Er wordt, ook door mij, veel gesproken en geschreven over oprekkende en opgerekte distributiekettingen. Echter is het moeilijk om een sluitend antwoord te geven op de prangende vraag hoe dat oprekken nu eigenlijk ontstaat. In een poging om hier duidelijkheid in te scheppen dook ik in de materie die menig bezitter van vaak moderne auto’s tot wanhoop heeft gedreven.

De eerste keer dat ik met een opgerekte distributieketting in aanraking kwam was begin jaren negentig. Het betrof destijds vooral Mercedes TN- en Sprinter- type 601-motoren. Deze viercilinder diesel lijnmotoren hadden geen turbo en de brandstof werd nog niet direct in de cilinders ingespoten. Distributiekettingen rekken als elastiekjes De distributiekettingen waren van het type duplex; twee aan elkaar gemonteerde kettingen. Zo zouden de kettingen sterker moeten zijn en minder kunnen rekken. Desondanks rekten de kettingen toch en wel als elastiekjes. Volgens Mercedes kwam dat omdat een aantal kettingen bij de leverancier door een fabrieksfout onvoldoende gehard was. Maar is er dan een link tussen de rekkende kettingen van de Mercedessen van toen en die van de huidige generatie motoren? Want inmiddels zijn we ruim 20 jaar verder en zijn motoren en materialen ingrijpend veranderd, zijn doorgaans kleiner geworden en in de meeste gevallen voorzien van een turbo. Ze hebben tegenwoordig allemaal een injectiesysteem dat de brandstof direct boven de zuigers inspuit en een handvol is voorzien van milieu-ontlastende appendages. Opgerekte distributieketting drijft automobilist tot wanhoop, maar er is een oplossing!En wat doet dit met een distributieketting? Simpel gezegd is een distributieketting opgebouwd uit een aantal plaatjes die scharnieren om pennen en op deze wijze met elkaar zijn verbonden. Bij slijtage zullen de plaatgaatjes ruimer worden en in de pennen zelf zullen slijtsporen ontstaan. Indien we nu de ketting uitrekken zal deze, als gevolg van de ontstane ruimte tussen pennen en plaatjes dus langer worden. Dat ketting en tandwielen op elkaar aangepast zijn mag duidelijk zijn, maar door het groter worden van de afstand tussen de kettingpennen (rollen) zullen deze niet goed meer tussen de tanden van het tandwiel passen wat zorgt voor versnelde en extra slijtage van de tandwielen. De vraag is nu hoe kettingrek ontstaat en kunnen of we het voorkomen. Iedere ketting rekt Voor de goede orde, iedere ketting rekt. Dat geldt voor een (motor)fietsketting een zaagketting en noem het maar op. Het oprekken is het gevolg van het inschuren van de metalen onderdelen op elkaar en is normale slijtage. Er bevinden zich tenslotte honderden kleine onderdeeltjes in de ketting die allen een heel klein beetje zullen inslijten. Alle onderdeeltjes van de ketting moeten daarom uitermate goed gesmeerd worden om interne slijtage te voorkomen en dat is het hete hangijzer. Opgerekte distributieketting drijft automobilist tot wanhoop, maar er is een oplossing!Het tweemaal zo kleine krukastandwiel draait in de motorolie en geeft meestal geen probleem. De grotere nokkenastandwielen worden echter gesmeerd door de door de ketting uit het carter meegenomen olie. Dit stelt nog al wat eisen aan de motorolie; er moet altijd voldoende van aanwezig zijn én de olie moet van de juiste kwaliteit en schoon zijn. Ik ga in dit artikel niet uitwijden over olieverbruik en motorvervuiling, maar het gevolg hiervan op de distributieketting laat zich raden. En er zijn meer negatieve invloeden die vaak een combinatie zijn van kettingconstructie en rijstijl. Een ketting slijt tenslotte ook sneller als er met regelmaat zeer hard aan getrokken wordt en de belasting op de ketting hoog is. En er wordt heel hard aan de ketting getrokken indien er gereden en geschakeld wordt met veel te lage toerentallen of als de toerentaldaling tijdens het schakelen zeer groot is. Denk bijvoorbeeld aan het rijden met een caravan of zware aanhangwagen. Opgerekte distributieketting drijft automobilist tot wanhoop, maar er is een oplossing!Goede motorolie essentieel Bij een fiets en de meeste motorfietsen, kun je de ketting handmatig bijstellen door bijvoorbeeld het achterwiel naar achteren te verplaatsen. In een automotor wordt de distributieketting meestal gespannen door een hydraulische kettingspanner. Ook deze spanners willen, vaak als gevolg van vuil, wel eens hun taak versloffen waardoor de ketting gaat klapperen en sneller zal gaan slijten. Slijtage van de ketting is dus niet te voorkomen, maar er is wel veel preventief tegen te doen. Gebruik van de juiste motorolie door de automobilist is essentieel, een maximum oliepeil, niet erboven, ook en vooral ook schone olie. Na het vernieuwen van de distributieketting is het aan te bevelen de motor te reinigen om achtergebleven vuil te verwijderen.

Ik wil dit artikel over de distributieketting afsluiten met de laatste tip: zogenoemde longlife olie is verkooppraat zonder enige technische onderbouwing. Dat geldt ook voor de olie in handgeschakelde en automatische versnellingsbakken. Autofabrikant en olieleverancier: Stop hiermee!

Gerelateerde artikelen:

Deel.

Over de schrijver

Bert Pennock

Bert Pennock is sinds 1976 werkzaam in de automotive branche en verricht technische expertises aan auto’s met zijn bedrijf 'Techspertise'. Techspertise is een samenwerkingsverband van vier technische experts. In 2012 startte Bert 'Flush Service Europe' op. Flush Service Europe importeert en verkoopt motorflush machines. Op Driving-Dutchman schrijft Bert sinds 2013 artikelen over opvallende technische expertises waar hij mee in aanraking komt.

4 reacties

  1. Kan iemand mij vertellen of het te zien is aan een auto dat de ketting binnen korte tijd (6 maanden) opgerekt raakt?

    Ik heb een auto verkocht aan een klant en deze beweert dat ik een auto met een verborgen gebrek aan hem heb geleverd aangezien de distributieketting inmiddels is opgerekt en de auto daardoor minder lekker loopt.

    Het geschil gaat erover dat ik betwijfel of ten tijde van de verkoop al te zien was dat de ketting binnen korte termijn opgerekt zou zijn. Het is mij namelijk niet opgevallen, en betwijfel ook of ik het had kunnen zien.

    Bedankt voor het antwoord alvast.

    • Oprek van de ketting is te zien aan hoe die in dd tanden valt. Een opgerekte ketting is feitelijk te lang voor de tandafstand waardoor de vertanding ook uitlubbert. Bij demontage van de ketting hangt die ook verder door dan in nieuwstaat. In de beoordeling is dit mee te nemen door de conditie te classificeren (1-5; 5= afkeur)..

Laat een reactie na: