Elektrische motorfietsen zijn nog lang niet ingeburgerd. Maar doordat hun actieradius steeds groter wordt, is het ook steeds interessanter om er één te overwegen. Voor gemiddeld woon/werkverkeer of vrije tijd kun je nu al uit een van onderstaande stille, soepele en snelle elektrische motoren kiezen.

Alta Redshift SM

Alta Motorcycles heeft twee degelijke opties voor motorrijders die net hun rijbewijs hebben. De hier getoonde Redshift SM heeft een vermogen van 40 pk en een trekkracht van 163 Nm. En met deze cijfers kun je met de stoere Supermoto al lekker in het verkeer meekomen.

De Redshift SM kost in de Verenigde Staten 15.500 Dollar, dat is omgerekend bijna 14.700 euro. De SM haalt een topsnelheid van 130 kilometer per uur, de accu kan in zes uur volledig opgeladen worden. De actieradius van de Redshift ligt rond de 80 kilometer, meer dan voldoende voor een paar ritjes in en om de stad.

Alta Redshift MX

Als je elektrisch wil off-roaden, dan heeft Alta de Redshift ook nog in MX enduro uitvoering voor je staan. De MX heeft, net als de SM, 40 pk en 163 Nm. De MX is iets goedkoper en kost 14.200 euro. De topsnelheid ligt met 105 kilometer per uur iets lager dan die van de SM.

Zowel de SM als de MX kun je online bestellen, je moet hiervoor wel 100 Dollar aanbetalen. De Alta Redshift SM is sinds afgelopen februari te koop, de MX is al langer leverbaar. Leuk detail: Tesla medeoprichters Martin Eberhard en Marc Tarpenning hebben in Alta Motorcycles geïnvesteerd.

Victory Empulse TT

Ben je op zoek naar een elektrische motorfiets met wat meer pit? Dan is de Victory Motorcycles Empulse TT met 54 pk en 82 Nm. Met de Empulse kom je met gemak zo’n 170 kilometer ver. Je kunt er dus langer mee rijden dan met de Redshift.

De Victory Empulse TT staat in de Amerikaanse prijslijsten voor rond de 18 duizend euro. De accu is in ongeveer vier uur weer volledig opgeladen. Afhankelijk van de lader die je gebruikt.

Zero SR

Zero Motorcycles heeft een paar opties voor de elektrische Zero SR (lees onze test met zijn voorganger de Zero S) waarmee je de motor kunt customizen. De ZF6.5 is het opstapmodel en heeft een actieradius van 130 kilometer. Met een actieradius van maar liefst 260 kilometer, maakt de ZF13.0 hier een wereld van verschil. Met de optionele Power Tank verleng je de rit zelfs naar maar liefst 325  kilometer.

De Zero SR start bij een prijs van 10.400 euro voor de 130 kilometer versie, de ZF13.0 begint met een prijs van 13.250 euro. Zero geeft niet op hoe lang het duurt om een accu op te laden. Maar als je de optionele Charge Tank accessoire koopt, is de laadtijd volgens de fabrikant wel twee tot drie uur korter dan normaal.

Lightning LS 218

Als je echt hard wil gaan op een elektrische motor, kijk dan eens naar de Lightning LS 218. De elektrische Superbike heeft maar liefst 20 pk en 227 Nm koppel. Oef! De LS 218 heeft met 347 kilometer per uur het snelheidsrecord voor elektrische motoren op zijn naam staan.

De gemiddelde actieradius op de snelweg ligt zo rond de 160 kilometer. De snelle en sterke Lightning LS 218 is met 36.800 euro wel een stukje duurder dan de andere elektromotoren. De accu van de LS 218 kan in twee uur volledig opgeladen worden.

Energica Ego

Een andere lekker snelle elektrische Superbike is de Italiaanse Energica Ego waar we vorig jaar mee reden. Het vermogen van de Ego is 136 pk, het koppel bedraagt 195 Nm. De Energica Ego heeft een topsnelheid van 239 kilometer per uur en je komt er op één acculading ongeveer 150 kilometer ver mee.

De Ego accu wordt in 3,5 uur opgeladen met een normale lader, met een snellader lukt dit in 30 minuten. Op de Ego zit een 4.3 inch kleuren display waarop je de status van de accu kunt zien. Via Bluetooth kun je binnen een range van 100 meter met je motormaatjes communiceren.  Voor 32.200 euro is de Energica Ego van jou.

Energica Eva

Energica heeft ook nog een iets goedkopere naked in het assortiment, de Eva (lees hier onze kennismaking met deze gave motoren). Het grootste verschil tussen de Eva en de Ego is het vermogen dat van de eerstgenoemde 95 pk en 170 NM bedraagt.

Hoewel de Energica Eva niet dezelfde prestaties als de Ego levert, is het met een topsnelheid van 200 kilometer per uur toch een prima alternatief. De Energica Eva is er vanaf ongeveer 25 duizend euro. De accu kan in 3,5 uur volledig worden geladen.

Johammer J1

Een van de bijzonderste elektrische motorfietsen van dit moment is toch wel de Johammer J1. De Johammer heeft een prima actieradius van 200 kilometer op één lading. De elektromotor en wat andere elektronica zijn in het achterwiel geïntegreerd.

In de achteruitkijkspiegel zit een 2.4 inch digitaal display waarop je de snelheid, het toerental en waarschuwingen kunt zien. De J1 heeft een topsnelheid van 120 kilometer per uur en accelereert in acht seconden vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur. De Johammer J1 is te koop vanaf 24.900 euro.

Brutus V9                      

We besluiten deze lijst motorfietsen met de enige elektrische chopper. De Brutus is met 125 pk en 375 Nm koppel een echt beest in zijn klasse. Standaard heeft de V9 een 18.8 kWh accu.

Optioneel kun je er een 33.7 kWh accu met een actieradius van 210 kilometer in laten zetten. De Brutus V9 bereikt een topsnelheid van 185 kilometer per uur en begint bij een prijs van rond de 30 duizend euro.

Bron: Businessinsider
Foto’s: fabrikanten

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

1 reactie

  1. Voor zover ik weet bestaat de Zero SR naast de S en is het niet de opvolger. En 20 pk bij de Lightning lijkt me wat weinig…

Laat een reactie na: