Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Onthaasten in de Land Rover Range Rover Evoque diesel

    Auto 09-12-2015Geen reacties

    Heb je een goed inkomen, maar kan of wil je geen ton aan een auto uitgeven en toch stijlvol, ruim en hoog wil rijden? Dan is voor net geen 45 duizend euro inclusief btw en bpm de handgeschakelde Land Rover Range Rover Evoque eD4 150 pk 2WD diesel wel iets voor jou.

    En ik zal proberen uit te leggen waarom. ‘Onthaasten’ is het overheersende gevoel dat ik van de Evoque krijg. Een snel ritje naar een afspraak werd eerder vertrekken en een omweg maken. De auto weer bij de importeur inleveren leverde mij een ‘he wat jammer gevoel’ op. Zelfs zonder automatische versnellingsbak (zie verderop in dit artikel).

    Onthaasten met de Land Rover Range Rover Evoque dieselPremium plus

    De door Land Rover zogenoemde Ingenium dieselmotor is de eerste door Land Rover zelf ontwikkelde dieselmotor. Er is genoeg trekkracht aanwezig om, eenmaal op gang, lekker soepel te rijden. Meer kracht dan er in deze motor zit heb je voor normaal gebruik echt niet nodig. Ik zou echter voor deze auto wel kiezen voor de uitvoering met de automatische versnellingsbak. Ten eerste hoort dat nou eenmaal bij Range Rover, maar daarnaast heeft de handgeschakelde versie een nogal gevoelige gaspedaalreactie en een koppeling die bruusk aangrijpt. Dit maakt de Evoque een beetje nerveus op lage snelheden. Met die automaat krijg je trouwens automatisch vierwielaandrijving en begint de instapprijs bij bijna 53 duizend euro.

    Hoewel hij bij zijn grote Sport-broer qua maatvoering volledig in het niet valt –de Evoque lijkt wel een mini-autootje naast de Range Rover Sport- mag de Evoque zich een echte Range Rover noemen. Bijna alles in en om de auto oogt premium, bijna alles… Ik reed in het ‘instapmodel’ en dat ervaar je al binnen enkele kilometers. Het entertainmentdisplay bijvoorbeeld ziet er wat gewoontjes uit en de geluidskwaliteit kan ook beter. Ook zijn de raamschakelaars wat plastic fantastic. Verder ziet alles er prima uit en voelt het allemaal goed aan. En niet getreurd, als je meer premium wilt, dan kan dat natuurlijk. Maar daarvoor moet je uiteraard wel dieper in de buidel tasten.

    Onthaasten met de Land Rover Range Rover Evoque dieselStug maar niet hard

    Zitten doen je in de Evoque op alle plaatsen prima. De elektrisch verstelbare voorstoelen met lederen bekleding zijn in iedere gewenste positie in te stellen. De zetels zitten zacht, maar zijn toch stevig en bieden op alle nodige plekken van je lichaam goede steun. Uitkijkend op de mooie cockpit in het strakke dashboard geeft je ook in de Evoque het idee in een knappe en tot de verbeelding sprekende auto te rijden. Je zit ruim, krijgt het gevoel dat je in een relatief grote –zeker geen kleine- auto zit en je hebt een zee aan opbergruimte tot je beschikking.

    De demping van het onderstel mag wat mij betreft in deze auto wel een beetje soepeler. Deze is vrij stug, wat op oneffen wegen gelijk opvalt, maar zonder dat het irritant wordt. De stoelen vangen de trillingen goed op en vergeven de Evoque dit kleine minpuntje. Op lage snelheden voelt de besturing zwaarder aan dan in de meeste andere moderne auto’s. Natuurlijk is de besturing nog steeds prima te doen, en je krijgt er goede feedback vanaf de weg door. Hierdoor neemt mijn vertrouwen in een auto toe.

    Onthaasten met de Land Rover Range Rover Evoque dieselOver het uiterlijk van een auto valt niet te discussiëren. De een vindt de Evoque mooi, de ander noemt het een ‘vrouwen Range Rover’. In alle eerlijkheid, ook ik rijd het liefst in een Land Rover Range Rover Discovery Sport. Maar desondanks ik heb me in de witte Evoque geen moment minder mannelijk gevoeld dan ik denk dat ik ben. Maar gezien de reacties die ik op de Evoque kreeg, valt hij ook prima in de smaak bij vrouwen. En hij is door zijn afmetingen wat makkelijk kwijt te raken in de PC Hooftstraten van Nederland.

    Conclusie

    Tussen de 45 en 53 duizend euro is er een boel lekkers te koop in autoland. De Land Rover Range Rover Evoque onderscheidt zich vooral met zijn stoere, chique en ‘dure’ imago. Ik benadruk dat ik een paar duizend euro meer zou uitgeven voor de automaat (met standaard 4WD).

    Onthaasten met de Land Rover Range Rover Evoque dieselDe Land Rover Range Rover Evoque eD4 150 pk 2WD diesel is een degelijke, ruime en comfortabele auto waarmee ik graag een rondje extra om ging en heerlijk kon onthaasten. De ontspanning die ik in de Evoque vond in combinatie met zijn stoere en robuuste imago zouden voor mij de belangrijkste redenen zijn om er één aan te schaffen.

    Technische gegevens
    Brandstof: Diesel
    Cilinderinhoud: 1.999 cc
    Vermogen:  150 pk
    Koppel: 380 Nm
    Topsnelheid: 182 km/h
    Versnellingsbak: 6 versnellingen, handgeschakeld
    Gewicht: 1.543 kg
    Prijs: 44.490,- euro

    Onthaasten met de Land Rover Range Rover Evoque dieselPlus
    + Bereikbare Range Rover
    + Imago
    + Onthaastend
    + Robuust

    Min
    – Handbak
    – Eenvoudig interieur
    – Stug onderstel

    Onthaasten met de Land Rover Range Rover Evoque diesel

    [grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleMINI Cooper D Clubman heeft WOW-factor!
    Next Article Renault Twingo TCe 90; een handige rakker!

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?