De allereerste Land Rover Discovery werd in 1989 verkocht, sindsdien zijn er wereldwijd meer dan 1,2 miljoen van verkocht. Begin 2017 introduceerde de Britse autofabrikant de vijfde generatie van de grote suv en ik reed er mee.

De grootste veranderingen aan de nieuwe Discovery zijn direct zichtbaar. Het design is radicaal veranderd en de scherpe hoeken en randen hebben plaatsgemaakt voor vloeiend ronde lijnen. Het interieur is moderner met instrumenten en bedieningselementen die afkomstig zijn uit de Range Rover familie. De interieuronderdelen zijn gemaakt van hoogwaardige materialen en alles buiten en binnen de auto is fraai afgewerkt.

Mijn Discovery was uitgerust met een optionele derde zitrij die door slim te ontwerpen voldoende ruimte biedt aan twee volwassen personen. Door de zogenoemde theateropstelling -waarbij de achterste stoel rij hoger staat dan die daarvoor- heb je ook helemaal achterin de auto goed zicht naar voren.

Intelligent Seat-Fold

De achterbanken in de Land Rover kunnen op alle mogelijke manieren ingedeeld worden. Als alle achterbanken en stoelen ingeklapt zijn, krijg je een waanzinnige 2.400 liter bagageruimte. Het nadeel van de derde zitrij is echter wel dat er nihil bagageruimte overblijft met alle stoelen omhoog geklapt. Maar met de optionele afneembare trekhaak trek je met gemak 3.500 kilo van zijn plek.

De rijprestaties van de All-New Discovery zijn opmerkelijk beter geworden dan die van zijn voorganger, en die waren al goed. De auto is zeer comfortabel en je voelt je er snel in thuis en op je gemak. Land Rover heeft er alles aan gedaan om de auto nog beter te maken voor de openbare weg, zonder in te leveren op prestaties in het terrein. Hij went zowel on- als offroad snel, voelt niet zo groot en massief als hij eruit ziet, is eenvoudig te bereiden en een echte allemansvriend.

Nu ook met 4-cilinder diesel

Zoals we inmiddels van Land Rover mogen verwachten, is de Discovery een pareltje als het gaat om luxe. Zelfs in het terrein zit je door het geavanceerde onderstel nog als een koning in de perfect zittende stoelen. Dat de Discovery een echte terreinauto is gebleven, blijkt uit de offroad bodemvrijheid van 284 millimeter en de doorwaaddiepte van bijna een meter. Land Rover heeft alle technologische trucks uit de kast gehaald en de Discovery uitgerust met de allernieuwste all wheel drive technieken. En dat voel je terug tijdens het rijden.

Helemaal nieuw in de Discovery zijn de viercilinder dieselmotoren met vermogens van 180 tot 240 pk. Ik heb er niet mee gereden, maar omdat de nieuwe Discovery dankzij allerlei gewichtsreducties maar liefst 450 kilo lichter is geworden dan zijn voorganger, kan het niet anders dan dat deze motor meer dan voldoende is. De vertrouwde zescilinder met 260 pk en 600! Nm koppel -met helaas nog de ‘oude’ 8-traps automaat-  in mijn Land Rover blijft onveranderd geweldig. De motor is –in combinatie met verbeterde isolatie- nog stiller geworden en binnenin hoor je ‘m nauwelijks.

Conclusie

Land Rover heeft de All-New Discovery het beste van zijn voorganger meegegeven en daar bovenop een enorm stuk moderner gemaakt. Het is meer dan ooit een echte gezinswagen geworden die bovendien praktisch overal ingezet kan worden. Zijn ruimte, robuustheid, veiligheid en veelzijdigheid maken de Discovery een geweldige geweldenaar.  

De Land Rover Discovery is er vanaf iets meer dan 74 duizend euro. Je hebt dan een enorm grote auto die al boordevol luxe en veiligheidsopties zit. Als je het budget hebt, maar nog twijfelt over wat je volgende auto is, maak dan eens een proefrit met de nieuwe Discovery. Vind je de Discovery aan de grote kant? Kijk dan eens naar de eveneens niet onverdienstelijke Discovery Sport.

Informatie

Merk: Land Rover
Model: Discovery 
Type: 3.0 TD6 HSE (190 kW)   
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 2.993 cc V6
Vermogen: 258 pk
Koppel: 600 Nm
Topsnelheid: 209 km/h
0-100: 8,1 seconden
Versnellingsbak: Automatische 8-versnellingsbak
Gewicht: 2.230 kg
Laadvermogen: 820 kilogram
Trekvermogen: 3.500 kg
Prijs vanaf: 74.000 euro
Prijs gereden model: 124.520 euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: