De nieuwe Nissan GT-R is van binnen en buiten flink opgefrist en nu nóg luxer, sterker en sneller dan zijn voorgangers. Een minpuntje is dat de GT-R ook 10 duizend euro duurder geworden is, maar je hebt dan wel een sportwagen waarmee je na een trackday relaxt naar huis kunt rijden en onderweg de baby op kunt halen. De maxi cosi past namelijk op de achterbank.

En zo klinkt de nieuwe Nissan GT-R

De huidige generatie Nissan GT-R stamt alweer uit 2007 en kwam in 2009 naar Europa. De nieuwste GT-R is op bijna alle punten nog gaver geworden dan zijn voorganger waar ik drie jaar geleden mee reed (met video!). Aan die auto voelde én hoorde je dat hij op en voor het ontwikkeld was. Door het continue stugge onderstel en geluiden uit de aandrijflijn, leek het of je in een volbloed circuitauto reed. Gaaf als je op het circuit rijdt, maar niet als je de auto ook voor andere doeleinden gebruikt.   

nissan-gt-r-driving-dutchman_18Minder barbaars

De nieuwe GT-R voelt een stuk minder barbaars dan zijn voorganger. Dit begint al direct na de start. Het start- en stationair geluid zijn nog steeds erg mooi en spreken nog steeds enorm tot de verbeelding, maar zijn wat tammer geworden. Daarnaast is het interieur minder spartaans en voel- en hoorbaar beter geïsoleerd. De aandrijflijn produceert minder mechanische geluiden en de GT-R rijdt in de standaardmodus een flink stuk comfortabeler.

nissan-gt-r-driving-dutchman_22Zijn bescheiden gedrag verdwijnt echter als sneeuw voor de zon zodra je de rijmodus aanpast. De GT-R verandert op dat moment in een beestachtiger monster. De oergeluiden uit de aandrijflijn en motor komen weer tevoorschijn en het racegevoel wordt versterkt door het titanium uitlaatsysteem, waar iedere GT-R nu standaard mee geleverd wordt.    

nissan-gt-r-driving-dutchman_19Veel vloeiender

Hoewel ik toch een beetje het rauwe van de oude mis, doet de nieuwe GT-R nog een paar schepjes bovenop de prestaties die toch al zo enorm waren. Uiteraard worden nog alle vier de wielen aangedreven. Het vermogen is gestegen van 550 naar 570 pk en het koppel van 632 naar 673 Nm. Dit lijkt op papier niet veel, maar in de praktijk voel je dat voornamelijk de trekkracht bij een lager toerental begint en op een hoger toerental beschikbaar is.

nissan-gt-r-driving-dutchman_20Hierdoor is de GT-R een stuk soepeler geworden en schakelt de bak een stuk minder. Dat schakelen gaat overigens veel vloeiender dan in de ‘oude’ GT-R. De modus waarmee je de demping van het onderstel aanpast heb je wel nodig boven de 230 kilometer per uur. De jongste telg uit de GT-R familie is vrij gevoelig voor stuurbewegingen. Door de demping aan te passen is het net of je met een blok beton rijdt. Zo strak, scherp en stabiel is de GT-R.  

nissan-gt-r-driving-dutchman_21In minder dan drie seconden 100 km/h

Mijn rit met de Nissan GT-R van Arnhem naar het Duitse circuit Nürburgring verliep wisselend. Ik heb genoten van zijn vermogen en snelheid op de autobahn, maar ook van zijn luxe en comfort in de file. Het allerfijnst voelt de GT-R zich op de bochtige provinciewegen rondom de Nürburgring. Het is heerlijk om al bij lage toerentallen lekker veel kracht te voelen, bochten strak te nemen en voorgangers even makkelijk, snel en veilig in te kunnen halen. Het circuit hebben we gezien, maar helaas alleen vanachter een hek. En juist daar denk ik dat de GT-R het allerbeste tot zijn recht komt.

nissan-gt-r-driving-dutchman_17

De nieuwe Nissan GT-R is nog steeds een volbloed racewagen waar je mee de weg op mag. Door her en der punten op de i te zetten, heeft Nissan de auto geschikter gemaakt voor een grotere doelgroep. De motor is krachtiger en soepeler geworden en binnenin de auto hoor je veel minder rijgeluiden. Hierdoor is het rijplezier in de GT-R over de hele linie uiteindelijk toch een stuk gaver geworden. Helemaal omdat je in minder dan drie seconden en sneller dan een Tesla Model S P 90 D Ludicrous 100 kilometer per uur rijdt, waanzinnig!

Informatie

Merk: Nissan
Model: GT-R
Prijs: vanaf € 161.900,-
Motor: 3.799 cc, V6, 570 pk
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: 6 v., automaat met dubbele koppeling
Topsnelheid: 315 km/h
0 tot 100 km/h: < 2,7 seconden
Gewicht: 1.752 kg
Opgegeven gemiddeld verbruik: 11,8 l/100km
CO2-uitstoot: 275 g/km
Aantal zitplaatsen: 4, maar achterin wil je niet zitten

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: