Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Nieuwe MINI Countryman, een auto van tegenstellingen

    Auto 18-03-20171 reactie

    Twintig centimeter langer, drie centimeter breder, 450 liter bagageruimte, het zijn geen cijfers die je zou toekennen aan een auto met de naam MINI en toch behoren ze tot de nieuwe Countryman. Deze nieuwe generatie doet overal een schepje bovenop en wordt zelfs in Nederland gemaakt. Genoeg reden dus om er mee op pad te gaan.

    De grootste kleine

    De naam MINI zegt natuurlijk al lang niets meer over het formaat van de auto’s van dit nevenmerk van BMW. Want hoewel de inspiratie voor de modellen nog steeds uit het kleine sportieve autootje van vroeger wordt gehaald, valt het huidige kleinste model van MINI, de Cooper, midden in het C-segment. De Countryman is de grootste van het merk en biedt nu nog meer ruimte dan zijn toch niet kleine voorganger.

    En die extra grootte heeft het uiterlijk van de Countryman goed gedaan. Waar ik het oude model uit bepaalde hoeken niet helemaal vond kloppen qua proporties, is deze nieuwe een stuk prettiger op het oog. Een hele mooie auto vind ik het niet, maar leuk is ie zeker.
    Sportief, maar de driecilinder niet heel snel

    De nieuwe Countryman wordt geleverd met verschillende benzine en diesel motoren. Zo heeft de Cooper een 1.5 liter driecilinder benzine met 136 pk, terwijl de S het doet met een 2.0 liter viercilinder met 192 pk. De Cooper diesel heeft 150 pk en de Cooper SD heeft 192 pk. En dan kun je ook nog kiezen uit twee- of vierwielaandrijving. Genoeg keuze dus.

    Mijn testauto was voorzien van de 1.5 driecilinder turbo met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Deze laatste schakelt precies en met een korte slag, heel fijn en sportief, wat prima past bij de wegligging, die bijzonder goed en strak is. Heel knap wat de mensen bij MINI met het onderstel hebben weten te doen. Je waant je al heel snel in veel kleiner en vooral lager model.

    Wat daar dan weer niet helemaal bij past is de driecilinder. Goed, als je de Countryman in Sport zet, is ie vrij scherp aanwezig, maar het toerengebied waarin hij zijn volle 136 pk en 220 Nm levert, is erg klein. Dat merk je bij het optrekken, maar vooral ook op de snelweg. Als je 120 km/u rijdt en je wil even inhalen, dan moet je terug naar de vierde versnelling om even snel op stoom te komen. En dat past voor mijn gevoel niet bij de sportiviteit van deze auto.
    Een grote lichtshow

    Het interieur van de nieuwe MINI Countryman is speels, heel speels. In het midden vind je een enorme ronde klok, met daarin het uitstekend werkend multimedia/navigatie systeem, dat bediend kan worden als touchscreen of met de bekende BMW draaiknop onder handbereik. Verder vind je heel veel typische MINI tuimelschakelaars verwerkt in het verder vrij drukke ontwerp. Je moet er van houden, maar het heeft zeker een heel eigen karakter en ik vind het wel leuk.
    Maar denk je dat het interieur overdag aan de drukke kant is, dat is niets vergeleken met wat er plaatsvindt zodra het donker wordt. Ineens blijkt het gehele dashboard één grote lichtshow. De LED-strips rond het scherm in het midden veranderen van kleur bij allerlei handelingen, zoals het volume regelen of een ander menu kiezen, ze bewegen zelfs mee met het toerental.  En in sommige gevallen licht het gehele dashboard en de sfeerverlichting mee. Gelukkig kun je een hoop van deze functies dimmen of uitzetten, want persoonlijk was het net even iets te veel van het goede voor mij. In het begin leuk, maar na een tijdje wat vermoeiend. En met wat rust, merk je dat eigenlijk erg lekker zit op de prima stoelen, dat de kwaliteit van de materialen top is en dat de auto bijzonder stil is. Eigenlijk heeft de nieuwe Countryman die hele lichtshow niet nodig.
    Conclusie

    De nieuwe MINI Countryman is leuk en apart, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant, maar je moet wel van het (zeer) speelse design houden. Daaronder zit echter een serieus goede auto met een fenomenale wegligging, topmaterialen en alle ruimte die je nodig hebt. Persoonlijk zou ik de driecilinder turbo laten voor wat hij is en het extra geld uitgeven aan een S of een fijne diesel. Met een vanaf prijs van 32.900 euro is de Cooper Countryman netjes geprijsd voor een auto in dit segment met dergelijke kwaliteit. Uiteraard loopt deze prijs met het aanvinken van allerlei opties snel op, waardoor onze testauto op een bedrag van 49.986 uitkomt. Maar dan rijd je ook wel heerlijk luxe.

    Informatie:

    Merk: Mini
    Model: Cooper Countryman
    Brandstof: Benzine
    Cilinderinhoud: 1.499 cc viercilinder
    Vermogen: 136 pk
    Koppel: 220 Nm
    Acceleratie tot 100 km/u: 9,8 seconden
    Topsnelheid: 197 km/u
    Versnellingsbak: handgeschakelde zesversnellingsbak
    Gewicht: 1.440 kg
    Prijs vanaf: 32.900 euro
    Prijs gereden model: 49.986 euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleOntmaagd door de Kia Soul EV
    Next Article Geen samba voor de Braziliaanse automarkt

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    View 1 Reactie

    1 reactie

    1. Dieseltje op gas on 03-04-2017 11:38

      Hoi Yuri,

      Ik heb eens een proefrit gemaakt met een drie deurs met de 136pk 3 cilinder.
      Daar komt de motor heel rap in over, zelfs in de eco modus.
      Ik weet niet wat het verschil in gewicht is met de Countryman en de 3 deurs, maar de drie deurs is vermoed ik ook lichter waardoor de 136pk 3 cilinder snel aanvoeld en ook presteerd.

      De gebruikte materialen zijn met het bekende woord ‘premium’ ook echt premium.
      Met aandacht in de fabriek gemonteerd,
      Zoiets als het portierdeurtje is al zo mooi afgewerkt dat de nieuwprijs met de vele opties aangevinkt de dertigduizend euro overschrijdend je een waardevaste mini samensteld.

      Ik zou een cooper nemen, niet al teveel opties, wel in de basis redelijk uitgevoerd met de rijmodi selecter bij de pook. Her en der een carbon strookje. Karten maar.

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?