De laatste tijd wordt een steeds groter deel van mijn Techspertises opgeslokt door distributiekettingen. Met grote regelmaat constateer ik dat distributiekettingen opgerekt of zelfs gebroken zijn.

De tijd dat distributiekettingen een motorleven lang meegingen lijkt achter ons te liggen. Ik denk af en toe met weemoed terug aan die goeie, oude stoterstangmotoren. Die waren nagenoeg onderhoudsvrij en gingen zelden kapot. Iets dat feitelijk ook geldt voor oudere motoren met distributiekettingen. Kettingrek-distributiekettingEigenlijk is er ook niets mis met de distributieriem. Die heeft een vastgestelde vervangingstermijn, en als die nageleefd wordt, geeft een distributieriem ook zelden problemen. Maar de hedendaagse distributiekettingen vormen een ander verhaal. Want het vervangen van een distributieketting en alle aanverwante materialen (spanners, geleiders en tandwielen) is aanzienlijk duurder dan het vervangen van een distributieriem. Waar een distributieriem doorgaans 120.000 kilometer meegaat, dienen moderne distributiekettingen zich al bij 60.000 kilometer aan.

Besparing op materiaal is besparing op levensduur

Automatisch rijst de vraag waar het probleem ligt. Is het de kwaliteit van de kettingen, of ligt het genuanceerder? Feit is dat distributiekettingen vroeger als duplex (dubbele) ketting werden uitgevoerd. Die zijn een stuk sterker dan de hedendaagse enkelvoudige kettingen. Het toepassen van enkelvoudige kettingen biedt uiteraard ook voordelen, ze zijn lichter en hebben een geringere massatraagheid. Omdat ook de geleiders, spanners en tandwielen lichter uitgevoerd kunnen worden, is de besparing in geld en gewicht vrij groot. Maar het is niet meer dan logisch dat dit ook een negatieve uitwerking heeft op de levensduur. SAMSUNGGelukkig kan de berijder / berijdster ook een duit in het zakje doen om die negatieve uitwerking enigszins te keren. Door bijvoorbeeld voldoende aandacht te schenken aan de motorolie. Door gebruik van de (door de fabrikant) voorgeschreven olie en het bewaken van het oliepeil kan veel leed voorkomen worden. Een ketting bestaat uit veel kleine schakeltjes die allemaal voldoende smering behoeven. Gebrek aan smering zorgt wellicht voor minieme slijtage per schakel, maar alles bij elkaar opgeteld geeft het de nodige rek in de ketting. Er moet altijd voldoende smering van voldoende kwaliteit zijn om de levensduur van de ketting in stand te houden. Bij een groot aantal motoren met opgerekte ketting constateerde ik ook vervuiling van de motorolie. De roet- en vuildeeltjes in de olie verstoppen de kleinste oliekanaaltjes, waaronder die van de kettingspanner.

Vergeet Het Nieuwe Rijden!

Tip 1: Gebruik de olie die de fabrikant voorschrijft en hou de olie op het maximum peil. Het rijden met half-peil is af te raden, in een lange, snelle bocht op bijvoorbeeld een klaverblad wordt het al krap aan voor de oliepomp. ToerentellerTip 2: Vergeet het nieuwe rijden, met name het vroege opschakelen. Rijden met lage toerentallen – vooral bij het optrekken – vormt een zware mechanische belasting voor de motor. Het is als een kruiwagen vol zand die je bij een loopplank op moet duwen. Dat gaat gemakkelijker als je een aanloopje neemt, met een beetje schwung duw je een zware kruiwagen makkelijker bij de plank op. Voor een automotor is dat niet anders, vanaf 2.000 toeren krijgt een motor schwung, ook al piekt het koppel van moderne benzinemotoren bij lagere toerentallen.

Rij de motor goed warm en rijd gerust wat hoger in toeren. Het werkbereik van de motor is groter dan de laagste 2.500 toeren, trek af en toe eens flink door. Wat het nieuwe rijden aan brandstofbesparing oplevert, ben je later dubbel en dwars kwijt aan extra onderhoud. Je EGR, roetfilter, motor en portemonnee zullen je dankbaar zijn!

Deel.

Over de schrijver

Bert Pennock

Bert Pennock is sinds 1976 werkzaam in de automotive branche en verricht technische expertises aan auto’s met zijn bedrijf 'Techspertise'. Techspertise is een samenwerkingsverband van vier technische experts. In 2012 startte Bert 'Flush Service Europe' op. Flush Service Europe importeert en verkoopt motorflush machines. Op Driving-Dutchman schrijft Bert sinds 2013 artikelen over opvallende technische expertises waar hij mee in aanraking komt.

30 reacties

  1. Tsja… mensen moeten tijdens rijles ook een auto leren ‘voelen’. Volgas met 1000omw/min invoegen is natuurlijk kansloos en geeft enorme motorbelasting.

  2. Vertel het mijn BMW 520 d van 2010, altijd onderhoud gehad volgens het boekje , maar met 200.000 km een hoop kosten, het is niet voor niets dat BMW dealers ouder dan 4,5 jaar niet meer via hun huisselectie mogen verkopen. zelfs de poelie, hiervan is het rubber vergaan en heb ik onlangs kunnen vernieuwen.

  3. Ik rij nu bijna 48 jaar, en dus van de periode lekker vlot doorrijden, dus niet snel opschakelen, gewoon in de versnelling door trekken. Waar ik mij tegenwoordig vreselijk aan erger is het ontzettend langzaam wegrijden bij groen. Dit is een onderdeel van het nieuwe rijden, de instructeur is meer bezig met de leerling die zuinig moet leren rijden. Ja en dan het nemen van een bocht, ze staan bijna stil. Lekker he dat nieuwe rijden? Ik geef wel gas en die paar liter die ik meer verbruik deert mij niet.

    • sergant rudy op

      Ik rij al 38 jaar met V8 motoren en heb nog nooit met zulke prullen problemen gehad.Dagdagelijks nu al 6 jaar met PU Chevy Avalanche , 20 liter benzine of gas moet ze hebben.Mijn Cadillac is 40 jaar geworden en rijd als nieuw ( 25 l benzine) heeft 500 Cui motor ( 8200 cc)Mijn Harley electra glide al goed over 100000 km rijd nieuw .Geen prullen die stuk gaan.

    • Idd beter een paar liter meer en een goede motor en vlotte doorstroming in het verkeer. Dan een vrachtwagen met 82km per uur inhalen op de snelweg. Tjongejongejonge

  4. Mike Hammer op

    Bij een stoterstangen motor ligt de nokkenas onder in het blok en is de ketting maar heel kort (kunnen ook zelfs tandwielen zijn). Lange kettingen rekken helaas. Foto zegt niets omdat er geen oliedruk op de spanner staat.

    • Joey ribbens op

      Foto is tussen de nokkenassen in… Dan is ie dus of versprongen of gerekt spanner zit aan een zijde vd ketting dus is deze op de foto gerekt vervang met regelmaat vr6 en r32 kettingen op wens vd klant maar mijn idee is wel dat alleen de geleiders stukgaan ketting gaat pas stuk als de tandwielen gaan slijten 1x gezien op 50 ketting revisies

  5. Kan me iemand uitleggen waar om een ketting of riem zou uit rekken door toeren tallen onder de 2500?? Bericht schrijft er niet bij diesel of benzine? Voor het toerental bereik nog al een verschil. Ik zeg niet dat het niet waar is maar heb mijn twijfels over dit verhaal. Wat betreft roetfilter/EGR en dergelijke heb je vooral uitlaad gas temperatuur nodig om goed te werken, Dit krijg je vooral door een zwaardere belasting voor een langere tijd. dus ook niet met naar het woon werk rijden 20 K/m verder op. gelukkig gaan mensen nog wel eens op vakantie met een vol gepakte wagen en/of caravan. smile-emoticon

    • het is heel simpel; door de veel te lage toerentallen krijgen kettingen een grotere stoot/rek belasting dan bij hogere toerentallen. ook de drijfstanglagers krijgen daarmee te maken.
      daar komt nog bij dat met die lage toerentallen, de oliedruk ook lager is; maw de oliefilm, die tussen alle draaiende en schuivende delen zit, is niet optimaal….dus meer slijtage!
      Het ‘nieuwe rijden’ kan je dus meer gaan kosten dan je op brandstof bespaard!
      btw die brandstofbesparing is gering; als je gewoon (rustig, dus niet volgas!) tot 3500/4000 tpm optrekt, ben je eerder op snelheid en heeft de motor veel minder te lijden!

    • omdat de motor onder de 2000 toeren niet mooi rond draait [nokkenas draait niet gelijkmatig rond] riem of ketting wordt hierdoor zwaar belast.

  6. Bert Pennock op

    @Davy, dit verhaal gaat enkel over kettingen, niet over riemen. Diesel of benzine maakt niet uit en met welk
    toerental wordt gereden is niet echt van belang. Wat echter wel van belang is dat de nieuwe motoren ernstig
    vervuilen tgv. Het Nieuwe Rijden, en alle milieu technische aspecten welke aan een motor zijn toegevoegd om
    deze schoner ( ? ) te maken. Het vuil bestaat uit harde kool die zich nu vermengt in de motorolie en derhalve
    overal in het motorblok terecht komt. Eigenlijk is het als een hap zand die je in de motor gooit.

    • Bert, dat kool dat vormt, helpt het als ik engine cleaner aditief bijmeng in de benzene? lost dit daadwerkelijk aangekoekt vuil op, of is dit een fabeltje. of helpt dat alleen om nieuw vuil minder te laten aankoeken?

      Ik heb zojuist een 1,4 TSI Seat met 77K op de teller aangeschaft.

      Hoe denken anderen daarover? Graag wat reacties. Groeten Theo.

      • Beste Theo,

        Een additief in de benzine helpt om je injectoren schoon te houden, maar dit is niet
        het probleem. Eigenlijk hebben TFSI motoren een verbrandingsprobleempje.
        Derhalve is aan te raden octaan 98 te tanken, het interval voor olieverversen terug te
        brengen naar 15.000 km. of jaarlijks en de olie goed op peil te houden.
        Het Nieuwe Rijden dient losgelaten te worden.

  7. Kijk ook eens naar de spanbussen op nokkenassen bij sommige auto’s. Draaien soms een beetje op de assen, wat is er tegen een vlens en boutjes?

  8. Adzer Dijk op

    Heeft het misschien ook te maken met het idioot snelle optrekken terwijl de motor nog steenkoud is ?
    Doe gewoon eens wat rustiger aan, het bespaart je enorm veel geld en de onderdelen van je auto/motor gaan veel langer mee !

  9. Ludo Lauwens op

    Ik ben geen expert maar heb wel 30 jaar ervaring zowel in de gewone garage als in de rallysport. Het is wel degelijk een feit dat motoren waar iets sportiever (lees vlotter maar niet als een gek) mee gereden wordt veel minder problemen hebben dan de motoren waarmee “als een bompa” gereden wordt. Dit is gewoon een feit en elke technieker met ervaring zal dat beamen. Trouwens, de trek-stoot reacties zijn even goed van toepassing op een riem, de belastingen zijn dezelfde. Lange onderhoudsintervallen zijn mede de oorzaak van dit verschijnsel. Mijn olie gaat er elke 15000 km uit, wat is de kost van een extra oliewissel en olie filter !

  10. Ik rijd meer dan 50 jaar. Van Fiat tot BMW en Audi, , Van Porsche tot Ford en van Simca tot Volvo.
    En dat nieuwe rijde noem ik vanaf het begin het domme rijden. Maar de groene golf overspoelt Nederland en dan zie je gebeuren dat zelfs Porsche-rijders niet meer beseffen wat dat geluid achter je rug is….En dat voledig elektrische rijden en dat zelfstandig rijden, Ach… Mijn Volvo heeft al zoveel mogelijkheden, die ik soms ook maar eens uitschakel.

  11. Dat het nieuwe rijden zeer slecht is voor de motor is vrij duidelijk, maar op de distributieketting heeft dit volgens mij geen extra slijtage tot gevolg.
    De nokkenassen die door ketting worden aangedreven gaan niet zwaarder draaien bij de overbelasting van de motor door het nieuwe rijden.
    Deze overbelasting geldt wel voor de zuigers en cilinderwanden, drijfstang en pistonpenlagers, de krukas en de krukaslagers.
    Wel zijn de lange verversingsterijnmen van de motorolie een oorzaak van overmatige slijtage aan de ketting..

  12. Sjeik El i-DTEC op

    Mijn auto is uitgevoerd met een distributieketting.
    Deels heb ik bij de aanschaf van mijn auto erop gelet dat ik persée een auto met distributieketting wil hebben, want een beetje garage vraagd al grif goud voor een distributieriem wissel.
    Het motoroliepijl hou ik doorgaans aan de voorgeschreven min-max princiepe, dus precies in het midden. Gek genoeg hield ik het motoroliepijl bij mijn vorige auto op max, en het blok is onverwoestbaar gebleken.
    Dus bij mijn huidige auto gooi ik er een ietsie pietsie meer motorolie bij voor de lange doordraaiers op klaverbladen.

    Tot slot wil ik het nog even hebben over het nieuwe rijden. Het word door mijn eigen auto behoorlijk aangemoedigd om zo zuinig mogelijk van a naar b te komen.
    Meestal volg ik haar daarin, maar als puntje bij paaltje komt wil ik ook graag eens het volle potenciëel van de motor aanspreken door even lekker door te halen. Hops, en de 100 km/h staat in no-time op het digitaal instrumentarium. Oeps, gas los want anders ga ik voor de bijl door mij te begeven in zwaar ilegale zones van de wet.
    Met dit gegeven scoord mijn auto een respectievelijk brandstofverbruik dat aan de pomp niet tot paniek leidt. Dit alles uiteraard als de motor netjes warm gedraaid is en bij goed onderhoud bij de officiële automerk dealer. (Honda)

  13. Kettingen en geleiders en rollers gaan speling krijgen dmv korte ritjes rijden het warmt niet genoeg op waardoor ze na 20.000 km al gaan rammelen en lekker door rijden tot ze knappe

  14. Ik kan mij wel vinden in de meeste verhalen, maar er wordt niet verteld wat het beste toerengebied is om met zo weinig mogelijk slijtage te rijden. Ik denk dat als je tussen de 2000-2500 rpm rijdt je redelijk goed zit. Helemaal niet traag en niet te veel slijtage en toch zuinig. 1. op tijd olie verversen bv 15 D km bij kortestukjes en dus niet echt goed warm worden bv 10 D km en geen 40 D km zoals nu vaak gebeurd, op tijd je filter vervangen. en slecht is vanuit lage toeren tallen vlot op willen trekken of willen inhalen zonder even 1 of 2 versnellinkjes terug te schakelen. Je kunt bijna iedere rotonde en bocht in 3 nemen zonder dat de motor gaat bokken als je maar in een vloeiende lijn door kunt rijden en anders moet je naar 2 terug. Ik heb zelf een oude schicht een Renault 1.6 E en rijdt 1-15,5-1-15.9 korte afstanden 20 km enkele reis woon-werk, gebruik geen spat olie 1x per jaar olie verversen en 350 D op de klok en natuurlijk zijn er nieuwere auto’s die veel zuiniger zijn maar niet van die leeftijd. Heb ook een BMW K 100 met 250 D km op de klok geen spat olie en nog de 1e uitlaat dus 26 jaar oud er onder, wel RvS dat dan weer wel. maar komt niet voor minder dan 50 km de schuur uit dus nauwelijks vocht in het blok. Maar daar en tegen heb ik ook een BMW 1200 GSA die is verslaafd aan olie Bj 2008 km 65 D en daar gaat meer aan stuk benzinemeter ABS-pomp, brandstofpomp. Zeg het maar…!!!

  15. Thanbks , I have recently been searching for information approximately this topic for ages andd yours is the best I have
    found out till now. But, what in regards tto the bottom line?

    Are yyou sure in regards to the source?

  16. Hello Web Admin, I noticed that your On-Page SEO is is missing a few factors, for one you do not use all three H tags in your post, also I notice that you are not using bold or italics properly in your SEO optimization. On-Page SEO means more now than ever since the new Google update: Panda. No longer are backlinks and simply pinging or sending out a RSS feed the key to getting Google PageRank or Alexa Rankings, You now NEED On-Page SEO. So what is good On-Page SEO?First your keyword must appear in the title.Then it must appear in the URL.You have to optimize your keyword and make sure that it has a nice keyword density of 3-5% in your article with relevant LSI (Latent Semantic Indexing). Then you should spread all H1,H2,H3 tags in your article.Your Keyword should appear in your first paragraph and in the last sentence of the page. You should have relevant usage of Bold and italics of your keyword.There should be one internal link to a page on your blog and you should have one image with an alt tag that has your keyword….wait there’s even more Now what if i told you there was a simple WordPress plugin that does all the On-Page SEO, and automatically for you? That’s right AUTOMATICALLY, just watch this 4minute video for more information at. Seo Plugin

  17. Local Search Engine Optimization methods are a method of online marketing
    where you advertise your solutions on Internet without any price.

Laat een reactie na: