gemonteerd zijn.

    Verwarmen met föhn

    De monteur besluit vervolgens om toch de klepjes te controleren. Hij demonteert ze, blaast ze schoon en test ze met een batterijtje door ze een keer of tien te bedienen. Tot zover lijken de klepjes in orde want ze functioneren zoals ze zouden moeten doen. Vertrouwen doet de monteur de klepjes echter nog steeds niet waarop hij besluit ze iets te verwarmen met een föhn. 

    Mogelijk oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel Driving-Dutchman

    Nu komt er schot in de zaak, want één van de klepjes begint te haperen zodra deze bedient wordt. De iets verwarmde klep neemt volgens de monteur gezien de vonkjes op de batterij nog wel steeds stroom op, maar ging hoorbaar niet meer open. Ook kon de monteur de klep niet doorblazen omdat deze dicht blijft staan. Een nieuwe set klepjes wordt besteld en gemonteerd, waarna de motor weer als vanouds draait.  

    De redenen dat de klepjes stuk gaan zijn uiteenlopend en kunnen variëren van onder andere kwalitatief minder goede of vervuilde brandstof, waar en in welk land er getankt is, tot het gebruik van onjuiste brandstoffilters.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRijtest Hyundai Kona Hybrid
    Next Article Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    By Driving-Dutchman

    Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?