Nissan heeft de populaire maar gedateerde Micra compleet vernieuwd en lijkt in geen enkel opzicht meer op zijn voorganger. Oordeel zelf over zijn uiterlijk en innerlijk aan de hand van de foto’s en ik zal proberen uit te leggen waarom je voor de nieuwe Nissan Micra zou kunnen kiezen.

Ultramodern design

Nissan wil met het nieuwe ultramoderne, futuristische en gewaagde design van de Micra jonge mannen, vrouwen en stellen waarvan de kinderen het huis uit zijn bereiken. Behalve zijn nieuwe uiterlijk en innerlijk, zijn z’n afmetingen de belangrijkste vernieuwing. De Micra is namelijk langer, breder en lager geworden. Hierdoor is flink meer ruimte aan boord ontstaan, ook kleine gezinnen passen er prima in. De beenruimte achterin is acceptabel, de hoofdruimte voor en achter zelfs riant.   

Het interieur van de Micra is eenvoudig, rustgevend en modern. Er zijn weinig kitscherige bedieningsknoppen, de materialen voelen zacht aan en het geheel geeft de Micra een mooie premium uitstraling. Om het donkere interieur wat op te pimpen, heeft Nissan wat leuke gadgets waar ik later op terug kom. De stoelen hebben ook de nodige aandacht van de ontwerpers gekregen. Ze zitten erg fijn, mede doordat ze een langer dan gemiddelde zitting hebben, waardoor mijn benen goed ondersteund en niet moe worden.

Personaliseer je Micra

Autokopers in het B-segment willen zichzelf volgens Nissan onderscheiden met hun auto. Voor deze mensen heeft Nissan een uitgebreid personalisatieprogramma voor de nieuwe Micra. Voor het exterieur zijn verschillende kleuren buitenspiegelkappen, sierlijsten op bumpers en portieren, grotere wielen en zeven verschillende stickerdesigns voor motorkap, dak en zijkant. Er is ook een personalisatiepakket voor de binnenkant waarmee je de stoelkussens, armsteun in het portier, de kniesteun en het instrumentenpaneel drie andere kleuren kunt geven.  

Nissan heeft de Micra rijhulpsystemen gegeven die je normaal gesproken in de meeste gevallen alleen maar in duurdere auto’s tegenkomt. Al deze systemen helpen de bestuurder om zo veilig en comfortabel van A naar B te komen. Ze helpen de auto bij het sturen, remmen en op de juiste baan te houden. Samen maken ze van de Micra een scherp sturende auto die uitnodigt tot sportief rijgedrag. Ik heb dit uit kunnen proberen rondom de Kroatische hoofdstad Dubrovnik waar ik met veel plezier de talloze heuvels en (haarspeld)bochten met de Micra genomen heb. 

Benzine en diesel, geen automaat

De Nissan Micra is er met een 900 cc benzinemotor met 90 pk, 1-liter benzinemotor met 73 pk of een 1.5-liter diesel met 90 pk. Ik reed met de 90 pk benzinemotor en die reageert fel op het gaspedaal, af en toe zelfs iets te fel waardoor je tijdens en rondom het schakelen je best moet doen om lekker soepel te rijden. Vooralsnog is er alleen een soepel schakelende vijfversnellingsbak. Een zelf schakelende Micra komt er aan, maar daar moet je nog even tot rond medio 2018 op wachten.

Nissan richt zich met de Micra vooral op jonge mannen en vrouwen, jonge stellen zonder kinderen en stellen van wie de kinderen inmiddels het ouderlijk huis hebben verlaten. Met het moderne opvallende design zal de Micra deze doelgroep zeker aanspreken. En vanwege het positieve imago die de Micra sinds 1983 heeft opgebouwd, maakt de auto een goede kans om te slagen op de Europese markt.

Informatie

Merk: Nissan
Model: Micra
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 898 cc driecilinder
Vermogen: 90 pk
Koppel: 140 Nm
Acceleratie tot 100 km/u: 12,1 seconden
Topsnelheid: 175 km/u
Versnellingsbak: handgeschakelde vijfversnellingsbak
Gewicht: 1.082 kg
Prijs vanaf: 15.190 euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: