Wie mijn blogs regelmatig leest, weet dat ik me nogal eens heb opgewonden over de afleverkosten bij een occasion. Goed nieuws, want sinds afgelopen herfst is het door de Autoriteit Financiële Markten (AFM) verboden om ‘niet-vermijdbare kosten’ in rekening te brengen bij de verkoop van een auto.

Verplichte afleverkosten in rekening brengen, waardoor het dus niet mogelijk is om de auto te kopen voor de geadverteerde prijs, behoort hiermee tot het verleden. En ik moet zeggen, heel veel autobedrijven hebben deze boodschap goed opgepakt.

Geen oliebeurt, maar offerte bij aflevering

Ja, zelfs zo goed dat steeds meer autobedrijven ervoor kiezen met een all-in prijs te werken. En dus gewoon de afleverbeurt, tien liter brandstof en zes maanden garantie bij de verkoopprijs incalculeren. Het blijft opletten, want nog lang niet iedereen doet het, maar het maakt het kiezen en kopen van een occasion wel een stuk makkelijker. Groot was dan ook mijn verbazing over de procedure van een groot dealerbedrijf. Bij het afleverpakket van vijfhonderd euro (niet verplicht) verwacht je op z’n minst een oliebeurtje, maar nee: je krijgt een werkplaatsofferte. Wa-a-a-at?

Letterlijk staat er: ‘welk onderhoud is noodzakelijk op korte en lange termijn’. Stel je voor: je rijdt de showroom uit met je zojuist aangeschafte auto van tienduizend euro, waarbij je voor de garantie en een poetsbeurt ook nog eens vijfhonderd pietermannen extra hebt betaald. In plaats van een bos bloemen (of zit die wel bij de vijfhonderd in?) krijg je een werkplaatsofferte mee. Met de boodschap dat je, om het komende jaar van je zuurverdiende aanwinst te kunnen blijven genieten, toch echt de voorbanden en remblokken rondom moet laten vervangen en dat een grote onderhoudsbeurt komt er ook aankomt binnen twee maanden. Bij elkaar achthonderd euro. O ja, veel plezier met uw nieuwe auto.

Lijst met mankementen in plaats van bos bloemen

Toegegeven, eerlijk is het wel. Hoewel ik me moeilijk kan voorstellen dat een serieuze autoverkoper op zaterdagmorgen een occasion kan afleveren en met droge ogen en een grote glimlach een lijst mankementen meegeeft aan de nieuwe eigenaar. Dat verwacht natuurlijk niemand.

Stond de auto nu voor een groothandelsprijs te koop waarbij je weet dat je minder betaalt voor minder zekerheid, dan is het nog wat anders. Maar voor een dealer? Ik vind het beschamend. En ik ben heel benieuwd wanneer deze dealer inziet dat deze methode niet echt gaan werken. Tot die tijd zoek ik een auto uit bij de buurman. Let bij de aanschaf van een occasion goed op of u geen onnodige afleverkosten betaalt en in plaats daarvan een werkplaatsofferte meekrijgt.  

Gijs Bosman adviseert bedrijven en consumenten over de aan- en verkoop van een gebruikte auto, caravan of camper en ondersteunt ze in de onderhandelingen over de prijs. Ga voor meer informatie naar website Gijs Bosman Advies.

Deel.

Over de schrijver

Gijs Bosman

Gijs Bosman speelde nog voordat hij kon praten met auto’s, boetseerde van klei auto’s met caravans erachter en herkende het merk van een voorbijrijdende trekker aan het geluid. Hij las liever autojaarboeken dan de Donald Duck en zijn fiets zag hij als ondergeschikt vervoermiddel, want hij had ook een door zijn vader gebouwde skelter. Gijs verkocht, kocht en repareerde auto’s en nu helpt hij mensen met het vinden van de juiste occasion.

1 reactie

  1. Dieseltje op gas op

    Een paar jaar terug stond bij de advertentie van mijn auto ook de afleverkosten genoteerd bij de advertentie.
    Bij het onderhandelen kwam het niet ter sprake, en ik heb het niet hoeven te betalen.

    Vermoedelijk stonden de afleverkosten voor de show bij de advertentie.

    Wel zeg ik erbij dat als een occassion binnenkomt er kosten gemaakt worden door de occassion een grondige schoonmaakbeurt te geven. De medewerkers maken niet gratis een occassion schoon.
    Denk aan hondenharen die zich in bekleding vastgenesteld hebben, honden geur, neus uitwerpselen, vastgeplakt snoep, resten big mac.

    Een tip aangaande het vullen van de autobanden met stikstof. Dit moet je alleen doen als het een gratis service is, want per autoband €3,– is uiteraard inkomsten genereren voor iets dat met normale buitenlucht ook kan.
    Betalen voor met stikstof gevulde autobanden met het verkooppraatje dat je dan minder de bamdenspaning hoeft te controleren is klingklare onzin.
    Sterker nog, de moleculen van gewone buitenlucht zijn groter dan die van stikstof, dus gewone buitenlucht vervliegd minder snel door een autoband dan stikstof.

Laat een reactie na: