Nissan presenteerde tijdens het tweede Futures evenement in Barcelona de toekomst van autonoom rijden, waarbij de Japanse autofabrikant streeft naar nul dodelijke verkeersongevallen. Nederlander Maarten Sierhuis is directeur van het Nissan Research Center in de Amerikaanse technologieregio Silicon Valley en informeerde mij de laatste stand van zaken en de toekomst op het gebied van autonoom rijden.  

Bekijk de indrukwekkende video hoe de Nissan van de toekomst er uit ziet

De definitie van autonoom is volgens Sierhuis complex. “De vraag is wat verstandig is om uit handen te geven en wat je de technologie laat doen. Voorop staat dat je altijd moet blijven opletten. Iedere autofabrikant heeft hier zijn eigen visie op. Voor Nissan staat veiligheid voorop, wij streven naar nul verkeersdoden.”      

Systeem en bestuurder moeten verbonden zijn

“De laatste tweeënhalf jaar zijn we hard bezig met de ontwikkeling van autonoom rijden in de ‘urban environments’, gebieden waar je terecht komt zodra je de snelweg verlaat”, zegt Sierhuis. “Daar lopen mensen, heb je fietsers, verkeerslichten en rotondes. Er is veel interactie tussen mens en verkeer en dat is nogal wat anders dan op de snelweg rijden. Veiligheid is de reden om deze technologie naar de markt te brengen.”

dr-maarten-sierhuis-nissan-driving-dutchmanNissan introduceerde in juli 2016 de nieuwe Serena MPV met ProPilot autonome aandrijftechnologie voor de snelweg. De beeldverwerkingstechnologie in de auto begrijpt weg- en verkeerssituaties en voert nauwkeurige stuuracties uit om de auto zo natuurlijk mogelijk te laten rijden. Het systeem kan zelf sturen, accelereren en remmen en assisteert de bestuurder op drukke wegen en tijdens lange ritten.

Auto wordt mensachtig

Nissan noemt het ProPilot systeem ‘hands free, but eyes on’. “De bestuurder moet met het systeem verbonden zijn, opletten en het op ieder moment en onder alle omstandigheden over kunnen nemen”, aldus Sierhuis. “Om een zo optimaal mogelijk systeem te ontwikkelen, moet het kunnen interacteren met zijn eigen omgeving én de bestuurder. Autonome systemen worden steeds intelligenter.”

“Een intelligent systeem ontwikkel je in stappen en kun je indelen in niveaus”, vervolgt Sierhuis. “Eerst moet je zorgen dat het systeem altijd veilig is. Maar als je veilig bent, ben je vervelend of irritant. Dan heb je dus een irritant systeem dat bijvoorbeeld 25 kilometer per uur rijdt waar je 80 kan of zelfs moet. Je moet het systeem dus acceptabel maken.”

nissan-ids-concept-driving-dutchman

Het volgende niveau is volgens Sierhuis een mensachtig systeem. “De auto rijdt zoals mensen rijden. En het hoogste niveau is een sociaal acceptabel systeem, dan rijdt het systeem zoals men het accepteert. Dat is in ieder werelddeel, in ieder land, iedere regio en in iedere stad anders en de auto kan zich daaraan aanpassen. De oplossing is om de kunstmatige intelligentie zo te bouwen dat de auto beter rijdt dan een mens.” Sierhuis noemt als voorbeeld de snelweg. “Het is menselijk om op een driebaansnelweg in één ruk van de rechterbaan naar de derde baan te sturen, maar sociaal acceptabel is het niet. En in Nederland mag je bijvoorbeeld niet op de linkerbaan blijven rijden, terwijl dat in Amerika acceptabel is. De auto moet beter gaan rijden dan de beste autorijder die er is.”

Toekomst autonome voertuigen vormgeven

Om de financiële en sociale impact van autonoom rijdende auto’s in Europa te meten, heeft Nissan in zes Europese landen een onafhankelijk onderzoek uit laten voeren. De uitslag van het onderzoek heeft de titel ‘Freeing the Road: Shaping the future for automonous vehicles’. Het eindrapport analyseert de sociale en economische kansen die autonome technologieën creëren.

Volgens het rapport zal de Europese economie door autonome voertuigen jaarlijks met 0,15 procent groeien. Mensen denken dat zelfrijdende auto’s voor meer vrijheid gaan zorgen, de veiligheid vergroten en hun gezondheid en comfort gaan verbeteren. Maar zoals bij de implementatie van de meeste nieuwe technologieën, ontstaat er ook onzekerheid. De helft van de respondenten is bang dat de technologie het niet doet. Veertig procent wil zijn controle over een voertuig niet uit handen geven en dertig procent vreest dat mensen zoals taxichauffeurs hun baan kwijt zullen raken.

nissan-autonoom-rijden-driving-dutchmanMeer vrijheid en veiligheid

De ondervraagden zien zelfrijdende auto’s vooral als toegevoegde waarde voor de vrijheid van gehandicapten, ouderen en blinden en slechtzienden. Door het groeiend aantal ouderen stijgt de angst dat steeds meer mensen in een sociaal isolement terechtkomen. Zelfrijdende auto’s kunnen hier een oplossing voor zijn door mobiliteit beschikbaar te maken. Autonome auto’s verbeteren ook onze gezondheid omdat er minder ongelukken gebeuren en minder stress is omdat we meer tijd overhouden om andere dingen te doen.

Veiligheid staat altijd voorop en meer dan 50 procent van de ondervraagden denkt dat autonome auto’s voor minder ongelukken als gevolg van menselijke fouten leiden. Iets meer dan 40 procent denkt dat het aantal onveilige en dronken bestuurders op de weg af zal nemen. Eten, drinken, het navigatiesysteem of het entertainmentsysteem bedienen zijn afleidingen tijdens het rijden en zorgen ook voor ongelukken. Het is dan ook niet vreemd dat meer dan helft van alle ondervraagden vind dat autonome auto’s het mogelijk maken om tijdens het rijden andere dingen te doen en voor een betere tijdsindeling zorgen.

 

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: