Porsche is geen nieuweling als het gaat om semi-elektrisch aangedreven auto’s, getuige de Cayenne hybrid waarmee we in december 2014 reden. Op een Duitse autoshow heeft de fabrikant van snelle en luxe sportwagens een nieuwe troef aan de wereld getoond: de Mission E.

De Mission E is, hoewel een conceptauto, de eerste volledig elektrisch aangedreven Porsche ever. Onder het fraaie design vinden we een 800 Volt aandrijfsysteem met een vermogen van 600 pk (zeg maar net zo veel als zes Skoda Octavia’s). Deze kracht wordt verdeeld over alle vier de (meesturende) wielen die er voor zorgen dat je binnen 3,5 seconden 100 kilometer per uur kunt rijden. En dat is best rap!

Bedien je auto met oogbewegingen en gebaren

We weten echter ook dat elektrische auto’s niet heel ver komen en dat je vaak al na maximaal 150 kilometer de accu’s op moet laden. Uitzondering hierop is Tesla, als je stapvoets rijdt schijn je daar wel rond de 300 kilometer mee te kunnen rijden. Wel, Porsche claimt nu dat je met hun accu’s 500 kilometer kunt rijden. Bovendien kun je deze Porsche via een speciale laadplaat ook draadloos opladen.Elektrische Porsche Mission E komt met oogbewegingen en gebaren 500 kilometer ver Driving-DutchmanEn waar je normaal minimaal 30 minuten nodig hebt om de accu weer tot 80 procent vol te laden, zeggen de Duitsers dat dit bij hun Mission E met ‘Porsche Turbo Charging’ slechts 15 minuten duurt. Ik benadruk dat Porsche dit zegt, uiteraard bevestigen we dit pas als we het met eigen ogen gezien hebben. Volgens de Duitsers is het elektronische systeem van de Mission E zelfs zo bijzonder dat je de auto met oogbewegingen en gebaren kunt bedienen.

Techniek uit 919 hybrid

De aandrijflijn van het Mission E studiemodel is naar eigen zeggen compleet nieuw en tegelijkertijd typisch Porsche. Zo zijn er twee permanent magnet synchronous (PMSM) elektromotoren die vergelijkbaar zijn met die uit de Porsche 919 hybrid die in 2015 de 24 uur van Le Mans won. De elektromotoren leveren niet alleen kracht naar de wielen, maar wekken tijdens het afremmen ook stroom op die naar de accu’s wordt teruggevoerd.

Elektrische Porsche Mission E komt met oogbewegingen en gebaren 500 kilometer ver Driving-DutchmanOm het opgeslagen vermogen zo veilig mogelijk te gebruiken, wordt het met het zogenoemde Porsche Torque Vectoring verdeelt naar alle vier de wielen. Om de elektrische Mission E een nog sportiever karakter te geven heeft Porsche vierwielbesturing toegepast. Hiermee is de Porsche Mission E in staat om een rondje op het Duitse Nordschleife circuit in minder dan acht minuten af te leggen.

Slechts 1 meter en 30 centimeter hoog

De stroom wordt opgeslagen in een lithium-ion batterij die tussen de assen in de vloer van de wagen is weggewerkt. Door de accu zo laag mogelijk in de auto te plaatsen zorgt deze voor een optimale gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt. De carrosserie van de Mission E bestaat uit een mix van aluminium, staal en met koolstofvezel versterkt kunststof. De voorwielen hebben een diameter van 21 inch, terwijl de achterbanden om 22 inch lichtmetaal gemonteerd worden. Deze combinatie zorgt voor sportieve prestaties en zoals Porsche het zegt: “Het pure sportwagengevoel.”

Elektrische Porsche Mission E komt met oogbewegingen en gebaren 500 kilometer ver Driving-DutchmanAerodynamisch is de Porsche Mission E ook. De auto is maar één meter en 30 centimeter hoog. In combinatie met luchtopeningen aan de voor-, zij-, en achterkant van de wordt de luchtstroom optimaal om, langs en door de auto geleid. Zelfs de luchtstroom langs de wielen is geoptimaliseerd om opwaartse druk te voorkomen en de grip te maximaliseren.

Geen buitenspiegels, wel vier deuren

De voorkant van de Mission E doet sterk denken aan de moderne 911-modellen van Porsche. Een belangrijk verschil tussen de 911 en de Mission E zijn echter de achterdeuren die we in de eerste niet terugvinden, maar in de elektrische sportwagen wel. De voor- en achterportieren openen in tegenovergestelde richting van elkaar. Ook is er geen, zoals de meeste auto’s wel hebben, een deurstijl tussen de voor- en achterdeuren. Dit hebben de Duitsers gedaan om de instap voor- en achterin zo makkelijk mogelijk te maken. Opvallend zijn de ontbrekende buitenspiegels. Die verstoren namelijk de stroomlijn en zijn bij de Mission E vervangen door camera’s.

Elektrische Porsche Mission E komt met oogbewegingen en gebaren 500 kilometer ver Driving-DutchmanDe bestuurder heeft een vrijstaand en gebogen display met, traditioneel, vijf ronde Porsche klokken voor zijn neus. De instrumenten geven informatie over de belangrijkste thema’s Connected Car, Performance, Drive Energy en Sport Chrono weer. Ook is er een camera die de oogbewegingen van de bestuurder volgt en ziet naar welk instrument hij kijkt. Met een knop op het stuur kan het menu van dit instrument vervolgens geactiveerd worden. Vervolgens worden voor de navigatie door het menu opnieuw de oogbewegingen gevolgd. De camera volgt zelfs de zithouding van de bestuurder en beweegt het 3D-display met de bestuurder mee.

Nederlands tintje

Buiten al het geweld zit er met designers Ivo van Hulten voor het interieur en Emiel Burki voor het exterieur een Nederlands tintje aan de Mission E die in minder dan een jaar is ontwikkeld. Het is het eerste project waar Van Hulten zich mee heeft bemoeid, de opdracht die zijn team meekreeg was een Porsche te ontwerpen die zowel technisch als uiterlijk vooruitstrevend is.

“Natuurlijk zijn er al volledig elektrische auto’s op de markt, Maar bij Porsche willen we er één bouwen die beter en moderner is en die ook onmiskenbaar Porsche genen in zich heeft. Dat begint al bij het design van het in- en exterieur. Zelfs al zou je de logo’s afplakken, zie je nog dat je met een Porsche te maken hebt”, aldus Van Hulten.

Elektrische Porsche Mission E komt met oogbewegingen en gebaren 500 kilometer ver Driving-DutchmanHet Dutch Design in de Mission E zit ‘m volgens Van Hulten in ‘form follows function’. Ik denk dat dit iets typisch Nederlands is. Wij kijken niet alleen naar een mooie vormtaal, maar ook naar de functie die het heeft. Het moet een auto zijn waar je wat aan hebt, maar ook een waar je verliefd op kunt worden, een design waarbij er iets bij je gebeurt. Ik ben verliefd op deze Mission E.”

Of de Porsche Mission E ook daadwerkelijk op de markt zal komen is niet bekend. De techniek is vooruitstrevend, maar ook erg kostbaar. Draadloos laden staat de komende jaren nog niet op de prioriteitenlijst. Maar dat de Mission E een statement van Porsche is moge duidelijk zijn.

Bekijk de foto’s in groot formaat op onze Facebook pagina.

[grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]
Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: