Het was voor mij de eerste keer en dat is altijd spannend. Je weet niet wat er gebeurt of hoe je zelf moet handelen, maar de Kia Soul EV is lief voor me geweest. En hierdoor viel het best mee en was het bijna niet meer eng, die eerste keer rijden in een volledig elektrische auto.

Na meerdere malen gereden te hebben in allerlei hybride voertuigen, werd het langzamerhand toch echt tijd te ervaren hoe een volledig elektrische auto het doet. Kloppen alle clichés die voor- een tegenstanders roepen over EV’s? Om dat uit te vinden ging ik een kleine week met de Soul EV op stap.
So far so good

De Kia Soul heeft een bijzonder sympathiek uiterlijk. Waar andere crossovers vaak stoer en strak, en daardoor wat bozig zijn, kijkt het vriendelijke neusje van de Soul je lachend aan. Vrolijke two-tone kleuren, een omlaag lopende daklijn die een knipoog richting de coupe vormt en een speelse achterkant, als je de Soul ziet wordt zelfs een regenachtige dag een beetje vrolijker.

Ook binnenin is de Soul zeer prettig. Een fijn interieur met mooie materialen en voor het formaat van de auto genoeg ruimte, resultaat van zijn vierkante vorm. Alleen de kofferbak is wat aan de kleine kant. Je zit redelijk hoog, maar hebt daardoor volop uitzicht rondom. De stoelen zitten zeer comfortabel en alle apparatuur zit op een logische plek en werkt intuïtief. So far so good!
In één streep

Het bijzondere van deze Soul is natuurlijk het feit dat hij volledig elektrisch is. Geen hybride, geen range-extender, maar alleen een accupakket met een capaciteit van 27 kWh en een elektromotor. Hiermee zou je volgens de officiële testcyclus 212 kilometer moeten kunnen rijden, maar in de praktijk ligt dit wel wat anders waarover zo meer. De accu’s zijn via een stopcontact of simpele laadpaal in zes tot zeven uur op te laden. Sneller is natuurlijk de Chedemo-snellader die de auto in een half uurtje oplaad tot 80 procent.

De elektromotor levert 110 pk en een lekker dik koppel van 285 Nm, dat al vanaf stilstand beschikbaar is. Het is een zeer bijzondere ervaring om gas -nou ja gas, meer stroom- te geven en de auto in één lineaire versnelling te voelen optrekken. Geen dipjes, geen schakelmomenten, gewoon in één streep naar de horizon. En dat zonder welk geluid dan ook, geholpen door het feit dat de Soul van zichzelf al een zeer stille auto is.
De problemen van EV’s

Het grootste kritiekpunt op elektrische auto´s is de beperkte actieradius, waar ook de Soul EV last van heeft. Een theoretische bereik van 212 kilometer is leuk, maar er zijn tal van factoren die hier de kilometers van afvreten. Sneller rijden dan 100 kilometer per uur, de airconditioning aan, lage buitentemperatuur en de mate van acceleratie. Allemaal elementen die er voor zorgden dat tijdens mijn testperiode (met temperaturen rond het vriespunt) het bereik eerder rond de 120 kilometer lag.

En omdat je liever niet met een lege accu stil komt te staan en de Soul rond de 25 procent procent bereik waarschuwingen geeft, kun je in feite maar 80 kilometer ontspannen rijden voordat je een paal moet zoeken. Hierbij kan alleen een snellaadpunt ervoor zorgen dat je binnen afzienbare tijd je weg kan vervolgen. Deze quickchargers laden echter de accu maar tot 84 procent op, waarmee je bereik weer nog een stukje lager wordt. Rijd je iedere dag korte stukjes, waarbij je altijd in de buurt bent van opladers, dan werkt de Soul EV prima. Maar rijd je vaak langere afstanden, dan moet je goed plannen, zowel in tijd als in route, en het niet erg vinden af en toe een tijdje stil te staan.
Een ander lastig punt van elektrische auto’s is het gewicht van het accupakket. De Soul EV weegt 1.465 kilogram, wat aan de stevige kant is voor een auto van dit formaat. In de bochten voel je deze kilo’s wel degelijk, waardoor de Kia geen snel bochtenmonster is. Maar door een zeer goed afgestelde vering, die zorgt voor een comfortabele rijervaring, is dit verder nauwelijks een probleem.

Conclusie

Rijden in de Kia Soul EV vereist aanpassingen. Niet qua comfort, uiterlijk of rijplezier, maar qua planning. De beperkte actieradius en de verplichte laadtijd dwingen je rustiger aan te doen en keuzes te maken. Maar vind je dit niet erg of rijd je sowieso alleen korte stukjes en wil je graag elektrisch rijden, dan is de Soul EV geen slechte keuze. De auto ziet er leuk uit, heeft voldoende ruimte en rijdt comfortabel en stil. Daarnaast is hij ook nog eens zeer voordelig in de lease door slechts 4 procent bijtelling en is hij met een aanschafprijs van vanaf 34.455 euro ook nog eens één van de goedkoopste EV´s op de markt. Tel daar nog eens de standaard zeven jaar garantie van Kia bij op en je snapt waarom je steeds meer Soul EV´s ziet rondrijden.

Informatie

Merk: Kia
Model: Soul EV
Uitvoering: ExecutivePlusline
Aandrijving: Elektromotor
Accupakket: 27 kWh
Vermogen: 110 pk, 285 Nm
Acceleratie tot 100 km/u: 11,2 seconden
Topsnelheid: 145 km/u
Versnellingsbak: 1 versnelling
Prijs vanaf: 34.455 euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: