Peugeot noemt haar nieuwe 2008 een SUV dat letterlijk Sports Utility Vehicle –in het Nederlands Sport Nuttig Voertuig- betekent. Hiermee bewijst Peugeot dat een SUV niet altijd groot hoeft te zijn, in omvang dan welteverstaan. Want hoe compact de Peugeot aan de buitenkant ook is, binnenin is de 2008 alles behalve klein.

Peugeot 2008 GT Line 1.2 PureTech 130 Driving-DutchmanBegin 2016 reden we met de ‘oude’, nu was het tijd om de vernieuwde 2008 te proberen. Het grootste uiterlijke verschil met zijn voorganger is de grille. Deze staat nu wat minder schuin waardoor de neus van de auto groffer en stoerder is geworden. Kwalitatief heeft Peugeot ook een sprongetje gemaakt, zo klinken de deuren nu niet meer blikkerig als je ze dicht doet. Ook voelt het onderstel beter aan. Tot ongeveer 90 kilometer per uur is de vering fluweelzacht, daarboven wordt de vering progressiever en het rijgedrag sportiever. Peugeot heeft hiermee een nog beter compromis tussen comfort en sportiviteit gevonden.       

Beleving geoptimaliseerd

Net als de meeste andere autofabrikanten probeert Peugeot het haar klanten in de auto zoveel mogelijk naar de zin te maken en dat is qua design en vormgeving absoluut gelukt. Het interieur ziet er fraai, strak en sportief uit en is multifunctioneel. Voor- en achterin heb je lekker veel ruimte en je kunt ook nog flink wat bagage meenemen. Een aanrader is de optionele JBL audio installatie, want wat een goed geluid komt daar uit zeg! Samen met het Apple CarPlay kun je simpel bellen, navigeren, naar muziek luisteren en berichten bekijken met een gesproken commando of vingerbeweging.

Peugeot 2008 GT-Line achterzijde Driving-DutchmanDe Peugeot is lekker stil van binnen. Samen met zijn luxe en comfort, vergroot dit het rijplezier en werkt het rustgevend. Hoewel de voorstoelen lekker zacht zitten, goede steun geven en zich goed om het lichaam sluiten, duurde het toch even voor ik de juiste zitpositie gevonden had. Doordat de zitting relatief schuin naar achteren afloopt, zit ik net niet helemaal picobello, maar dat zal voor iedereen anders zijn. Omdat je heel goed en veel zicht naar buiten hebt, is de 2008 niet alleen ruim, maar voelt hij ook zo aan.

Pluim voor motor en versnellingsbak

Ook nu moet ik weer een duim omhoog doen voor de motor en, dit keer handgeschakelde, versnellingsbak. In de ECO-modus is de motor al lekker soepel en sterk. Na het uitschakelen van de ECO-modus verandert het karakter van de motor merkbaar van fijn naar venijn. Aan niets merk je dat er een driecilinder onder de motorkap ligt. Wat een fijn blok is dit. Je hoeft door de kracht van de kleine motor ook maar weinig te schakelen met de eveneens soepele handbak.      

Peugeot 2008 GT-Line dashboard Driving-DutchmanSturen doet de Peugeot 2008 heel direct. Je hoeft het stuur maar amper te bewegen of de auto doet wat je wilt. Dit is echter ook de reden dat de 2008 soms wat lichtvoetig en nerveus aan kan voelen bijvoorbeeld tijdens het passeren van een vrachtwagen of harde wind. En als je vanuit stilstand flink gas geeft, moet de auto goed zijn best doen om in het kaarsrechte spoor te blijven en voelt hij wat zweverig aan.

Conclusie

Dat een SUV niet altijd groot is, maar ook klein kan zijn, bewijst Peugeot met 2008. De auto blinkt uit in rijcomfort en prestaties. Ondanks zijn compacte buitenafmetingen, is de binnenkant ruim bemeten. Hoe langer ik met de 2008 reed, hoe fijner ik de auto begon te vinden. Het duurt even eer je de beste zithouding gevonden hebt. Het onderstel is comfortabel op lage en sportief op hoge snelheden, maar bij flink accelereren zoeken de voorbandjes toch even naar grip en het rechte spoor.   

Peugeot 2008 GT-Line middenconsole Driving-DutchmanPlus
+ Ruimte
+ Comfort
+ Motorprestaties
+ Onderstel

Min
– Gevoelige besturing
– Hoek voorzittingen
– Windgevoelig

Peugeot 2008 GT-Line panoramadak verlichting Driving-DutchmanInformatie
Merk: Peugeot
Model: 2008         
Type: GT-Line 1.2 PureTech 130  
Gewicht: 1.135 kg
Prijs: vanaf € 18.200,- 
Prijs testauto: € 26.730,- 
Motor: 1.199 cc viercilinder, 130 pk
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: 6 v., handgeschakeld
Topsnelheid: 200 km/h
Opgegeven gemiddeld verbruik: 4,8 l/100km
CO2-uitstoot: 110 g/km
Energielabel: C
Garantietermijn: 2 jaar, onbeperkt km’s
Carrosserie: 5-deurs, suv/crossover
Aantal zitplaatsen: 5
Laadvermogen: 540 kiloIMG_0147

 

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: