Als ik de nieuwe Opel Insignia Sports Tourer in het echt zie, word ik blij. Hoewel de chromen strip die van de motorkap via het dak naar de achterkant loopt wat mij betreft niet had gehoeven, ziet de stationwagen er aan de buitenkant mooi en vooral groot uit. Binnenin is het al niet anders, een mooi interieur en veel ruimte. Dat belooft veel goeds.

Een auto moet er goed uitzien, maar nog belangrijker is dat hij goed aanvoelt. En hoewel de Opel moet opboksen tegen concurrenten als de Renault Talisman Estate, Kia Optima GT en Toyota Avensis Touring Sports, heeft de vorige generatie Insignia zich al flink bewezen. Met de nieuwe Insignia begint Opel zich meer en meer in positieve zin te onderscheiden.    

De in deze Opel elektrisch verstelbare lendensteun had wat groter mogen zijn zodat hij iets meer steun geeft, maar de stoelen zitten lekker comfortabel en ze zijn prima verstelbaar. Dankzij het goed in hoogte en diepte verstelbare stuur heb je snel een lekkere zitpositie gevonden.

Het stuur heeft precies de goede diameter en dikte en ligt lekker in de hand. De tekentjes voor menu-, cruise control, en audiobediening zijn voor leesbril-dragers iets te klein. Al weet je door het minimale aantal knopjes al wel snel welke waarvoor dient. Minimaal is ook het aantal knoppen en schakelaars op het dashboard wat voor weinig afleiding en een rustgevende ambiance zorgt. De informatie op het instrumentenpaneel is ook zonder leesbril +2.5 goed afleesbaar. Het acht inch infotainment-display is echter helaas weer iets minder duidelijk. Je smartphone met de auto verbinden gaat eenvoudig en snel. Het geluid van de audio had iets zuiverder gemogen.  

Prestaties

Mijn goede gevoel in de Insignia werd vergroot door de ruimte. De Opel is dan ook niet voor niets langer dan de Volvo V90, wat al een bakbeest van een auto is. Voor- en achterin zit iedereen vooral comfortabel. En dan blijft er ook nog een enorme 532 liter bagageruimte over. Het enige nadeel van deze ruimte is dat als je de Sports Tourer met beige binnenbekleding kiest, dit ook de kleur van het velours tapijt is. En daar zie je echt alles op, geen aanrader dus.

De 136 pk 1.6-liter diesel is eigenlijk net iets te tam voor de 1.467 kilogram wegende Insignia. Hij gaat wel lekker, maar mist wat trekkracht en is daardoor hoorbaar en voelbaar aanwezig. Bij een constante snelheid van rond de 100 kilometer per uur, hoor je een monotone brom en voel je wat resonantie. Niet irritant, maar het is er wel. Het opvallend lage brandstofverbruik is daarentegen weer een lichtpuntje. De automatische zestraps versnellingsbak maakt veel goed. Hij schakelt soepel en snel, zonder dat je het voelt. Als de motor koud is, duurt het wel merkbaar langer voordat er geschakeld wordt.

Positief verrast ben ik over het onderstel en de wegligging van de Insignia. Hoewel de demping op hobbelige wegen en bij lage snelheid wat aan de stugge kant is, is de Opel op normale wegen heerlijk comfortabel met een sportief tintje. Hij stuurt direct en strak en het gevoel is, ook bij hoge snelheid en in bochten goed, stabiel, degelijk, comfortabel en veilig.

Conclusie

Ondanks de brommende diesel, is de Opel Insignia een prettige auto om mee te rijden. Zijn prestaties zorgen voor veel comfort en dat is uiteindelijk het belangrijkste. Voor bijna 48 duizend euro, heb je een complete en hele ruime auto. Het lukt Opel steeds beter om gewoon te blijven, maar toch in positieve zin steeds meer op te vallen. Als ik aan moderne auto’s denk, denk ik nooit meteen aan Opel. Maar nu ik met de nieuwe Insignia gereden heb, is dat veranderd. Opel staat weer op mijn overweeg-lijstje.

Informatie

Merk: Opel
Model: Insignia Sports Tourer
Type: 1.6 CDTI 136PK Business Executive
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 1.598 cc viercilinder
Vermogen: 136 pk
Topsnelheid: 204 km/h
0-100: 11.26 seconden
Versnellingsbak: 6v., automaat
Gewicht: 1.467 kg
Prijs vanaf: 36.145,- euro (Insignia Sports Tourer 1.6 CDTI)
Prijs gereden model: 47.160,- euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: