De niet alledaagse Nissan Pulsar is er in een aantal verschillende uitvoeringen, waarvan ik er twee bekeken heb: de DIG-T 115 en de DIG-T 190 GT. Maar welke van deze twee is uiteindelijk de fijnste wagen?

Nissan Pulsar 1.2 Driving-DutchmanQua uiterlijk, zowel binnen als buiten, verschillen de 115 (pk) en de 190 (pk) uitvoeringen nauwelijks van elkaar. Goed, de GT heeft wat grotere wielen, maar verder zijn het nagenoeg dezelfde auto’s. Beiden bieden ook dezelfde comfortabele en luxueuze stille rijbeleving.

De vering van beide exemplaren is wel iets stugger de meeste andere auto’s in het populaire C-segment, waarbij de GT met zijn grotere wielen en lagere en dus stuggere banden nog een klein schepje bovenop doet. Waar de 115 zich prima staande houdt op allerlei typen wegdek, ga je hierdoor met de 190 toch al snel op zoek naar een wat meer vlakkere ondergrond.

Nissan Pulsar vol Driving-DutchmanDegelijke wegligging en lekker veel power

De besturing is in beide wagens direct en geeft een goed en veilig wegcontactgevoel. Hierdoor krijg je het idee dat je in een groter segment rijdt en dat is een pluspunt. Hoewel de Pulsar met 115 pk nauwelijks onderdoet voor de GT, is deze laatste toch duidelijk de sportiefste en biedt een fijn ‘GTI-gevoel’.

De DIG-T 115 pk 1.2-liter motor is al een fijne en pittige motor en heeft geen moeite om de 1.165 kilo wegende Pulsar van zijn plek te krijgen. Al kun je als je een voorganger in wilt halen wel beter even terugschakelen om wat meer power te krijgen. De 1.6-liter in de GT met 190 pk maalt daarentegen niet om een versnelling hoger of lager. Vanaf 1.200 toeren pakt het blok lekker op en voel je een fijne acceleratie.     

Nissan Pulsar interieur Driving-DutchmanGT geeft een lekker b(r)ommetje

Zoals gezegd zijn de Pulsar’s binnenin opmerkelijk stil. De motor van de 1.2 hoor je nauwelijks, waarbij die van de GT iets luidruchtiger is, vooral als je het gaspedaal wat dieper intrapt. De brom die het blok daarbij produceert klinkt sportief en je hoort dat de motor lekker sterk is. Het vergt dan ook wel wat zelfcontrole je niet continue te laten verleiden tot sportief rijgedrag, want daar leent de GT zich namelijk graag voor. Klein nadeeltje van deze uitvoering is een lichte motorresonantie in het gaspedaal, dat voelbaar is rond de 1.800 toeren bij constante snelheid.    

Binnenin de Pulsar’s is het verder prima toeven. De stoelen zitten goed en er is zowel voor- als achterin lekker veel ruimte voor lijf en bagage. Ook als je langer bent dan de gemiddelde mens hoef je je niet snel claustrofobisch te voelen. De kwaliteit van de interieurdelen is goed en alles ziet er mooi uit. Daar is voldoende aandacht aan besteed door de Nissan engineers.

Nissan Pulsar GT achter Driving-DutchmanDIG-T 1.2 of 1.6 GT?

Deze vraag kan ik voor mij zelf eenvoudig beantwoorden: ik kies de GT. Niet omdat de 115 pk niet goed of niet leuk is, integendeel, maar de GT is wat mij betreft een heerlijke auto met sportieve aspiraties. Je kunt er zowel rustig als snel mee rijden, in beide gevallen functioneert hij prima. Maar ook de 115 pk uitvoering is een prima wagen. Kortom, beide Nissan Pulsar modellen zijn volwassen auto’s met goede prestaties en geven mij een veilig en zeer degelijk gevoel. 

De Nissan Pulsar DIG-T 115 en DIG-T 190 GT zijn verder geen alledaagse en daardoor vrij opvallende verschijningen. Ze zien er misschien op het eerste gezicht niet zo uit, maar vooral de GT met zijn sportieve accenten is zondermeer een wolf in schaapskleren. Met 190 pk op 1.270 kilo en een sprint van 7,7 seconden naar 100 kilometer per uur, laat hij menig wagen zijn kont zien. Je bent dus gewaarschuwd!

Nissan Pulsar voorkant Driving-DutchmanPlus
+ Voelt groter aan dan hij is
+ Besturing
+ Wegligging

Min
– Stugge vering op hobbels
– Motorresonantie GT rond 1.800 toeren

Nissan Pulsar GT voorkant Driving-DutchmanInformatie

Merk: Nissan
Model: Pulsar
Type: DIG-T 115 Visia
Prijs vanaf: € 20.240,-
Prijs testauto: € 26.440,-
Gewicht: 1.165 kilo
Motor: 4-cilinder lijn
Versnellingsbak: 6 v., handgeschakeld
Brandstof: Benzine
Opgegeven gem. verbruik: 5,0 l/100km
CO2-uitstoot: 117 g/km
Energielabel: C
Garantietermijn: 3 jaar, 100.000 km
Euro NCAP sterren: niet getest
Topsnelheid: 190 km/h
Carrosserie: 5-deurs, hatchback
Aantal zitplaatsen: 5
Laadvolume: 385-1.395 liter
Laadvermogen: 585 kilo
Onderhoudsbeurt: 20.000 km / 2 jaar
Merk: Nissan
Model: Pulsar
Type: DIG-T 190 GT
Prijs vanaf: € 29.590,-
Prijs testauto: € 29.590,-
Gewicht: 1.270 kilo
Motor: 4-cilinder lijn
Versnellingsbak: 6 v., handgeschakeld
Brandstof: Benzine
Opgegeven gem. verbruik: 5,9 l/100km
CO2-uitstoot: 138 g/km
Energielabel: D
Garantietermijn: 3 jaar, 100.000 km
Euro NCAP sterren: niet getest
Topsnelheid: 217 km/h
Carrosserie: 5-deurs, hatchback
Aantal zitplaatsen: 5
Laadvolume: 385-1.395 liter
Laadvermogen: 585 kilo
Onderhoudsbeurt: 20.000 km / 2 jaar

 

Nissan Pulsar cockpit Driving-Dutchman

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

1 reactie

  1. Sjeik El i-dtec op

    De GT, daar gaat mijn aandacht naar uit.
    De motorresonantie die bij 1800 tpm voelbaar is in het gaspedaal is wel frapant.
    Het kan zijn dat niet iedere GT daar last van heeft.

    Verder valt mij het wagengewicht van 1270 kilo op, dat is best licht.
    De prijs van net geen €30.000,– is wel opvallend. Een paar duizend euro minder, zeg maar een GT voor €27595,– incl kosten rijklaarmaken lijkt mij een veel scherpere optie voor Nissan om meer GT’s te kunnen verkopen.

    De topsnelheid vind ik mager voor een auto met 190pk. Mijn auto met 150pk heeft ook een topsnelheid van 217 km/h.
    Maar met de GT hoef je geen zorgen te hebben te worden afgetroeft door een Volvo V40 D4.

Laat een reactie na: