Twintig centimeter langer, drie centimeter breder, 450 liter bagageruimte, het zijn geen cijfers die je zou toekennen aan een auto met de naam MINI en toch behoren ze tot de nieuwe Countryman. Deze nieuwe generatie doet overal een schepje bovenop en wordt zelfs in Nederland gemaakt. Genoeg reden dus om er mee op pad te gaan.

De grootste kleine

De naam MINI zegt natuurlijk al lang niets meer over het formaat van de auto’s van dit nevenmerk van BMW. Want hoewel de inspiratie voor de modellen nog steeds uit het kleine sportieve autootje van vroeger wordt gehaald, valt het huidige kleinste model van MINI, de Cooper, midden in het C-segment. De Countryman is de grootste van het merk en biedt nu nog meer ruimte dan zijn toch niet kleine voorganger.

En die extra grootte heeft het uiterlijk van de Countryman goed gedaan. Waar ik het oude model uit bepaalde hoeken niet helemaal vond kloppen qua proporties, is deze nieuwe een stuk prettiger op het oog. Een hele mooie auto vind ik het niet, maar leuk is ie zeker.
Sportief, maar de driecilinder niet heel snel

De nieuwe Countryman wordt geleverd met verschillende benzine en diesel motoren. Zo heeft de Cooper een 1.5 liter driecilinder benzine met 136 pk, terwijl de S het doet met een 2.0 liter viercilinder met 192 pk. De Cooper diesel heeft 150 pk en de Cooper SD heeft 192 pk. En dan kun je ook nog kiezen uit twee- of vierwielaandrijving. Genoeg keuze dus.

Mijn testauto was voorzien van de 1.5 driecilinder turbo met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Deze laatste schakelt precies en met een korte slag, heel fijn en sportief, wat prima past bij de wegligging, die bijzonder goed en strak is. Heel knap wat de mensen bij MINI met het onderstel hebben weten te doen. Je waant je al heel snel in veel kleiner en vooral lager model.

Wat daar dan weer niet helemaal bij past is de driecilinder. Goed, als je de Countryman in Sport zet, is ie vrij scherp aanwezig, maar het toerengebied waarin hij zijn volle 136 pk en 220 Nm levert, is erg klein. Dat merk je bij het optrekken, maar vooral ook op de snelweg. Als je 120 km/u rijdt en je wil even inhalen, dan moet je terug naar de vierde versnelling om even snel op stoom te komen. En dat past voor mijn gevoel niet bij de sportiviteit van deze auto.
Een grote lichtshow

Het interieur van de nieuwe MINI Countryman is speels, heel speels. In het midden vind je een enorme ronde klok, met daarin het uitstekend werkend multimedia/navigatie systeem, dat bediend kan worden als touchscreen of met de bekende BMW draaiknop onder handbereik. Verder vind je heel veel typische MINI tuimelschakelaars verwerkt in het verder vrij drukke ontwerp. Je moet er van houden, maar het heeft zeker een heel eigen karakter en ik vind het wel leuk.
Maar denk je dat het interieur overdag aan de drukke kant is, dat is niets vergeleken met wat er plaatsvindt zodra het donker wordt. Ineens blijkt het gehele dashboard één grote lichtshow. De LED-strips rond het scherm in het midden veranderen van kleur bij allerlei handelingen, zoals het volume regelen of een ander menu kiezen, ze bewegen zelfs mee met het toerental.  En in sommige gevallen licht het gehele dashboard en de sfeerverlichting mee. Gelukkig kun je een hoop van deze functies dimmen of uitzetten, want persoonlijk was het net even iets te veel van het goede voor mij. In het begin leuk, maar na een tijdje wat vermoeiend. En met wat rust, merk je dat eigenlijk erg lekker zit op de prima stoelen, dat de kwaliteit van de materialen top is en dat de auto bijzonder stil is. Eigenlijk heeft de nieuwe Countryman die hele lichtshow niet nodig.
Conclusie

De nieuwe MINI Countryman is leuk en apart, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant, maar je moet wel van het (zeer) speelse design houden. Daaronder zit echter een serieus goede auto met een fenomenale wegligging, topmaterialen en alle ruimte die je nodig hebt. Persoonlijk zou ik de driecilinder turbo laten voor wat hij is en het extra geld uitgeven aan een S of een fijne diesel. Met een vanaf prijs van 32.900 euro is de Cooper Countryman netjes geprijsd voor een auto in dit segment met dergelijke kwaliteit. Uiteraard loopt deze prijs met het aanvinken van allerlei opties snel op, waardoor onze testauto op een bedrag van 49.986 uitkomt. Maar dan rijd je ook wel heerlijk luxe.

Informatie:

Merk: Mini
Model: Cooper Countryman
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.499 cc viercilinder
Vermogen: 136 pk
Koppel: 220 Nm
Acceleratie tot 100 km/u: 9,8 seconden
Topsnelheid: 197 km/u
Versnellingsbak: handgeschakelde zesversnellingsbak
Gewicht: 1.440 kg
Prijs vanaf: 32.900 euro
Prijs gereden model: 49.986 euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

1 reactie

  1. Dieseltje op gas op

    Hoi Yuri,

    Ik heb eens een proefrit gemaakt met een drie deurs met de 136pk 3 cilinder.
    Daar komt de motor heel rap in over, zelfs in de eco modus.
    Ik weet niet wat het verschil in gewicht is met de Countryman en de 3 deurs, maar de drie deurs is vermoed ik ook lichter waardoor de 136pk 3 cilinder snel aanvoeld en ook presteerd.

    De gebruikte materialen zijn met het bekende woord ‘premium’ ook echt premium.
    Met aandacht in de fabriek gemonteerd,
    Zoiets als het portierdeurtje is al zo mooi afgewerkt dat de nieuwprijs met de vele opties aangevinkt de dertigduizend euro overschrijdend je een waardevaste mini samensteld.

    Ik zou een cooper nemen, niet al teveel opties, wel in de basis redelijk uitgevoerd met de rijmodi selecter bij de pook. Her en der een carbon strookje. Karten maar.

Laat een reactie na: