De motor van de Alfa Romeo Giulietta liep de laatste tijd wat minder mooi stationair, begon ook met regelmatig galopperen en produceerde steeds meer rook. Reden voor de prille eigenaar van de auto deze bij de garage aan te bieden. 

Het betreft een Alfa Romeo Giulietta uit 2010 met een 1.400 cc benzinemotor met motorcode: 940A2 en een nette 65 duizend kilometer op de teller. De reparateur stelde vast dat de bougie van de tweede cilinder was vet-geslagen, kennelijk ten gevolge van inwerking van motorolie. Om die reden werd een compressietest uitgevoerd met als ongewenst resultaat dat de compressie van de getroffen cilinder ver achter bleef bij die van de overige drie cilinders.

Diepe scheuren in tweede cilinder

Een inkijkje met een endoscoop bevestigde het vermoeden dat iets ernstig mis was in de tweede cilinder, diepe scheuren waren zichtbaar, de motor diende vervangen te worden om de auto weer correct te laten functioneren. Met dit bericht meldde de eigenaar van de auto zich bij Tech|X. Hamvraag was hoe dit kon gebeuren bij een motor met deze tellerstand die altijd netjes onderhouden leek.

Om hier een antwoord op te kunnen geven werd na demontage van de cilinderkop een kijkje genomen in de cilinders. Het aanblik in de getroffen tweede cilinder was verrassend. Buiten enige oliesporen was er helemaal niets te zien, geen scheuren, rare vlekken of andere afwijkingen die motiveerden dat de motor ten grave gedragen diende te worden. Nu komt me dit niet geheel onbekend voor, reeds eerder heb ik meegemaakt dat scopebeelden volkomen verkeerd geïnterpreteerd werden, ook door mijzelf. Oliesporen of een groffer krasje in het hoonbeeld lijken al snel op diepe ravijnen en zijn een reden om de motor te vervangen.

Variabele inlaatkleptiming

De cilinderkop gaf echter wel een duidelijk beeld, de kleppen van de tweede cilinder hebben duidelijk een hoeveelheid olie te verwerken gekregen. Ofwel er is een mengsel in de cilinder geraakt, maar niet of nauwelijks tot ontbranding gekomen. Dit gegeven leidt de diagnose van het onderblok naar de cilinderkop. Om een benzinemengsel tot ontbranding te brengen, hebben we drie zaken nodig: brandstof, lucht en een ontsteking. De ontsteking wordt verzorgd door de bobine en bougie en deze bleken in orde. Brandstof lijkt ook in voldoende mate aanwezig gezien het residu dat was achtergebleven op de kleppen van de tweede cilinder en het ontbreken van foutmeldingen richting de brandstofvoorziening. Blijft over de factor lucht, deze komt binnen in de cilinders via de geopende inlaatkleppen.

Echter in Fiat’s en Alfa MultiAir techniek worden deze kleppen niet rechtstreeks bediend door de nokkenas, maar door een pomp. Dit is de zogenoemde MultiAir pomp en iedere cilinder heeft er een. Dit system maakt het mogelijk de openingstijden van de inlaatkleppen van elke cilinder separaat aan te sturen om zo een perfecte verhouding tussen lucht en brandstof te verkrijgen. Minutieuze oliekanaaltjes met daarin minutieuze klepjes die elektronisch worden aangestuurd, zorgen voor een variabele inlaatkleptiming en ideale verbranding van het mengsel.

Minutieuze oliekanaaltjes

Maar minutieuze oliekanaaltjes hebben slechts weinig nodig om verstopt te raken en in dit geval de pomp van de tweede cilinder tot staken te dwingen. Hierdoor werden de inlaatkleppen nog maar nauwelijks bediend. De verstoppingen werden veroorzaakt door de motorolie, althans: en jawel hoor daar is tie weer… de vervuiling IN de motorolie. De MultiAir motoren blijken zeer gevoelig voor motorolie. Niet alleen de kwaliteit van de olie, maar ook de hoeveelheid en de mate van vervuiling in de olie bepalen het resultaat van de verder perfecte MultiAir-techniek.

En scoopbeelden? Niet altijd geloven wat je ziet! Ververs gewoon op tijd je olie en je kunt lang van de MultiAir motoren genieten. Dit is overigens van toepassing op alle motoren van alle automerken. 

Lees meer blogs van Bert Pennock. 

 

Deel.

Over de schrijver

Bert Pennock

Bert Pennock is sinds 1976 werkzaam in de automotive branche en verricht technische expertises aan auto’s met zijn bedrijf 'Techspertise'. Techspertise is een samenwerkingsverband van vier technische experts. In 2012 startte Bert 'Flush Service Europe' op. Flush Service Europe importeert en verkoopt motorflush machines. Op Driving-Dutchman schrijft Bert sinds 2013 artikelen over opvallende technische expertises waar hij mee in aanraking komt.

7 reacties

  1. Op tijd olie verversen essentieel voor alle motoren… nog mazzel dat de andere cilinders niet te arm zijn gaan lopen en te heet zijn geworden :-).

  2. Vergeet bij het olieverversen niet met multiair filter in de cilinderkop mee te nemen. Er zijn ook auto’s waar dit filter verstopt raakt waardoor de multiairunit onvoldoende oliedruk overhoud. Overigens is de verversingsinterval bij alfa 30.000 kilometer en bij Abarth 10.000 kilometer met dezelfde motor. Bij Abarth zijn er eigenlijk nooit problemen mee mits het schema aangehouden wordt. Bij Alfa zijn er regelmatig problemen mee.

  3. joost Muiejn op

    Alfa Romeo schrijft voor wanneer er minder dan <10.000km per jaar wordt gereden dient er 1 x per jaar de olie ververst te worden. mensen die dus meer rijden komen weer dan aan de 2 jaar en +- 30.000km. Het max is dus opgegeven door Alfa Romeo en is 2 jaar of 35.000KM .

    • Dat vervangingsinterval is toch best een raar statement. Als je 12.000 per jaar rijdt dan kan je dus 2 jaar met je olie doen, maar ga je 1x minder naar Frankrijk in een jaar dan is nieuwe olie al na 1 jaar nodig.

      Daarnaast zegt het aantal km altijd iets over hoe lang de ritjes zijn. Als je 1x per week Utrecht-Amsterdam en terug doet rijdt je maar 4000 km per jaar maar toch is ieder ritje ten minste 40 km.

Laat een reactie na: