SUV’s mogen weer, althans de X-TRAIL 1.6 dCi Tekna 4WD. Waarom? Omdat dit geen proletenbak of aso-kar is. In de gedecideerde X-TRAIL kun je zonder gêne bij je opdrachtgevers, familie, supermarkt  en je buren voor komen rijden, zonder dat mensen verkeerde dingen over je gaan denken. 

Nissan noemt de X-TRAIL zelf een crossover. Dat mag, maar ik positioneer de auto hierbij als SUV. Want het is een grote en opvallende, maar toch introverte auto. Eentje waarin je je niet hoeft te schamen voor je luxe. Nissan doet met de X-Trail bijna hetzelfde wat Subaru met de Forester doet. Een robuuste SUV neerzetten met veel ruimte, luxe en comfort. Maar waar Subaru qua vormgeving en design zowel binnen als buiten de auto redelijk traditioneel blijft, is in en om de Nissan alles modern.

Nissan-XTrail-DrivingDutchman-achterzijdeWat mooi!

Mijn eerste reactie, en die van de mensen die ik de auto heb laten zien, is: “Wat een mooie auto.” De lijnen, zijn formaat, maar ook de donkergroene metallic lak maken de X-TRAIL helemaal af. Het is eigenlijk de grote broer van de Qashqai die er ook al niet uitziet als een cross-over in het C-segment, maar meer als een redelijke SUV. Hoewel, SUV?

Eigenlijk is de X-TRAIL met zijn grote hoeveelheid ruimte en opbergmogelijkheden een MPV met sportieve- en terreinaspiraties. En met de neerklapbare derde zitrij (die binnen 10 seconden klaar is voor gebruik) kunnen de twee allerkleinsten ook mee. En dan blijft er nog genoeg beenruimte over voor vijf volwassenen.

Nissan-XTrail-DrivingDutchman-dashboardPremium

Ook binnenin ziet de auto er mooi, naar mijn mening, zelfs premium uit. De cockpit met tellers en meters is mooi en helder verlicht. Het entertainmentsysteem heeft een mooi, niet al te groot, duidelijk scherm waarop de informatie ook in direct zonlicht goed zichtbaar is. De stoelen zijn comfortabel en bieden goede steun.

De beschikbare hoofd- en beenruimte in de X-TRAIL is riant. Door mijn zithouding en positie achter het stuur voel ik me snel thuis en op mijn gemak in de auto. De hoge zitpositie en het goede zicht naar buiten zorgt voor een goed overzicht over wat er om mij heen gebeurt.

Nissan-XTrail-DrivingDutchman-cockpitKlein, maar fijn

In de Nissan X-TRAIL hoef je je met zijn 1.6-liter dieselmotor geen zorgen te maken dat je als milieuvervuiler gezien wordt. Het motortje (en dat is niet denigrerend, maar zo geschreven omdat het een relatief klein blok voor een dergelijk grote auto is) voldoet prima in de 1.555 kilo wegende semi-terreinwagen.

Het blok doet niet onder voor de tweeliters van Mazda en Subaru, is stil en heeft voldoende kracht om lekker te kunnen rijden. De Nissan is door de 1.6 niet de snelste van de drie, maar volgens de New European Driving Cycle gemiddeld wel de zuinigste en schoonste. Medio 2015 komt er voor de X-TRAIL ook een benzineversie beschikbaar. De prijs hiervan is nog niet bekend.

Nissan-XTrail-DrivingDutchman-motorSchakelen is zo 2014

Persoonlijk zou ik wel wat meer geld uitgeven een automatische versnellingsbak. Schakelen in een SUV is namelijk zó 2014. De handbak schakelt overigens prima en valt met klikjes als een schakelaar mooi in de versnellingen.

Zijn relatief hoge gewicht van bijna 1.600 kilo heeft de X-TRAIL te danken aan zijn vierwielaandrijving. Ik ben niet met de auto door het terrein gereden, maar het 4WD-systeem is rechtstreeks overgenomen uit de vorige X-TRAIL. En uit ervaring weet ik dat dat een zeer goed systeem is.

Nissan-XTrail-DrivingDutchman-achterinLekker onderstel

Het onderstel van de X-TRAIL is een pareltje. Tijdens het rijden kreeg ik meer het gevoel in een sedan in het D-segment te zitten. De vering en demping zijn soepel, zonder dat de auto snel gaat hellen in bochten. De besturing voelt redelijk licht en soepel aan. Je merkt niet dat je in een grote auto zit. Je krijgt niet veel, maar voldoende feedback over wat er op de weg onder je gebeurt.

De draaicirkel vind ik wat een de ruime kant. Het is niet dat je drie keer hoeft te steken als je van de A9 de A2 richting Utrecht opdraait, maar als je een keer moet keren valt het wel direct op ten opzichte van de andere SUV’s waarmee ik gereden heb. Maar goed, een keertje extra steken meer of minder maakt de X-TRAIL er niet minder om.

Nissan-XTrail-DrivingDutchman-panoramadakConclusie

Tijdens mijn eerste kennismaking met de Nissan X-TRAIL, schrok ik een beetje van de prijs. Maar nu ik langer met de auto gereden heb en de auto beter heb leren kennen, heb ik mijn mening hierover bijgesteld. De Nissan X-TRAIL is een auto die je waar voor je geld biedt. Als je ruimte, luxe, kwaliteit en comfort voor een competitieve prijs zoekt kun je deze auto op je bucketlist zetten en de Nissan dealer met een bezoek vereren. Je zult verrast zijn over de prijs van de (standaard) luxe.

De Nissan X-TRAIL is er vanaf 37.600 euro inclusief btw en bpm nu alleen nog in diesel. Als straks de benzineversie er is, is het in Nederland een nog interessantere auto voor particulieren. SUV rijden kan en mag weer.

Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.

Nissan-XTrail-Driving-Dutchman-FacebookTechnische gegevens

Brandstof: diesel
Cilinderinhoud: 1.598 cc
Cilinders/kleppen: 4/16
Vermogen: 130 pk
Koppel: 320 Nm
Acceleratie 0-100 km/h: 11 sec.
Topsnelheid: 186 km/h
Versnellingsbak: 6 v., handgeschakeld
Gem. opgegeven verbruik: 5,3 l/100 km
Gewicht: 1.555 kg
Prijs: vanaf: € 37.600

Plus
+ Uitstraling
+ Standaarduitvoering
+ Ruimte
+ Waar voor je geld

Min
– Sprietantenne
–  Draaicirkel

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: