Het eerste wat ik zie als ik naar de Peugeot 2008 kijk, is een leuke compacte auto. En als ik de deur open doe, is er ook nog aardig wat ruimte. Maar de Peugeot heeft nog meer verrassingen in petto. En daar kom je pas achter als je met de auto gaat rijden.

Peugeot 2008 onverwacht groots5Al na een paar honderd meter voel ik een heel degelijke afstelling en samenwerking van de schokdempers en vering. De demping voelt stevig aan, maar toch is de 2008 heel comfortabel en soepel. Het onderstel zorgt er ook in bochten voor dat de auto amper overhelt, ook als je wat harder rijdt dan de toegestane snelheid. De draaicirkel van de 2008 is opvallend klein, en hij spoort opvallend goed en strak en stuurt heel direct.

Peugeot 2008 onverwacht groots4Blikkerig en fluweel zacht

Het belangrijkste minpuntje van de 2008 zijn de deuren. Als je die dicht doet, klinkt dat nogal blikkerig. Dat mag best wat doffer en zwaarder. En als ik dan toch met kritiek bezig ben, de automatische ruitenwisser reageert wat laat op regenwater. Het is geen halszaak, maar het viel me tijdens regenbuien genoeg op om er wat over te schrijven.

Peugeot 2008 onverwacht groots3De 1.2-liter driecilindermotor onder de kap is lekker sterk en nauwelijks hoorbaar. Alleen als je de motor wat zwaarder belast hoor je hem in de verte een klein beetje. De automatische zestraps versnellingsbak schakelt naadloos en fluweelzacht, zonder voelbare schakelmomenten. Soms pakt de motor wel ietsjes laat op als je gas geeft. Als de bak in de zesde versnelling staat en je snelheid daalt naar ongeveer 85 kilometer per uur, schakelt de automaat echter niet terug. Dit resulteert in een licht vibrerende motor, maar zonder dat het vervelend wordt.

Peugeot 2008 onverwacht groots6Ook binnenin verrast de 2008

Het dashboard is mooi vormgegeven en gemaakt van mooie materialen. Hierdoor krijgt de Peugeot een premium-look en geeft hij mij ook een premium gevoel. Ik zit lekker in de 2008, de stoelen zijn comfortabel en geven overal goede steun. Eén persoon van 1 meter 85 die meereed op de bijrijdersstoel, zei echter vrij snel dat hij de zitting aan de korte kant vond. Hij miste steun in zijn bovenbenen.

Peugeot 2008 onverwacht groots1Verrassend is de ruimte voor bestuurder en passagiers die Peugeot in deze compacte auto heeft kunnen creëren. Klein en groot passen zonder moeite op alle plekken. En dan kan er ook nog flink wat bagage achterin de auto meegenomen worden. De Peugeot 2008 is een groot ‘kleintje’ en daarmee prima geschikt voor een brede doelgroep.

Peugeot 2008 onverwacht groots2Conclusie

De reacties van mensen op de Peugeot 2008 die ik gesproken heb, zijn allemaal positief. Hoe langer ik met de 2008 reed, hoe leuker ik ‘m begon te vinden. De Peugeot 2008 zit in het B-segment, maar zou ook in een klasse hoger passen. Het rijplezier in de 2008 is goed en de wegligging lijkt op die van een grotere auto. Als je op zoek bent naar comfort in een compacte auto, kun je best een bezoekje aan de Peugeot-dealer wagen. Je zult versteld staan. Voor mij was de 2008 in ieder geval onverwacht groots. En dat komt vooral omdat hij veel meer in huis heeft dan zijn formaat doet vermoeden.

Peugeot 2008 onverwacht groots8Plus
+ Kleine draaicirkel
+ Ruimte
+ Comfort

Min
– Portieren klinken blikkerig
– Automatische ruitenwissers

Peugeot 2008 onverwacht groots7Informatie
Merk: Peugeot
Model: 2008
Type: 1.2-Puretech
Prijs vanaf: € 18.200,-
Prijs testauto: € 25.230,-
Motor: driecilinder, 110 pk
Versnellingsbak: 6 v., automaat
Brandstof: Benzine
Opgegeven verbruik: 5,9 l/100km
CO2-uitstoot: 110 g/km
Energielabel: C
Garantietermijn: 2 jaar, onbeperkt km
Euro NCAP sterren: 5
Topsnelheid: 188 km/h
Carrosserie: 5-deurs, crossover
Aantal zitplaatsen: 5
Laadvolume: 350 liter
Laadvermogen: 575 kilo
Onderhoudsbeurt: 30.000 km / 2 jaar

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

1 reactie

  1. Leuke review , ook lang mijn favoriet geweest, uiteindelijk na een proefrit toch niet gekocht, om de volgende reden.

    Positief: leuke auto oogt inderdaad stoer en kompleet en zou gemakkelijk voor een klasse hoger door kunnen gaan. Kofferbak voor deze klassen is meer dan ok !

    Negatief: jij hebt misschien met regen gereden vandaar je opmerking over de automatische ruitenwissers,
    Ik heb met zon gereden , dus dat is mij niet opgevallen, Wel daardoor een ander puntje gezien: de klokkenwinkel achter het dashboard zit achter glas en is niet ontspiegeld. Met een beetje zon valt het niet af te lezen! Wat mij betreft een regelrechte misser.

    Verder is de ruimte in de kofferbak groots , maar dit gaat waarschijnlijk ten koste van de beenruimte op de achterbank, Daar kan volwassenne van normale grootte amper zitten. Mocht de kofferbak de grootste zijn in zijn klasse, de beenruimte op de achterste zitrij is de kleinste!

    Dan nog een opmerking over de 1.2 motor met aut. bak. Ik doe werkelijk iets verkeerd denk (?!) Ik vond hem hem totaal niet mee kunnen komen in het verkeer, Lukt alleen als je met flipper biJ (terug)schakelt.
    Wat een traag ding. Motor is veel de zwak voor het gewicht van deze auto. Wellicht rijdt er een met traditionele pook beter, kun je verder doortrekken. Maar dit is drie keer niets.
    Vergelijk de Cactus met deze motor, die doet het er prima mee! (maar is volgens mij een stuk minder zwaar)

Laat een reactie na: