Ik ben een fan van auto’s, maar er zijn maar weinig auto’s die mij het gevoel geven zoals de BMW 5-serie dat doet, want die klopt he-le-maal en is nog meer een echte rijdersauto geworden.

BMW is koning in het bouwen van tijdloze auto’s en zo ook de nieuwe 5-serie, die alweer zijn tweede generatie ingaat. Hij is nu is nog mooier, beter, fijner en nog meer auto dan al zijn voorgangers.

Sereniteit

Voor mij staat de BMW 5 hoog op mijn hebben-lijstje.Om te beginnen door zijn stoere uiterlijk, dat gefinetuned is en op vele punten weer net een klein beetje mooier is geworden. De gespierde 5 is mannelijk met een don’t-fuck-with-me uiterlijk. Zijn verschijning alleen al zorgt dat je je de koning van de weg voelt, maar ook bent. Omstanders, buren en andere weggebruikers bekijken je auto respectvol en zijn dat ook.

Binnenin de auto word je overmand door sereniteit, luxe, ruimte en comfort. Dit zorgde er bij mij voor dat ik relaxt werd. Ik heb geen moment de drang gehad om de extreme grenzen van de 5 op te zoeken. De BMW nodigde mij vooral uit om heerlijk rustig te toeren en te genieten van autorijden. En in deze ritjes vergat ik alles, maar kreeg vooral het gevoel terug hoe fijn autorijden is.

Adequaat

Toegegeven, de auto die ik bij me had kostte 90 duizend euro, inclusief 18 duizend euro aan opties, 14k aan btw en achtduizend pietermannen aan bpm. Dat dan weer wel. Maar je rijdt al in een 5-serie vanaf bijna 48 duizend euro. De nappa lederen bekleding met zwart stiksel (766 euro), soft close automatic portieren (684 euro), het parking pakket (495 euro) en de trekhaak met elektrische wegklapbare kogel van 1.281 euro zou ik dan bij de dealer laten liggen.

Met het auto drive assistant pakket van (2.495 euro) kun je de auto via de display key op afstand in nauwe parkeerplaatsen manoeuvreren. Leuke gadget, maar wie wil zijn BMW zo dicht naast een andere auto zetten met de kans op schade? Wat wel heel fijn en zijn geld dubbel en dwars waard is, is het Harman Kardon audio media pakket van 750 euro. Wat komt daar een vreselijk mooi geluid uit zeg. Ook onmisbaar bij deze auto zijn de 19 inch W-spaak styling wielen van 748 euro. En in eerste instantie zou je het niet denken, maar ook het safety pakket van 995 euro is zeer de moeite waard. De BMW ontdekt auto’s die je soms niet ziet of verwacht en reageert adequaat als je aan het dagdromen bent, omdat je lekkerder zit dan op de bank thuis.

Ruimtewonder

BMW is wat mij betreft koploper in het rustig, zakelijk en overzichtelijk houden van het dashboard. De instrumenten in de cockpit en infotainment-informatie op het grote centrale scherm zijn ook in direct zonlicht zeer goed afleesbaar. Zelfs voor leesbril dragers met een focus conflict tot +2,5. Dit zie je bij bijna geen enkele andere autofabrikant. Verder blinkt de BMW uit met zeer comfortabele voorstoelen en achterbanken en ruimte voor de achterpassagiers én in de kofferbak.

Hoewel de 530 ‘slechts’ een tweeliter viercilinder is, krijg je niet het gevoel met zo’n lichte motor op stap te zijn. Dat komt onder andere door het sterke motorblok in combinatie met de soepele automatische achttraps versnellingsbak. Deze bak schakelt zowel tijdens het optrekken als afremmen ongekend en fluweel soepel. Je merkt nauwelijks meer dat er geschakeld wordt en je waant je hierdoor af en toe in een elektrische auto. Door de top samenwerking tussen de bak en motor heeft BMW een sterke en snelle, maar ook zuinige auto op de markt gezet. En de wegligging dan? Tsja, daar hoef je ze bij BMW niets over te vertellen. Perfect gaat ver want als je te hard een bocht instuurt is er een vleugje onderstuur, maar de prestaties schuren wel heel dik tegen perfectie aan.    

Conclusie       

Nieuwe BMW 530i xDrive sedan geeft mij vanaf het moment van wegrijden tot aankomst op de plaats van bestemming het echte rijdersgevoel. De stilte, zijn prestaties, zijn innerlijk en uiterlijk, autorijden wordt in de nieuwe BMW 5-serie weer een echte beleving. Alles klopt aan deze auto en ik durf te beweren dat dit wel eens de beste auto in zijn klasse zou kunnen zijn. BMW… een echte rijdersauto?  

Informatie

Merk: BMW
Model: 530i xDrive Sedan
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.998 cc viercilinder
Vermogen: 251 pk
Koppel: 350 Nm
Acceleratie tot 100 km/u: 6 seconden
Topsnelheid: 250 km/u
Versnellingsbak: 8 v., sequentiële automaat
Gewicht: 1.570 kg
Prijs vanaf:  47.893,00 euro
Prijs gereden model: 89.139,42 euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: