Groot, ruim, degelijk, mooi, kwaliteit en prijscompetitief zijn de woorden die wat mij betreft de Nissan X-TRAIL met 1.6-liter benzinemotor beschrijven. En dat voor een prijs vanaf 28.250 euro. Probeer daar maar eens een concurrent bij te vinden.  

Nissan X-TRAIL 1.6 benzine_2Sinds de komst van de nieuwe Nissan Qashqai, is deze er niet meer met een derde zitrij. Nissan heeft daarvoor in de plaats sinds juli 2014 de nieuwe X-TRAIL  neergezet. Want daar kan, zij het optioneel, wel een extra rij stoelen ingezet worden.

Dat zal wel wat wegen

Bij het zien van de X-TRAIL rijst bij mij en de meeste geïnteresseerde particuliere kopers de vraag: “Wat weegt ie”? Want de auto is geen kleintje. Het antwoord zal je verbazen, want deze kleine reus en ruimtemonster weegt ‘slechts’ 1.400 kilo. En je kunt er met deze motorisering ook nog eens tot 1.800 kilo mee trekken.

Nissan X-TRAIL 1.6 benzine_5Oké, genoeg veren. De 1.6-liter motor maakt van de X-TRAIL geen racer, maar het blok is wel sterk en soepel genoeg om lekker van je plek te komen. In het begin moet je even wennen aan de schakelmomenten en boven de 2.200 toeren reageert de auto wat nerveus op het gaspedaal. De remedie: eerder opschakelen en onder die 2.200 toeren blijven dus. De versnellingsbak schakelt licht, waarbij je wel zachtjes de versnellingspook hoort als je die beweegt. De snelweg is de plek waar deze grote crossover zich het meest op zijn gemak voelt.

Ruimtemonster

Voor- en achterin de Nissan X-TRAIL geniet je van een zee aan ruimte. De stoelen met lederen bekleding zijn geen hoogstandjes, maar zitten vele kilometers comfortabel. Voor kleinere bestuurders die dichtbij het stuur zitten, is het wel jammer dat de armsteun in het middenconsole niet in lengterichting verstelbaar is. De voorstoelen zijn wel op alle manieren eenvoudig en goed instelbaar zodat de lekkerste zitpositie altijd snel gevonden wordt. Nissan X-TRAIL 1.6 benzine_7Passagiers achterin zitten aan alle kanten riant. Dat wordt wel wat minder als je de derde zitrij, waar alleen de allerkleinsten gebruik van kunnen maken, erbij kiest. Maar dan nog hebben de passagiers op de tweede zitrij het niet heel slecht. En er blijft met die extra stoelen zelfs nog een beetje kofferruimte over. De lange latten en andere bagage kunnen echter ook het dak op.

Samenvatting

De Nissan X-TRAIL DIG-T 1.6 163 is een stoere verschijning met veel ruimte aan boord voor een zeer acceptabele prijs. De kwaliteit van Nissan is al wat jaartjes bewezen, je hoeft dus niet bang te zijn dat je snel met dure mankementen geconfronteerd wordt.  De 1.800 kilo trekkracht maakt de X-TRAIL daarnaast geschikt voor het trekken van flinke caravans, paardentrailers of andere vrachten.

Nissan X-TRAIL 1.6 benzine_3Het is jammer dat er op dit moment nog geen automatische versnellingsbak op de benzine-uitvoering leverbaar is. Hiervoor en voor vier aangedreven wielen moet je een paar flapjes meer uit je beurs halen. Want deze zaken zijn vooralsnog alleen op de diesel verkrijgbaar. Maar verder is de Nissan X-TRAIL wat mij betreft een heel fijn vervoermiddel waar ik mezelf wel een paar jaartjes in zie rijden.

Plus
+ Prijs
+ Ruimte
+ Uitstraling

Min
– Geen automaat leverbaar
– Geen vierwielaandrijving leverbaar
– Reageert fel op gaspedaal boven 2.200 tpm

Nissan X-TRAIL 1.6 benzine_6Informatie
Merk: Nissan
Model: B-klasse
Type: X-TRAIL DIG-T 163 TEKNA 
Prijs vanaf: € 28.250,-
Prijs testauto: € 36.590
Motor: viercilinder, 163 pk
Versnellingsbak: 6 v, handgeschakeld
Brandstof: Diesel
Opgegeven verbruik: 7,9 l/100km
CO2-uitstoot: 145 g/km
Energielabel: D
Garantietermijn: 3 jaar, 100.000 km
Euro NCAP sterren: 5 Topsnelheid: 200 km/h
Carrosserie: 5-deurs, suv/crossover
Aantal zitplaatsen: 5/7 Laadvolume: 550/1.982 liter
Laadvermogen: 645 kilo
Onderhoudsbeurt: 15.000 km / 1 jaar
Distributieriem vernieuwen: nvt, distributieketting 

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: